Gå til innhold
Arkivverket

[#60694] Anna Engelsdatter Bruerø under Røttingen/ Skaatø. 1822-1901, Os, Hordaland


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Har du bygdebøkene for Os?Kan det stemme at hun var datter av Engel Svendsen Sævereid og Anna Kristoffersdatter f. Tuft? Jeg finner henne i så fall ikke konf. i Os. I tellingen for 1865 står det at hun var f. Os, i tellingen for 1900 at hun var f. i Strandebarm.Hun fikk med Sjur Larsen Lepsøen (se tema 60654 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=60654&sok=&nr=73&antinnlegg=9&startnr=51&antall=100&spraak=#anker>Lenke) sønnen Sjur Sjursen som siden kom til Skaatøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Hei, ErlingDet paret du viser til, har jo ei tenestejente med namnet Anne Engelsdotter. Då er det vel mest nærliggjande å tru at ho ikkje er dottera deira?Her er konfirmert ei Anne Engelsdotter Tegland (Hålandsdalen, no Fusa) i Os pgj. 1838 nr. 18. Dotter av Engel Hansson og Anna Engelsdotter.Permanent sidelenke: LenkeKanskje det er ho som har vorte tenestejente på Bruarøy i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1931&idx_id=1931&uid=ny&idx_side=-122>LenkeHer blir Sjur døpt, nr. 90. Anne Engelsdtr. er mor hans. Sjur er ført som pleiesønn i 1865 på Skåtøy (Skottesundsøen). Jeg antar at han bor hos sin onkel og tante, farfaren Engel Svendsen, samt at Sjurs mor Anne Engelsdatter er tjenestejente i denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tellingen 1900 sier at hun er født i 1822: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1243&kenr=006&bnr=0020&lnr=00>LenkeMen i 1865 er fødselsåret hennes oppgitt å være 1824(feil år?).Kan Anne være søster av Svend Engelsen på Bruerøen ? Hun bor på Bruarøen hos Svend Engelsen og Inger Simensdatter,Sjur Sjursen er pleiesønn på gården(Anne's barn med Sjur Larsen.På gården bor også Svend Engelsen's far og mor,Engel Svendsen og Anne Kristoffersdatter : LenkeEngel Svendsen og Anne Kristoffersdatter fikk en datter Anne,født 31 aug,døpt 8 sept 1822: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Fødte og døpte 1822, side 72. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Engel Engelsen som var fadder ved dåpen til Sjur,var vel kanskje en bror av Anne.Han var født 12 mai 1833 : Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Fødte og døpte 1833, side 62. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11625&idx_id=11625&uid=ny&idx_side=-68>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Dåpen til Svend Engelsen,født 1827:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Fødte og døpte 1827, side 11. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKonfirmasjonen til Svend,født 1827.Konfirmert 21 nov 1841 i Os.Bopel ved konfirmasjonen var Bruerøen: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Konfirmerte 1841, side 199. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeSvend var vel kanskje oppkalt etter en bror som døde?Engel Svendsen og Anne Kristoffersdatter fikk en sønn,Svend ,som var født 11 jan 1826 : Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Fødte og døpte 1826, side 2. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeØvrige barn av Engel Svendsen og Anne Kristofferdatter: Johanne Engelsdatter,født 1821: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Fødte og døpte 1821, side 62. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeChristopher,født 1831: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Fødte og døpte 1831, side 44. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJohanne Engelsdatter,født 1838: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Fødte og døpte 1838, side 109. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Dine forslag stemmer overens med mine hypoteser, men jeg har ikke kunnet verifisere det, siden jeg ikke finner Annes konfirmasjon osv. Jeg vet ikke om Engel Sjursen og Anne Kristoffers datter Anne Engelsdatter f. 1822 døde liten, eller om det er hun som er mor til Sjur. Derfor lurte jeg på om noen kunne sjekke dette i bygdebøkene for Os... ser i en oversikt fra Hordaland at slike skal finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant dødsfallet til Anna Ellingsdatter. Det står at hun ble født 1822 på Bruarøen og døde på Skatøen i 1901: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=OS1885&gardpostnr=677&personpostnr=677#nedre>LenkeFra kirkeboken(nr 29) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os i Os, Ministerialbok nr. B 1 (1885-1902), Døde og begravede 1902, side 211. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.