Gå til innhold
Arkivverket

[#60668] Drukningsulykke ca 1925 i Nordmarka


Gjest Kirsten Marie Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Marie Holterud

Min oldefar Ole Eriksen f. 1856, bosatt Lunner, skal ha druknet i et vann i Nordmarka. Min mor, f. 1922, kunne huske at hennes nor fikk beskjed om dødsfallet, så det må ha vært i 1925 eller litt senere. Har noen kjennskap til dette?Mvh Kirsten Holterud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette er din oldefar her på Lunner i 1900? LenkeMulig kirkbøkene kan ha noe om dødsfallet og årsaken?En annen mulighet kan være at historielag kan ha noen opplysninger om dette. Kan det være at lokalaviser hadde oppslag om denne ulykken. Håper det da finnes arkiv med gamle aviser på lokale bibliotek?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett under døde i kirkeboka for Lunner fra 1924-1927, der stopper informasjonen pga. personvernet.Vet du om din oldefar ble begravet i Lunner?Jeg fant ingen på DIS gravminner , men det er mulig registrering ikke er gjort på den kirkegården?Håper du får hjelp av lokale krefter til dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Ole Fjeldet, enkemann, skogsarbeider, født 18.08.1855 i Lunner, død 13.05.1932 Korsvandet, begravet og jordfestet 21.05.1932, Grua kirkegård, druknetmvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da skulle en nesten tro at det var samme mann jeg fant på gården i Lunner i 1900-tellingen?Om dette ikke er rett mann, så må det være merkelig at denne bonden også druknet i følge opplysningene til Leif?Har ikke funnet han registret på Dis Gravminner, men Grua er muligens ikke registrert til nå?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kirsten Marie Holterud

Hei Leif. Selv om jeg har fått opplyst fødselsdato 22.05.1856, er nok dette rette mann.Mange takk! Hei Gunn. Du har funnet rette mann. Det hadde jeg også. Hilsner fra Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Marie Holterud

Til Leif. Hvor har du dine opplysninge fra? Det er ikke tvil om at du har funnet riktig person, men fødselsdatoen stemmer ikke. Ole Eriksen solgte Fjeldet og flyttet til Nesodden på et tidspunkt etter århundreskiftet, og jeg var ikke helt sikker på hvor han bodde/hva han kalte seg etter at han flyttet tilbake til Jevnaker/Lunner. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Opplysningene er fra kirkeboka for Lunner, jeg skrev av den for en tid tilbake. At fødselsdato ikke stemmer helt er nokså vanlig etter min erfaring.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.