Gå til innhold
Arkivverket

[#60658] Berte/Birthe Williumsdatter, Bergen/Lindås


Gjest Anne Bjørlo Fiskå
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg skjønner ikke alle forkortningene ved begravelsen, men det står da 1759 og Lindås der. Kan det var f.år og f.sted? Alderen kan vel passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Berit Du er alltid hjelpsom. Willum er vel ikke et helt vanlig navn. Ser at det er gardssoge for Lygra sogn. Det kan være at en kan finne noe der. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De er ihvertfall det eneste paret som kan passe i ft 1801 for Bergen.Finner disse barna på FS, må jo sjekkes:Karen Margrethe Lisbet 1794: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=30181644&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeJohanne Carine Sorine 1797: LenkeCarl Willum 1801: LenkeAleth 1803:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dåpen som Berit fant er digitalisert her på DA (Brita Willlumsdtr) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp12631699&gardpostnr=5849&personpostnr=39986#nedre>LenkeDenne Brita har og en søster Aaleth: LenkeDenne Willum Ydstebø er og skrevet som Willum Christians. ved to av barnas dåp (han fikk ihvertfall 9!) LenkeDa tenker jeg vi har Willum Christiansen Ydstebø døpt her i 1712: LenkeWillum Christiansen Ydstebø gifter seg med Karen Rognildsdtr Sletten i 1740:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du såg vel at Niels Johannesen var enkemann da han gifta seg med Brithe/Brita i 1794. Forlovelsen øverst til venstre: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Forlovererklæringer nr. II.5.1 (1776-1816), Lysninger 1794, side 143. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4578&idx_id=4578&uid=ny&idx_side=-153>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En Niels Johannesen mister sin kone i 1787: LenkeIngen navn her heller, men hun døde sannsynligvis i barsel da hun fikk tvillinger for samme år - 12 dager etter - er det et par tvillinger som dør (ikke døpt ser det ut for), for jeg finner ingen tvillinger døpt det året med Niels Johannesen som far.Det trenger jo nødvendigvis ikke være samme Niels Johannesen - det er mange av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ekteskapet som passer best er da dette i 1786: Lenke Niels Johannesen (ungkl. og daglønner) og Kristiene Marie NielsdtrDe fleste Nielser som gifter seg på denne tiden, har et annet arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, her er jeg helt på villspor! Det er kona til en Johannes Nilsen som dør!! Så du kan bare se bort fra 10 og 11!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har kikket litt på fødte i Bergen ca 1750 og det er en Niels Johannesen som er født i 1752, men det er heller tvilsomt at det er han! Lenke Mora heter Helge og ingen av døtrene har et slikt navn.Han kommer nok sikkert fra et annet sted, det er da hundrevis av muligheter! Det blir nok som den nåla i høystakken dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Kjellaug Takk for at du er så hjelpsom. Lurer på om du har sett på innlegg 5, undersøkelsekom. Der står det at Niels er født i Sogndal. Jeg var klar over at han var enkemann. Er også sikker at du/Berit har funnet foreldrene til Birthe,mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg oppdaget det, han kan godt komme derfra da. Alderen varierer jo litt, men det er ikke ofte at den virkelig stemmer!Som du skjønner er disse folka og forfedrene til min tanteunge, så jeg er interessert i alt dette.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant en Nils Johansen i Sogndal, døpt i 1749: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Norum, Kaupanger i Sogndal, Ministerialbok nr. A 4 (1747-1782), Kronologisk liste 1749, side 10. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11654&idx_id=11654&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Samme paret får en datter VGunnele i 1752: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Norum, Kaupanger i Sogndal, Ministerialbok nr. A 4 (1747-1782), Kronologisk liste 1752, side 23. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11654&idx_id=11654&uid=ny&idx_side=-23>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg prøvde med foreldresøk på FS og da kom dette paret opp med to sønner Niels, den jeg fant over og en født i 1755: Lenke Kan man da tenke seg at den første Niels døde, den andre stemmer jo likevel helt med alder oppgidt i undersøkelseskom. 1804/05 (innlegg 5).Dersom du søker selv, vil du se de har en del barn: Kari, Marthe, Ole, Anders, Johannes, Peder, Marithe, Gunnele og Niels selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er denne Niels f. 1755 i kirkeboka øverst til høgre: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Norum, Kaupanger i Sogndal, Ministerialbok nr. A 4 (1747-1782), Kronologisk liste 1755, side 44. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11654&idx_id=11654&uid=ny&idx_side=-44>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Kjellaug, Takk igjen Du arbeider jevnt og trutt, finner en masse opplysninger. Har sendt email til ei i Sogndal, som vil 'prøve' å se i Sogndalsboka om hun kan finne noe der.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Karen/Kari Rognaldsdtr Slettens var født i 1720: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp12631699&gardpostnr=1810&personpostnr=10941#nedre>LenkeMen det er ingen Rognild/Rognald på Sletten i 1701, så han må nok komme fra et annet sted.Ellers får Rognal/Rognil Sletten barn fra 1720 til 1739.Kari 1720Brite 1723Mads 1725Niels 1726Marite 1728Einer 1731Brynnele 1735Jonas 1739Disse to siste barna under er ikke den samme Rognalds, men denne: LenkeGiert 1759Olea 1762Det blir nok ikke enkelt å finne ut hvem hans kone var da det ikke er skannet kirkebøker over vigde på denne tiden for Lindås.Selv døde han i 1749, 56 år gammel: LenkeEn datter døde i 1742, 14 år gammel: Lenke Det må være Marite f. 1728.Det dør en Borni Joensdtr (Joen ~ Jonas)49 år i 1748: LenkeMen her dør en Dordej Sletten som og kan passe: LenkeDe andre blir for unge til å få barn i 1720, men det kan jo og tenkes at han var gift flere ganger!Brynhilde dør i 1763:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Siden Mads Rognaldsen Sletten f. 1725 er en av mine forfedre kan jeg fortelle at foreldrene hans var Rognald Einarsen Måren og Brynhild Madsdtr Fitje som begge var fra Sogn. Det fremkommer også i denne debatten: LenkeNår det er sagt vil jeg opplyse at gårdene som hørte til Lygra sogn deriblant Pletten, Rådmannsøyene med Kirkholmen, Gjerde, Sletten, Instebø, Ystebø og Gjerde ikke er med i gårds og slektshistorie for Lygra. Da disse ligger på Radøy vil de komme med i det siste bindet av gårds og slektshistoriene for Radøy.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, her ser jeg jo at jeg har noen av disse fra før! Men jeg ser at jeg har Aletta Madsdtr Fitje som hans kone. Jeg har hennes mor som Brynhilde Andersdtr Lunden. Er det galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Mange takk til Kjellaug og Kenneth, Hadde tenkt å fjernlåne Gårds og slektshistorie for Lygra imorgen. Nå løste den saken seg selv, med god hjelp av dere. Igjen takk begge to mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.