Gå til innhold
Arkivverket

[#60667] Fredrik Pedersen f. ca. 1757, Orkdal, hans opphav?


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Fredrik fikk ei datter Guru dpt. 09.02.1783: 3. Frederich Pedersen Asbølls Datter Guru Test: Ole Tronvold og qv, Tron Johansen, Guru Toresdatter og Johanna Johansdatter. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16188&idx_id=16188&uid=ny&idx_side=-43>LenkeHan ble trolovet 14.06.1783(se høyre side nr. 26)Lenke med Berit Paulsdatter Berbu f. 1757, datter av Paul Olsen Berbu og Guru Eriksdater, gift 14.07.1783.(høyre side nr. 26)LenkeBåde ved dåp, trolovelse og gifte hadde Fredrik oppholdsted på Asbøll.I FT 1801 finner vi Fredrik og familie som husmannsfolk på Holtmoen, en husmannsplass under HolteLenkeHusmann Fredrik Pedersen, Holte døde 24.09.1837 med oppgitt alder på 83 år(f. ca. 1754)se nr. 63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei!Takker for svar. Forldrene til denne Fedrig var Petter Nilsen og Marit Fredriksdatter. Mora Marit finner vi i FT 1801 for Støren som enke på en husmannsplass(Sagløkken?) under Lundemo der hun er hos sønn Nils som er husmann med jord og 'Savmæster'[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f11648&gardpostnr=150&personpostnr=3898&merk=3898#ovre>Lenke.Petter og Marit bar til døpen et barn Dom. 3 Trin 1755 som også ble kalt FredrikLenke, men barnet ble gravlagt året etter 2. juledagLenke.Jeg hadde et håp om at jeg nå hadde en god kandidat som kunne være denne Fredrik som Berit viser til i forrige innlegg, men etter å ha bladd i kirkeboka for Støren 1747-1790 så finner jeg en på listen over begravede: Dom:11.p.Trinit.: Frederich Petersen Saugløkken 22 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Har funnet en mulig kandidat i Meldal, men har ikke rukket å sjekke særlig mye rundt ham ennå.Døpt 16.p. Trin. 1755: Frig, uekte Foreldre: Peder Myrhoug og And Endresd. Blachlie. Faddere: Ole Laxøien, Ole Mogsetløchen, Mogens Blokem, Marit Haldoslot og And Geedsteen.Fant ei And Endresd. Moen konfirmert i 1773, Meldal.På side 30, bind 1, Meldal bygdebok, gard og ætt, finnes ei Anne Endresdt. Mosbakken, f. 1755. Hun er oppført som barn nr. 4 i en søskenflokk på 7. Det står ikke noe mere om henne, ei heller om 5 av de andre søskena. Bare den eldste som tok over plassen er nevnt videre.Det kan være lurt å sjekke ut disse folka videre.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Her ble det litt rot i årstallene i en sen nattetime.Anne Endresdt. Moen, f. 1755, kan selvfølgelig ikke være mor til Frig (Fredrik) Pedersen, f. 1755. Hun må nok være en del eldre, ja. Hun er nok sannsynligvis født før 1735 en gang. Sønnen hennes kan imidlertid fremdeles være en kandidat til den du søker.Fredrik Pedersen Holte og kona Berit var imidlertid fadder til Endre Jonsen Aunes datter Anne, døpt 11.2.1798, Orkdal. Det kan også være noe å gå ut i fra.Får se på saken senere.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei!Takker for svar fra deg Inger. Denne Frig er en meget god kandidat. Her har jeg litt å jobbe med videre.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har prøvd å sett litt mer på denne saken. Har funnet noen som muligens kan ha tilknytning til disse folka.Tok utgangspunkt i Anne Endresdt., mor til Frig.Trol. D. Jubilate 1769, Meldal: Joen Olsen Gaaren og Ane Endresdt. Haldoslette Forlovere: Ole Gaaren og Lars GrefstadGift 4. p. Trin. 1769, Meldal: Joen Olsen Byevold og Ane Endresdt. Ringen.Gården (Gaaren), Haldoslette, Ringen Blakstad, Blakli, er i samme området.Sjekket under 'Gården', husmannsplass under Blakstadli, s. 413, bind 3, gard og ætt, Meldal.Her bodde Mikkel Rasmusson, f. 1700, Hemne, g.m. Berit Olsdt., f. 1700. Barn: 1) Marit Mikkelsdt., f. 1726 2) stesønnen, Jon OlsenFant et skifte 17.12.1763 på Lillebakken under Blachlie, Meldal:Avdød: Michel Rasmusen Enke: Beret Olsd.Datter fra 1. ekteskap: Marit Mikkelsdt., 37, ugift (altså f. ca. 1726).Laugverge for enken: hennes bror, Ingebrgt Olsen ByeFormynder for Marit: Peder bendixen Høylie, ubeslektetI 1726 gikk Michel gaaren og qvinne til alters i Meldal.Kan denne stesønnen til Mikkel Rasmusen Gåren (Lillebakken, Blakli) være den samme som ble gift med Anne Endresdt. ? Joen Olsen må være sønn av Berit Olsdt. fra et tidligere forhold. Ingebrigt Olsen Bye må derfor være hans onkel.Da Joen Olsen giftet seg med Anne Endresdt. skrev han seg for Byevold. (ved forlovelsen skrev han seg for Gaaren).Her kan det være en sammenheng.Kan den før nevnte Endre Jonsen Aune, hvis datter Anne (døpt 1798, Orkdal)som hadde Fredrik Pedersen Holte og kona Berit som fadder, være sønn av Joen Olsen og Anne Endresdt. ?Her blir det mange spørsmål, men kanskje noe å forfølge.Skal se om jeg kan finne noen flere spor.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Her må være dåpen til Jon Olsen Byevolden som ble gift med Anne Endresdt.. Det ser ut for at han er født utenom ekteskap, selv om det ikke står noe om det. Moren heter Berit Olsdt., og kan være den samme som ble gift med Mikkel Rasmusen Gården.[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=dp16381715&gardpostnr=1508&personpostnr=10194&merk=10194#ovre>LenkeDette kan være vielsen til Mikkel Rasmusen Gården og Berit Olsdt., Orkdal 1754: LenkeHer er vielsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Innlegg 5:Fredrik Pedersen Holte og kona Berit var imidlertid fadder til Endre Jonsen Aunes datter Anne, døpt 11.2.1798, Orkdal.Jeg har sjekket litt videre på dette også.Døpt 15. p. Trin. 1769, Meldal: Endre Foreldre: Joen Ringen og Ane Faddrene: Ole Gaaren, Ole Liløyen, Thore Haldosloten, Jørren Gaaren og Barbro Ringen.Gift 19.4.1795, Svorkmo: Sold. Endre Jonsen Riise og Kari Jensd. MourhaugFT1801, Strinden, Lade, Singsaker: Endre Jonsen, 34 år kona Karen Jensdt., 36 år datteren Ane Endresd., 3 årDette stemmer bra med Endre Jonsen Aune. Tror han må være halvbror til Fredrik Pedersen Holte. Det forklarer også hvorfor Fredrik Pedersen og kona er fadder til Endres datter, Anne, i 1798.Fant også dette i FT1769, plass under Ringen, Meldal: Joen Olsen, 20-3, gift And Endresd., 40-5, gift Brid Olsd., ind., 60-7, ugiftDet at Brid Olsd. var ugift behøver nødvendigvis ikke å være riktig. Jeg har sett det ved flere anledninger at de f.eks. kunne være enker/enkemenn om de hadde denne betenelsen.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.En stor takk til deg, Inger, du har vært utrolig hjelpsom!! Jeg tror du er inne på noe her, at Endre Jonsen f. 1769 kan være en halvbor til min Fredrik. Mitt neste mål må nå være å finne ut når Anne Endresdatter døde. Kanskje finnes det et skifte etter henne som bekrefter at Fredrik og Endre var hennes barn.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har ikke funnet noe skifte etter henne.Har imidlertid funnet en kandidat døpt som muligens kan være henne. Det må imidlertid sjekkes videre på.Døpt Fer. 3. Nat. 1729, Meldal: And Endresd. Blochen Faddere: Asmar Redsel, Elend Sneen, Ingbor Agholt, Marit Svinsaas og Ragnhild Blochen.Har heller ikke så langt funnet dødsfallet hennes. Ettersom Endre Jonsen og familien bosatte seg i Trondheim, kan det jo være en mulighet for at også Anne Endresdt. og mannen kom dit. Det kan i alle fall være greit å ha i bakhodet. Det er imidlertid mange år å sjekke i kirkeboka for Meldal ennå. Skal heller ikke glemme Orkdal, ettersom Endre Jonsen bodde der ei tid (Aune).Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Rune Andre Nygård

Hei:Jeg tror jeg har funnet Anne Endresdatters død på Eidsmogjerdet i Orkdal den 22.01.1794, 68 år gammel(nr.4, venstre side)Lenke MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Rune Andre.Eidsmogjerdet er en plass under garden Eidsmo i Skaun. Skaun soknet på denne tida til Orkdal prestegjeld. Finner ikke Anne Endresdatter nevnt i Skaunaboka (bd.1).Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Takker for svar. Greit å få vite hvor plassen var. Fint at du sjekket bygdeboka også, John Tore.Har prøvd å finne skifte etter henne, men det kan se ut som det ikke ble holdt noe skifte etter henne.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.