Gå til innhold
Arkivverket

[#60692] Jørgen Herman Vogt


Gjest Johan R. Sjöberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan R. Sjöberg

Hei!Hva er kjent om statsrådet Jørgen Hermann Vogts aner?Jørgen Herman Vogt, født 21.7.1784 i Bragernes, Drammen, død 12.1.1862 i Christiania.Han har ettlinger i den svenske adelen, blandt annet i grevelige ætten Douglas og adelige ætten Adelswärd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

På farssiden kan han i det minste føres 5 generasjoner tilbake til Christiania og skomakeren Søffren Eschildsen som døde i 1666 - det har jeg i det minste hvor jeg nå er (midt i Østersjøen). Vogt-navnet kommer fra hans farfars mor, Eleonora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Interessant tråd - fölger med - er på reisende fot - kommer tilbake med innlegg om jeg har noe å bidra med. Har en del om både VOGT, DOUGLAS og ADELSWÄRD i mine 'notater'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan R. Sjöberg

Thomas,Hvis du er interessert så kan du gjerne få ta del av det jeg har om Vogts svenske ettlinger. (Er det riktig stavemåte?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og det er Vogt'er direkte innvandret til Christiania. Og om jeg ikke husker feil, er Lassen ikke uttømmende mht. alle Vogt'ene (men herfra (dvs. Visby) skal jeg ikke være for skråsikker). Men det ser ut til interessen var mer laber enn jeg ante vedr. Jørgen Herman Vogt's aner, alternativt var etterlysningen mer eksklusiv enn jeg ante. Men det spiller ingen rolle for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Leo van de Pas har samlet en del av både Jørgen Hermann Vogts etterkommere og forfedre i sin database. Start her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere denne tråden mer, men lenken til Frank (jeg har bare lest bakover i tid) inneholder flere (langt de fleste) korrekte opplysninger, enkelte feil og flere mangler (også mht. videwre aner).Men lenken inneholder (dvs. det lille jeg har lest) utelukkende avskrifter av sekundærkilder og kvaliteten blir deretter. Helt OK som et hjelpemiddel, men ikke noe mere.Men for all del, bruk gjerne f.eks. eldre NST som sannhetsvitner, det blir ikke riktigere av den grunn, men ser jo imponerende ut - og det er kanskje det viktigste ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Johan Her kommer morfaren hans med noen av anene der: Jørgen Herman Monrad, sønn av Prost David Jørgensen Monrad og Barbara Leopoldus. Jørgen Herman giftet seg med Cathrine Larsdatter Stranger. Prost David Jørgensen Monrad var sønn av Jørgen Markussen Kapellan og Anna Elisabeth Davidsdatter Monrad, ble født ca. 19. november 1666 i Assens, Odense amt, Fyn, Danmark,døde den 11. januar 1746 i Gjerpen, Skien, Telemark. Han var prest i Gjerpen kirke i 45 år. David Jørgensen giftet seg 1. med Abigael Flor den 15. november 1701 i Gjerpen, Skien, Telemark, datter av Ole Frantzen Flor og Anne Nielsdatter Matrone. Abigael døde i 1704.David Jørgensen giftet seg 2. med Barbara Leopoldus i 1707 i Kristiania. Barbara ble født den 10. mai 1679 i Oslo, ble døpt den 14. mai 1679 i Oslo Domkirke, Kristiania, og døde den 5. desember 1730 i Gjerpen. Jørgen Hermann var deres sønn. Jørgen Markussen Kapellan ble født i 1617 i Fraude sogn, Odense amt, Danmark og døde den 12. desember 1683 i Assens, Odense amt, Fyn, Danmark 66 år gammel. Jørgen hadde vært gift før, men vi kjenner ikke om han hadde barn, eller hva hans kone het.Jørgen giftet seg med Anna Elisabeth Davidsdatter Monrad i 1661 i Vor Frue Kirke, Assens, Odense amt, Fyn, Danmark. Anna Elisabeth Davidsdatter ble født i 1634 i Ketting, Als, Sønderborg amt, Danmark, døde i april 1720 i Assens, Odense amt, Fyn, Danmark. Barna tok morens etternavn. Anna Elisabeth Davidsdatter Monrad var datter av David Johansen Monrad Sogneprest og Cathrine Petraeus, ble født i 1634 i Ketting, Als, Sønderborg amt, Danmark, døde i april 1720 i Assens.Jeg har mye mere om denne familien, og dersom du ønsker det kan jeg sende deg en fil. Min adresse er h b k u l o æ t g m a i l punktum c o m.Vennlig hilsen Benedicte

bilete5128.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei Benedicte, Barbra Leopoldus ble ikke gift i Christiania med David Monrath i 1707, men i Solum (7.juni). (Hennes dåp var i Hellig Trefoldighets Kirke i Christiania, det som idag heter Oslo Domkirke ligger et helt annet sted - ja, dette pirk for noen). Hun var forøvrig tidligere gift i et ekteskap med tragisk ende.Jeg vet at det står 1707 og Christiania utallige steder, det begynte med en antakelse om Slottskirken på Akershus da hennes første mann døde der i arrest, senere har forbeholdene forsvunnet osv. osv.De andre opplysningene har jeg ikke sett på og kommer neppe til å gjøre det, jeg holder meg stort sett til Christiania og nærmeste omegn. Og har forsøkt å trekke meg ut før, men opplysningene som strømmer inn synes å ha det til felles at de ikke er kontrollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Takk for korreksen, Geir. Jeg har lett i kirkeboken for Gjerpen og i Kristiania uten å finne vielsen mellom David Monrad og Barbara Leopoldus, men har faktisk ikke sett i Solum. Jeg har også forsøkt å finne alle barna deres, men har kun funnet innførselen til en datter i Gjerpen, og det var Bolette Friderica.Det hadde vært spennende å få vite noe mere om Barbaras første mann og de forholdene. Kjempefint om du kan sende meg på mail hvor jeg kan finne de opplysningene da de ikke hører hjemme i denne debatten. (h b k u l o æ t g m a i l punktum c o m) Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ad (7): Leo sier da også på framsiden sin - http://www.genealogics.org - at han er en 'samler' og ikke en 'jeger'. Men han etterstreber å oppgi kilder for alle opplysningene i databasen. For Vogts forfedre er f.eks. flere artikler fra NST oppgitt som kilde.Hvis man er avhengig av 100% korrekte opplysning, må man jo naturligvis til primærkildene. Men hvis man av ren nysgjerrighet lurer på noe, er en database som Leos (med kildenoteringer) svært god å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et kort svar siden jeg direkte kommenteres, i min naivitet trodde jeg man søkte korrekte opplysninger. Men er det nok at en påstand har kildehenvisning - uten at informasjonen blir mer riktig av den grunn - skal jeg ikke blande meg, da er det mye 'morsomt' å finne på nettet også med et tilsynelatende 'seriøst' ytre og tilsynelatende gode kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan R. Sjöberg

Geir,Jeg skriver ikke eksklusive etterlysninger. Hvis du er interessert kan du også, og hvem ellers som måtte være det, få ta del av hva jeg har om Jørgen Herman Vogt sine ettlinger.Benedicte, jeg kontakter deg innom kort.Jo, en ting til: jeg synes at Leo van de Pas hjemmeside genealogics er helt fantastisk, selv om den ikke er 100% korrekt (hvilken genealogisk samling er det? Jeg bare spør.). Det er tross alt verdens største gebyrfrie genealogiske databas, og van de Pas, som jeg har hatt en del kontakt med, har lagd ned et imponerende arbeid med den. Tanken på at Vogt sine aner skulle finnes der streifet meg rett og slett bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk for tilbudet, men etterkommere til Jørgen Herman Vogt er utenfor mitt interessefelt tidsmessig. Om etterlysningen ikke var eksklusivt rettet, misforstod jeg den udelt positive responsen i (4) på mitt svar (2).Uavhengig av dette er det tydeligvis en forskjell i arbeisdmetodikk, jeg skal ikke legge meg opp i hvilke kvalitetskrav/kildekritikk andre utøver, men bare konstaterer at vi (dvs. jeg vs. øvrige i denne tråden) ikke er på bølgelengde. Så la oss nøye oss med det og skilles som venner (om enn ikke i ånden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Da har jeg fått sjekket arkivet her hjemme, og det var som nevnt i innlegg 15 'Slægten Vogt i gamle dage' ved L.J. Vogt, Christiania 1881, jeg tenkte på. Forteller litt om slekten bakover (anene til Jørgen Herman Vogt, som vel alle dagens medlemmer av slekten stammer fra).Legger ved bildet av gravstenen til Vogt (Gamle Aker kirkegård, graven ble flyttet fra Krist i 1905 såvidt jeg husker).DTH

bilete5134.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Legger også ved bilde av gravstenen til fruen, Hedvig Louise Vogt, på Vår Frelsers gravlund.* Noen kilder sier at Vogt og frue ble skilt, mens andre sier kun separert. Har ikke klart å finne ut av dette ennå. En av etterkommerne er arveprinsesse Sophia av Liechtenstein, f. prinsesse av Bayern, så om et par generasjoner kan vi få en norskættet fyrste på Liechtensteins trone...*Inskripsjonene på gravstenen er nokså slitne, og jeg hadde problemer med lysforholdene denne dagen, får gjøre et nytt forsøk senere.DTH

bilete5135.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.