Gå til innhold
Arkivverket

[#60681] Hjelp til oversettelse av noe i margen på dåp i Flå


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Ingeborg/Ingebjørg Erlandsdatter Søre Væteren i Flå blir døpt i Flå 2. juli 1821. Her står det imidlertid noe ytterst i margen. Jeg leser at det slutter på Helbredelse. Kan noen hjelpe meg med en oversettelse her.LenkeMvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Der står:Flaa5 S. ef. Tref. Taksigelses Fest for Kronprindsens Helbredelse.Dette hadde vel ikke mye med Ingeborg sin dåp å gjøre.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Nei, det har du jammen rett i, men det var jo en festlig kuriositet. Tusen takk skal du ha.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Denne Ingeborg er søster til Erland (Ellen) Erlandsen Væteren født 30.9.1818 og som overtar Søre Væteren. Ellen bler 8.5.1851 g.m. Ingeborg Pedersdatter født ca. 1823.-Men Ellen fikk en sønn 30.11.1848, Elen (Ellen/Erland) med Berith Olsdatter Slaata. Sønnen kalles Redalen når han blir konfirmert og er på Rishovd i Ft 1865. I 1870 reiser han til USA. -Beriths opprinnelse er ikke avklart, men hun kan også ha forbindelse til en av Væteren-gardene.Ellen er oldefar til ei dame, Margaret som kommer til Norge i august. -Se tema 60966. Margaret søker opplysninger om sitt opphav og kontakt med evt. slektninger i Norge.Er overnevnte Ingeborg Erlandsdatter en av dine aner? -Du er en kapasitet på disse slektene ser jeg. Er dette interessant for deg, og tror du at du kan hjelpe oss?Mvh John ToreMvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Heisan. Ingeborg og Erland er jo to søsken i en søskenflokk på 8: Gullik, Birgit, Margit, Gunhild, Erland, Ingeborg, Brynhild, Gullik og Kari.Av disse er det Birgit jeg stammer fra. Hun er min tipptippoldemor. Hun ble gift med Østen Halvorsen Nore eie i Krødsherad og deres datter var Jøran Østensdatter som ble mor til min oldefar Ole Olsen som igjen ble far til Inga Charlotte Kittilsbråten i Krødsherad, min mormor.Det vil jo da si at denne sønnen er fetter til min tippoldemor, og denne damen blir femmenning til min mor eller noe sånt. Ja, jeg er ikke så kjent der oppe, men har jo drevet med slektsforskning i 40 år faktisk nå i juli. Holder på med en slektsbok. Jeg har bilde av min tippoldemor Jøran Østensdatter, datter til Birgit Erlandsdatter.Hva er det du lurer på og vil ha hjelp til. Alle halvsøsknene til denne sønnen reiste jo til Amerika og i generasjonen før på Væteren var det 9 barn. 1 døde, 1 var min tipptippoldemor, 2 dro til Amerika, 1 dro til Hurum, 1 døde i Krødsherad, men hennes fire barn dro til Amerika, 1 overtok Nordre Væteren og hadde 7 barn, med etterkommere i Amerika og Flå, 1 var på Modum, senere tilbake i Krødsherad, foruten Erlend Erlendsen.Foruten etterkommerne etter min tipptippoldemor, kan det være etterkommere andre steder i Krødsherad eller i Hurum i Vestfold, samt i Flå.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.