Gå til innhold
Arkivverket

[#60662] Sommeråpent i Hedrum kirke


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

På Distreff er det fler som har levert data om disse personene:Helvig Michelsdatter ( Von Norden?) d. 1694 Risør. g. m. Peder Tørgersen Green .Barn:Barbara Pedersdatter Green f. 1623 Larvik d. Larvik forskjellig årstall oppgitt. 1716 og 1701.??Karen Pedersdatter Green, d. 1705 SkienElse Pedersdatter Green f. 1642, Larvik. d. 1681Fredrik Pedersen Green d. 1695, Larvik .( Kilder ikke oppgitt)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her ser dere et 'portrett' av Peder Iversøn (Baden - også kalt 'Jernskjegg' i nyere tid). Det er fra gravplata hans (støpt jernplate). Jeg tar utgangspunkt i dette når jeg nå også skal legge inn 3 andre bilder.

bilete5121.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I boka Hedrum kirke skriver Sigrid Marie Christie bl.a.:'Da himlingen [over prekestolen] ble brakt tilbake til kirken ved restaureringen, ble den utstyrt med 4 kartusjer med utskårne hoder som også kom fra doktor Augestads samling [han kjøpte opp eldgamle ting i Larviksområdet]. Imidlertid har disse kartusjene ikke hørt til himlingen opprinnelig. De er ypperlig skåret, tilhører det beste vi overhode har bevart av renessanse-skurd her hjemme. De er livfulle og realistiske, spesielt det ene mannshodet med skjegg og rikt krøllet frisyre' - så langt Christie.Jeg kan ikke se at noen har antydet dette før, men jeg mener at det er sannsynlig at dette jeg legger inn her, forestiller Peder Iversøn Jernskjegg (som han kalles lokalt).

bilete5122.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og slik ser fruen, Margrete Breide, ut - på gravplata. Litt flat over nesen, etter å ha blitt tråkket på i snart 400 år, men ellers en frodig dame.

bilete5123.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

Når jeg nå kikker nærmere på det jeg har skrevet her, skal jeg gjøre oppmerksom på at når jeg i innlegg 2 har skrevet at dette er en Fortuna, så ble det (så vidt jeg husker) påpekt av medlemmer fra Heraldisk forening tidligere i år at dette var Oppstandelsen.I innlegg 30 skriver jeg at dette er ei støpt jernplate. Det er det IKKE, men en uthugget stein (også påpekt ved samme anledning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Tybring Hemphill

Hello Arnstein, Do you have pictures of the gravestones of Peder Iversen Jernskjegg and his wife that are not taken/cropped quite so closely? I believe that they are ancestors of mine through a daughter Mette. Thanks. Tybring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tybring Hemphill

I see though that there may be some serious doubt about whether Metter Pedersdatter is indeed a daughter of Peder Iversen from this link. Is my interpretation correct that the author says one cannot say that she is not the daughter but there is no evidence from the time to suggest that she is?Lenke peder iversen jernskjegg lem&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=ca&client=firefox-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hello Tybring! The suggestion that Mette was a daughter of Peder Iversen, seems to be based only on the fact that her husband owned (later) some(?) farm(s) that Peder Iversen had owned and that she was the daughter of one Peder (one of the most common male names in Norway at that time). But the link you show says that we know today that none of his farms were inherited by Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.