Gå til innhold
Arkivverket

[#60688] Kari Michelsdatter Gålåseier


Gjest Kolbjørn Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Pedersen

Kari Michelsdatter Gålåseier gifter seg i 1837 med Jens Pedersen Lille Hubred. Hun var født cirka 1814 Hvem var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vielse nr 13 Klokkerbok for Vang 1837:På henne står Tjenestepige Kari Michelsdatter Helstad 22 Aar.Begge vaksinert av Halvorsen (klokkeren i Vang) 1815Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Han som står oppført som far ved konfirmasjonen tror jeg er Stedfader, fornavnet klarer jeg ikke lese.Men her er dåpen hennes 1814:LenkeForeldre Michel Jensen og Marthe Knudsdatter Neder Galaas.Er det sikkert at dette er henne som ble gift med Jens Pedersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Pedersen

Hei og takk for bidrag. Jeg ser noen av dere har skallet borti samme forvirring som meg. I flg Furnes BB er Michel Jensen og Marthe Knudsdatter på Nedre Gålås brukerpar på gården og de hadde ei datter med samme navn, f på samme tid. Denne Karen ble gift med en gardbruker på Ring. Egentlig føler jeg at vi muligens står på stedet marsj. Det er vanskelig for meg å se om f. eks Karen Skjeseteie er den vi søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror neppe jeg har skallet borti noe som helst, men i overskriften skriver du Gålåseie. Dermed ble det til at jeg fortsatte som jeg gjorde uten kunnskap om det du forteller i innlegg 2.Nok om det. Den andre Kari som ble konfirmert (se innlegg 6) ble døpt 27 august 1815. Foreldrene er Michel Jensen og Eli Larsdatter Stange Ejer husmandsfolk.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har en bonde og gaardbeboer (1744-1815) på Nedre Gålås, Furnes i Vang ved FT 1801, g.m. Eli Mikkelsdatter (1743-1816), barn: bl.a. Michel (25), ugift. Kanskje Kari Michelsdatter Gålåseier f. ca. 1814 g. 1837 med Jens Pedersen Lille Hubred kan være sistnevntes datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Christian, jeg går ut fra at du mener denne famile i 1801:LenkeMen jeg trodde det var den samme familien som Michel Jensen som Kolbjørn i innlegg 8?Jens Pedersen og Kari Michelsdatter hadde ifølge FS følgende barn:Agnete døpt 7/1-1838 i VangEli d. 21/6 - 1840 i VangMarthe d. 12/11-1843 i FurnesLars d. 11/2- 1849 i FurnesChristian d. 19/1-1851 i FurnesGunnaar d. 10/6-1855 i Furnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det ble visst en nokså uforståelig setning like under lenken i mitt forrige innlegg. Jeg trodde den Michel som Christian nevner er den samme som Kolbjørn beskriver fra bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Mitt innlegg var visst like uforståelig: han jeg omtaler het Jens MIKKELSEN (ikke Pedersen) Gålås (1744-1815) på Nedre Gålås, Furnes i Vang ved FT 1801, g.m. Eli Mikkelsdatter (1743-1816), og sønnen het Mikkel Jensen f. ca. 1776 (25 år gml. i 1801), ugift da. Om Mikkel senere ble gift, event. med en Marthe Knudsdatter, vet jeg ingenting om da jeg ikke har undersøkt nærmere. Men, det kan jo være samme mann som i innlegg 8, for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Pedersen

Da takker jeg for støtte og fine innspill. Jeg er sikker på at er ei av de som er nevnt ovenfor. Helst tror jeg det er hun som er f 27 aug 1815.Kanskje dere også kunne hjelpe meg med foreldrene til Jens Pedersen? Jeg har listet to kandidater: Peder Jensen Nashaug-eie f ca 1789 og kone Alis Larsdatter. Disse giftet seg i 1815. Peder Iversen Tomtereie f ca 1760 og kone Johanne Olsdatter på Tomter-eie, men det betyr vel at de to siste er litt gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Pedersen

Dersom Peder Jensen og Alis Larsdatter er foreldre, så står barnets fødsel listet på Nashaug i klokkerboka og i ministerialboka står det Møystad. Men han er vel født 2, døpt 27 mars fra Nashaug-eie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan skaffe deg en kandidat etter å sett gjennom konfirmasjonslistene for Vang 1828-30: Jens Pedersen Møystadeie konfirmert 4/10-1829, døpt 27/3-1815 med foreldre Peder Jensen og Alets Larsdatter.Her er hans dåp nederst til venstre:LenkeFødt 2/3, døpt 27/3 med foreldre Peder Jensen og Aliis Larsdatter Nashoug Ejer HuusmandsfolkJeg har litt erfaring med en tippoldefar født i Vang 1798. Han ble gift i Vang 1829, flyttet til Løten, ble gift for andre gang der 1849, og flyttet til Hamar hvor han døde. Jeg må si at jeg brukte svært mye tid gjennom flere år på å finne ut hvem mine tippoldeforeldre var. Det er viktig å finne dåpen til alle barn i kirkeboka og notere navn på faddere, for blant dem finnes oftest søsken og annen slekt.Her har vi funnet kandidater for Jens Pedersen og Kari Mikkelsdatter, men jeg våger ikke påstå at disse er de rette.Du kan sikkert ha noe nytte av den ufullførte bygdeboka for Vang. Møystad er for behandlet der, men ikke Nashoug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.