Gå til innhold
Arkivverket

[#60676] Anna Jensdtr. Nataas f 1721 - Skoger prestegjeld


Gjest Odd Klepsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Klepsvik

Eg ønskjer opplysningar om foreldra til Anna Jensdtr. f 1721 d 1806 på garden Eskerud. Ho vart gift 14.01.1754 med Arne Olsen Schouger f 1730 d 1798. I kyrkjeboka for Skoger er etternamnet hennar Nataas. Eg finn ikkje noko gardsnamn med dette namnet i Skoger (Drammen), men kan det vera eit bruksnamn? Og i tilfelle kva gard ligg det under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Odd!Det finnes gård ved navn Nataas i Skoger, og jeg kan ikke finne noe bruksnavn som ligner heller.Nataas gjenfinnes derimot som gårdsnummer 43 i Myking sogn i Lindås (1886): LenkeKan det være at hun er vestlending gift i Skoger?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hmm, det falt visst ut et ord her, setningen skal være: 'Det finnes [ingen] gård ved navn Nataas i Skoger, og jeg kan ikke finne noe bruksnavn som ligner heller.'Det er (for ordens skyld) snakk om Lindås (rett) nord for Bergen.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Lenke til vielsen i januar 1754, mellom Anna Jensdatter Nataas og Arne Olsøn Schougen. Det står noe bak navnet til bruden som jeg ikke greier å tyde. Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger, Ministerialbok nr. 1 (1746-1814), Ekteviede 1753-1756, side 63. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8118&idx_id=8118&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Helt til sist i vielsen står det at: begge er fra .... Kan det stå tg for Tangen? De får sitt første barn, Friderich, ved Værket, døpt juni 1754 på Tangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte å si at jeg har funnet 4 barn til i Skoger, men Nataas er ikke nevnt noen steder. Noen interessante faddere er: 1754 Ole og Lars Jensen(Tanghen). 1769 Ole Jensen og i 1772 Jens Jonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette er Ingebret Olsen som bor på Nataas(en) i 1800. Lenke Døtrene Sørine og Berthe Carine er begge født på Nataas(en). Jeg går derfor ut fra at kona dør før 1804, selv om det ikke er viktig her. Men Nataas fantes altså i Skoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Den Ingebret Olsen som nevnes i innlegg 8 er sønn av Ole Jensen Nataas (husker jeg ikke helt feil så ble han gift med ei Marthe???).Vis din Anne er født på Nataas så ville jeg sjekke ut Tangen kb. Der har jeg støtt på noen Jenssønner med NataasJeg kunne ikke finne noe Nataas i Skoger bygdebok, men den er veldig mangelfull. Men det finnes en gård/sted som heter Hedensrud(tangen) (den er ikke omtalt i nevnte bygdebok). En del par derfra døpte sine barn i Tangen kirke. Kan jo tenkes at Nataas lå under der.... Mvh. M.N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Merkelig dette med Nataas. Bakgrunnen for min første tilbakemelding var to enkle undersøkelser. Jeg sjekke med Oluf Rygh på nett mht gårdsnavn og jeg har søkt gjennom Skogerboken (1931), som jeg har i Word-versjon til privat bruk, i forhold til søkeordet 'Nataas'.Tydeligvis er det snakk om et plassnavn som enten er bokstavert forskjellig eller er falt ut i litteraturen.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Da tror jeg at jeg skjønner litt mer av hva som kan være grunnen til at ikke Nataas gjenfinnes like enkelt. Som vel Berit og Magne er inne på, så må sammenhengen være at Nataas trolig lå under Tangen. Tangen anneks har egen kirkebok fra 1725 og var en del av Skoger prestegjeld inntil 1843 (deretter Strømsø): LenkeDermed vil ikke stedsnavn under Tangen fanges opp i Skogerboken, ei heller i Oluf Ryghs Norsk Gaardnavn eller Matrikkelutkastet 1950 da disse ikke tok med byene.Samtidig dukker jo flere Tangenfolk opp i hovedsognet fra tid til annen. Skal se om jeg ikke har noen kilder som går eksplisitt på Tangen.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Lenken i 1801-tellingen forteller at de boddde på 'Konerud', og fra 'Drammen Byleksikon', Per Otto Borgen, 2004, siteres: 'Nattåsen. Vei på Konnerud under Solbakken, der det lå en olle som ofte ble kalt Nattåsollen, fikk sitt navn i 1969'. Jeg har funnet mange med henvisning til Wærket i Tangens kirkebøker, så Nataas har muligenes Konnerud-tilhørighet?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Her dør Lars Jensen Nataas i 1763 no 21. 31 år gml [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8451&idx_id=8451&uid=ny&idx_side=-176>LenkeHer er det skifte etter han i 1763 LenkeHer blir de gift i 1756 Bragernes LenkeHer døper de sin sønn Lars. Ingen faddere med navn Jenssønner/døtre.Mitt foregående innlegg nr 11. Ole Jensen var ikke gift med Marthe men Berthe Pedersdtr. De døper sønnen Ingebret her som den siste i 1760. Lenke og Anne Jensdtr er fadder.Ole Jensen og Berthe Pedersdtr gifter seg også i Bragernes i 1758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Har noen undersøkt Vestfolds historie (1980) av Øystein Rian? Det kan jo være at Konnerud-verket hadde egen jurisdiksjon og at dette er nok en mulighet for at Nataas ikke gjenfinnes så lett.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Klepsvik

Takk til alle dykk som har gjeve meg fine innspel for å lokalisera Anna Jensdtr. Nataas. Eg har ikkje leita så mykje i kyrkjebøkene for Tangen. Der vil eg søkja litt meir sidan brørne til Anna har sokna dit. Kanskje det gjev meg nye spor. Igjen takk til Are S. Gustavsen, Ann-Mary Engum, Berit Knudsen, Astrid K. Natvig og Magne Hagen-Petersen for raske og meiningsfylte innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.