Gå til innhold
Arkivverket

[#60662] Sommeråpent i Hedrum kirke


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg var i Hedrum kirke i går ettermiddg og tok ca 100 bilder. Noen av disse hadde jeg tenkt å legge ut her.Dette første er en detalj fra ei gravplate i gulvet i kirka. Jeg fant ikke ut i første omgang hvem det er som ligger under her, men nederst til høyre ser vi vel et våpenskjold med et bumerke. Det jeg likevel synes er litt spesielt her, er denne 'amazonen' til høyre i bildet. Jeg skal se om jeg har noen flere detaljer.

bilete5102.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er hele midtfeltet på plata. To våpenskjold under og nederst i feltet en mann med oppbrettede armer, spyd og en merkelig hatt??

bilete5103.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser nå at Sigrid Marie Christie i boka Hedrum kirke, skriver at dette er plata over skipper Bertel Børgesøn Unnersbo og hans kone Inger Clausdatter (foreldre til bl.a. den mektige rådmann i Larvik, Claus Bertelsen).I innlegg 1 ser vi skrevet Fides (Troen) framstilt med kors og bok.Plata har evangelister i alle hjørner, her Lucas med sitt symbol, oksen.

bilete5104.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fotograferte du hele omskriften (som delvis sees til venstre i det øverste bildet)? Ja, så sant ikke den delen av plata mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

På høyre side av plata ser vi våpenet til Inger Clausdatter (utvisket?) og skrevet SPES (Håpet) framstilt med anker.

bilete5105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

5: Nei, jeg fotograferte nok ikke hele omskriften, men jeg tror den var intakt, om enn noe slitt.Bertel Børgesøn nevnes bare én gang i Larviks historie, som skipper i 1662/63 (samtidig med sønnen Claus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det står egentlig ganske mye på denne gravplata. Her litt lenger nede. Det er min sko, størrelse 43, som skimtes til venstre (slik at man kan vurdere størrelsen på plata):-)Jeg vet ikke om teksten noen gang er blitt registrert, det står ikke noe i Hedrum bygdebok, så vidt jeg kan se. Heller ikke i boka om Hedrum kirke. Men jeg har fotografert flere navn her, som jeg antar er barn av vedkommende: Borgil(?) Bertelsdaater, Bo Bertelsøn, Claus Bertelsøn, Børge Bertelsøn, Ericr(?) Bertelsøn.

bilete5107.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De navnene gjenkjenner jeg som barnas navn, ja.Utsnittet i (6), ytterste høyre linje, tror jeg skal leses: '(FOR)STANDIG NU SALIGE MAND BER(TEL) BØRGESØ(N)'Ytterste linje i utsnittet i (1): 'HANS KIER(...) HUSTRU DEN ERLIGE OG'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette tror jeg vil bli en nøtt. Her er både stedsangivelser og nøyaktige årstall nevnt, så det burde kanskje være mulig å finne ut av disse fragmentene av ei gravplate. Starter med nr 1.

bilete5109.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor bildene plutselig ble så store.Jeg kan lese:...Lehn i Morland Sogen i 1609.. (antakelig født der da)...i Kiøbenhafen den 14 Juni 1650.. (fødsel? - sønnen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne er grei - Hans Jacobsøn Jersin og Kirstina Pedersdatter. Her kan vi også se årstallet 1637.Evangelistsymboler på sidene - bevinget okse (Lukas) og ørn med bok (Johannes).

bilete5113.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiHer er et sitat fra Hedrum bygdebok av Lorens Berg, under Hedrum kirke side 95:'Saa en rikt billedsmykket gravsten over skipper Bertel Børgessøn Unnersbu, død omkr. 1670, og hustru Inger (Anne) Klausdatter (1). Endelig en gruppe bestaaende av: i midten en godt bevaret gravsten (av en lys rød stenart) over Jan Jokumssøn Koldevin og hans mor og datter; paa siderne i vild uorden fire sideplater, hvorpaa findes en opregning av skipper Bertel Børgessøns barn. Disse sideplater maa vel ha omsluttet et midtfelt som nu er vær, men deres tekst er en fortsættelse av Unnersbustenens indskrift (2).(1) Av indskriften kan læses: 'Her under huiler den .... forstandig nu salige Mand Ber.... Børgesøn Vndersbo .... Maaneder 3 Uger 4 Dage met hans kiere Hustru den erlige og gudselskende nu salige Matrone Inger (Anne?) Clauesdatter .... udi hendes (alder) ..... Børn 6 Drenge og tvende Piger hvoraf den ene Søn lenge førend udi Herren hensovnet ... nu salig er og hist.... en glædelig og ærefuld Opstandelse. ' - gravstenen har to ovale midtfelter, det øverste med billedgruppe, paa nederste bibelsprog. (2) Paa sideplatene staar: 'Deres (Bertel Børgessøn og hustrus) efterladte Børn ere ved Navn som følger efter Deres Alders Aar: Bo Bertelsøn, Borgild Bertelsdatter, Claus Bertelsøn, Børge Bertelsøn, Erik Bertelsøn, Peter Bertelsøn, Margreta Bertelsdatter, samtlige Undersbo, Lauervig Grevskab.' (Paa platen med Borgil Bertelsdatters navn er tilføiet som anden linje; 1675.... September. - Det er uvisst hvor aarstallet hører til).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg leser av bildene 10-12:… L AF HØYT BEDRØVET HIERTE PA?PAA..… LEHN I MORLAND SOGEN ANNO 1609 HANS FADER …ERI..… I WDI LIGE MAADER HVILER HER VNDER DERIS SALIG SØN..… I KIØBENHAFN DEN J4 JVNII AO 1650 AF ERLIG ACTE FORELDRE HENSOF..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Egil! Jeg har den nyere Hedrum-boka liggende her, men ikke den til Berg.Her fra den latinske teksten til Jersin-steinen, der navnet står slik: IOHAN: IAC: LERSINY:

bilete5114.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Egil - du kom meg i forkjøpet, men her er stenen til Jan Jockimson Kolderup, der det står:'Her under hviler den ærlige ack nu salige Mand Jan Jockimson Koldevin fordum borger i Laurvigen som saligen i Herren hensov den 11 December 1669. Sampt hans Kierre Moder den ærdydrige og gudfrychtige nu salige Matrone Ingebore afgangne Joachim Koldevins som døde den 29 ditto. Iligemaade hviler her hans salige lille datter Johanne Koldevin hvilken Gud kaldede d. 1 Mai 1670. Gud forlene dennem glædelig og ærefuld Opstandelse.'

bilete5115.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er øverste del av Koldevin-plata - evangelistmedaljonger i alle fire hjørnene, englehode øverst og akantusranker på sidene.

bilete5116.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..og nederste del med dødssymbolene hodeskalle, kornaks, flaggermusvinger og knokler (iflg Christie).

bilete5117.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er forresten ett til med Johannes, der han sitter og klør seg i hodet og lurer på hva han skal putte inn i dette evangeliet sitt. Han ser ut til å være lei hele greia, men var vel en 'stayer'. Ørnens hode aner vi til høyre i bildet. Dette tilhører fragmentene som jeg har vist over og som vi ikke vet hvem tilhører.

bilete5118.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er øvre del av altertavla, som i 1664 ble gitt av Peder Tøgersen og Hilvig Mickelsdaater. Deres 'skjold' har jeg limt inn fra et felt lenger nede på tavla. Jeg vet ikke mer om disse to.

bilete5119.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.