Gå til innhold
Arkivverket

[#60690] Spanske aner?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Som jeg har vert inne på tidligere så kan det være en her og der med spanske aner uten helt å vite hvorfor?Forleden dag hørte jeg en historie og skulle gjerne fått visst litt mer omkring denne og evn andre lignende historier. I en periode var der en del handel mellom Spania og Norge og fra denne historien hører denne saken til. En båt var på vei fra Spania til Kristiansund for å hente fisk, men en av mannskapet måtte slippes i land i Bergen fordi han var så veldig sjøsyk. På veien opp eller ned fra Kristiansund forliste imidlertid båten og den 'akterutseilte' ble værende igjen i Bergen. Kan noen fortelle litt mer om denne saken eller om lignede saker. Jeg er usikker på hvor tid dette hendte, men det skal ikke være så mange hundre årene siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Spansketida i Kristiansund (og Ålesund) varte frå 1831 (to skuter) til 1870-åra. Bakgrunnen var først og fremst at Spania i 1835 innførte ein høg toll på fisk importert med utanlandske skip. Difor vart klippfisk til Spania henta av spanske skuter på Møre. Det var snakk om 50-60 skuter i året til Kristiansund. (Kjelde: Jon Tvinnereim; Fylkeshistorie for Møre og Romsdal b.2, Samlaget 1992; s. 82-84). Om ei av desse skutene forliste, skulle det ikkje vere noko sak å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til (4) og (5): Ja, det ser jo veldig sannsynlig ut.Mette Henrike i (5) er nok den samme som i (3) (Hvis du klikker på 'hamrene' ser du at Berit Knudsen har foreslått 'de Presno', jeg antar at den som har skrevet inn tellingen har mistolket navnet).Marthe Maria i (4) er vel den samme som Martto Marie i (3).Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg har ikke oversikt over etterslekt, annet enn at jeg kjenner noen 'Garcia de Presno'er', og de er nok blant hans etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei. Familien Garcia de Presno er en ganske stor familie som lever i beste velgående i Arendals-distriktet / Hisøy.Stamfar for denne slekten kom til Hisøy en gang på 1800-tallet (da i Øyestad prestegjeld) utenfor Arendal. For flere år siden var det en avisartikkel om dette i Agderposten.Men siden dette gjelder nålevende folk, skal det strengt tatt ikke med i diskusjonsforumet.Mvh Knut Inge Apesland, Asker (tidl. Arendal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dersom det er noen som kjenner til nålevende personer og har info som ikke egner seg i dette fora, kan det sendes e-post til:austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.