Gå til innhold
Arkivverket

[#60704] Marstein i Romsdalen, Ingeleiv Olsdotter, fødestad og dødsår.


Gjest Jakup Skjedsvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jakup Skjedsvoll

Ingeleiv Olsdotter, dotter til Ola Hansson på Marstein, gifta seg 16.08.1884 i Kors kyrkje med Hans Olsson Bjøkne frå Lesja. Han gifta seg på nytt på Lesja i 1891. Ingeleiv må derfor vera død før det. Ved giftarmålet er det oppgjeve at ho var fødd 24.09.1856.Eg undrast på kvar ho var fødd og når og kvar ho døydde. Eg har rekna med at ho og mannen budde ein stad i Romsdalen, for etter familietradisjonen skulle han og broren ha ein gard i Romsdalen, og han åtte heilt sikkert nokre hus eller forretningsgardar på Åndalsnes før århundreskiftet. Eg har prøvt å gå gjennom kyrkjebøkene for gamle Grytten prestegjeld, men ikkje funne noko.Eg spør som sagt fyrst og fremst etter kvar ho var fødd og kvar og når ho døydde. Dersom nokon har opplysningar om Hans Olsson Bjøkne medan han var i Romsdalen, er eg også svært takksam for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I boka Raumadalsfolket står det under garden Remmem I om ein Kristian Olsen Brude son av Ole Hansen Bjøkne og hustru Kristine Berntsdtr. Han gifter seg med enke etter Ole Olsen Wenge, Fredrikke Fredriksdtr Dissen f 1851 i Sell. Kan dette ha ein samanheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Ja, i høgste grad. Kona, som er etterkomar etter Hans Olsen Bjøkne, fortel at Kristian var den broren til Hans som eg har nemnt ovanfor. Etter bygdeboka for Lesja, komKristian seinare til Kjellshus på Lesja som tenar, og hadde deretter frå 1881 til 1888 ein del av Runningen ved Nest-Tande på Lesja. Han reiste deretter til Amerika, i 1888 budde han i Mankato i Minnesota. Og dessutan, dersom eg ikkje tek heilt feil, var bestemor til Fredrikke Dissen frå nordgard Råstad i Vågå og syster til mi tippoldemor. Mange takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Jakup!Kan fødselsopplysningen på Ingeleiv ved vielsen med Hans Olsson Bjøkne være litt feil? Ingelev Olsdatter i 1865.Hun bodde på Marsten sammen med faren Ole Hansen,født i Lesjø prgj(Lesja) og (stemor?)Caroline Ellevsdatter: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1539&kenr=006&bnr=0012&lnr=000>LenkeKonfirmasjonen til Ingelev Olsdatter Marsten i 1870. Fødselsdatoen var 27/9 1855,ikke 24/9 1856.Fødestedet var Kylling. Foreldre var Ole Hansen Marsten og Ingelev Alfsdatter: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kors i Grytten, Ministerialbok nr. 546A02 (1854-1882), Konfirmerte 1871, side 110. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ole Hansen,giftet seg med Ingelev Alvsdatter i Lesja i 1842.Brudgommen var 21 1/4 år og bruden var 20 år: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 5 (1830-1842), Ekteviede 1842, side 457. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFørste barnet,Annetta,født 27 aug,døpt 9 okt 1842 i Lesja: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 5 (1830-1842), Fødte og døpte 1842, side 222. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeBarn nr 2,Alf,født 20 juni,døpt 19 juli 1846 i Lesja: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 6A (1843-1854), Fødte og døpte 1846, side 140-141. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeBarn 3,Ole,født 26 jan 1849,Lesja: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 6A (1843-1854), Fødte og døpte 1849, side 212-213. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeInnflyttingen til Grytten(høyre side): Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kors i Grytten, Ministerialbok nr. 546A01 (1818-1853), Innflyttede 1846-1853, side 604-605. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke4 barn, Hans,født 15 mai,døpt 3 juli 1853,Kors,Møre og Romsdal: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kors i Grytten, Ministerialbok nr. 546A01 (1818-1853), Fødte og døpte 1853, side 168-169. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke5 barn,Ingelev Olsdatter ,døpt 3 juli 1855,Kors,Møre og Romsdal: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kors i Grytten, Ministerialbok nr. 546A02 (1854-1882), Fødte og døpte 1855, side 9. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMoren til barna dør på Kylling i des 1855.Alder 33 år: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kors i Grytten, Ministerialbok nr. 546A02 (1854-1882), Døde og begravede 1856, side 162. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeEnkemannen Ole Hansen giftet seg så med Caroline Ellevsdatter.Vielsesdato var 24 juli 1858:Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kors i Grytten, Ministerialbok nr. 546A02 (1854-1882), Ekteviede 1858, side 127. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I boka Raumadalsfolket under garden Fremmer-Brøste I: Karoline Ellevsdtr Brøste f. 10-1-1822. G. 24-7-1858 med enkemann Ole Hansen Kylling f. 1821 i Lesjaskog. Ingen barn innført i Grytten bøker. Far til Karoline var Ellev Rasmussen Brøste f.1788, g.m. jordmor Karen Jonsdtr. f.1791 Bynæs. 9 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

20 juli 1885 født Ingeleiv og Hans si datter Kristine. Død som hjemmedøpt. Oppholdssted er oppgitt Marsteingjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ved 1900 tellingen bor Hans Olsen Bjøkne og Rønnaug Olsdatter på Morendsletten på Lesja: Ser ut til at han har fått to sønner med kona Rønnaug. Lenke Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til sønnen Olav på tellingen 1900.Han var døpt Karl Olav,født 21 juni,døpt 25 sept 1892: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja i Lesja, Klokkerbok nr. 5 (1850-1894), Fødte og døpte 1892, side 534-535. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5033&idx_id=5033&uid=ny&idx_side=-267>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKarl Olav døde 21 mai 1915 ,på Mosendsletten: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja i Lesja, Klokkerbok nr. 7 (1895-1919), Døde og begravede 1915, side 227. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeIfølge FS døde sønnen Ole Asbjørn,født 1890, i 1957:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har prøvd å lete etter dødsfallet til Ingeleiv Olsdatter,Hans Olsen Bjøkne's kone.Kan hun ha dødd i forbindelse med datteren Kristine's fødsel?Kirkeboken (Grytten,Kors)viser døde i 1884,deretter kommer årene 1886-1888. Året 1885, døde ,mangler i kirkeboken.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kors i Grytten, Klokkerbok nr. 546C02 (1867-1921), Døde og begravede 1884-1886, side 245. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6391&idx_id=6391&uid=ny&idx_side=-221>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Bjørg i innlegg 6 og 7 fant dåpen til Hans og Ingeleiv's datter Kristine,født 20 juli 1885,død samme dag.Det står i kirkeboken ved dåpen til Kristine at dåpsvitner var distriktslege Lund,kone Gulløv Olsdtr,og foreldrene. Død som hjemmedøpt.Så Ingeleiv levde ihvertfall ennu da Kristine ble døpt. Vrient å finne ut mer når kirkeboksiden over døde mangler for året 1885. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kors i Grytten, Klokkerbok nr. 546C02 (1867-1921), Fødte og døpte 1885, side 41. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6391&idx_id=6391&uid=ny&idx_side=-41>Lenke Permanent bildelenke: LenkeVedrørende vielsen til Hans Olsen Bjøkne og Rønnaug Olsdatter.De giftet seg ikke på Lesja,som Jacup skriver i innlegg 1. Paret er ført inn i kirkeboken for Lesja,men det står anmerket at de ble gift i GRYTTEN i 1891. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Lesja i Lesja, Klokkerbok nr. 5 (1850-1894), Ekteviede 1892-1893, side 352-353. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg her er vielsen i Grytten,mellom Hans Olsen Bjøkne og Rønnaug Olsdatter. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Grytten i Grytten, Klokkerbok nr. 544C02 (1867-1909), Ekteviede 1889-1891, notat- og visitassider m.m. 0, side 203. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Har lett etter Ingeleiv sitt dødsfall i Grytten MINI 1854-1886 og Grytten KLOKKERB 1867-1909.Ikkje å finne. Har sett i Lesja om ho kunne vere død der. Ikkje der heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Da kan det kanskje være slik at hun døde i 1885,etter datteren Kristine's fødsel? Pussig at det året ikke er med i kirkeboken for Grytten,Kors? Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Eg har ikkje vore inne sidan i går kveld, og når eg nå går inn att så har de greidd ut alt for meg. Tusen takk og takk attpå, frå meg og særleg frå kona mi Asbjørg, som er sonesons dotter til Hans Bjøkne og Rønnaug Mosendsletten.Eg trudde eg hadde nokonlunde brukbar oversikt over Hans Bjøkne etter at han kom attende til Lesja, men også der har de funne det som var nytt for meg, at Hans budde i Romsdalen da Ole Asbjørn vart fødd. I det som etterslekta veit om Hans Bjøkne, er det ingenting nemnt om at han skulle ha vore nokon annan stad enn i Romsdalen før han kom attende til Lesja. Eg trur derfor det er absolutt mest truleg at ho døydde i 1885, etter at dottera vart fødd, slik de nemner, og at det er forklaringa på at vi ikkje finn ho i dødslistene. Eg la ikkje merke til at 1985 var borte i kyrkjeboka; det er bra at det finst andre som er meir observante.Eg kan ellers nemne at i følgje bygdeboka for Lesja skulle foreldra til Hans Bjøkne flytte til Brue i Romsdalen i 1860, der dei også budde i 1865. I 1875 budde dei på Høljenes. Far til Hans, Ola, reiste til Minnesota over Ålesund i 1886, han var da enkjemann, men med Mari Olsdotter frå Brustugu under Hoset på Lesja hadde han ei dotter, Marit, fødd i 1886, som seinare også utvandra til Minnesota.Som eit kuriosum til slutt, kona har ervt to sylvskeier der det på baksida er inngravert H. & I.O. 16/8-84. Ho har hatt ein tanke om at det kunne vera ei bryllaupsgåve (det var opphavleg seks skeier). Nå har ho fått full visse og ein fyldig bakgrunnskunnskap.På nytt: Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det var en hyggelig tilbakemelding,Jacup!Det er artig når man kan være til hjelp! Må være veldig moro for kona di at hun har arvet disse sølvskjeene,med tanke på at datoen på dem er bryllupsdatoen til Ingelev og Hans. Lykke til videre! Beste hilsen Ann-mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Døde i Grytten,Kors 1885 finnes i kirkeboka, men de ser ut til ikke å være scannet. Jeg har de på microfiche og finner: Inderst kone Ingeleiv Olsdatter Bjøkne (Marsten) døde 27 juli 1885- 28 3/4 år gml - på Marsteinsgjerdet.Pigebarn Kristiane Hansdatter Bjøkne døde 1/4 t gml 20 juli 1885, Marsteinsgjerdet.Vh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Eg kan berre takke på nytt, nå har eg vel fått full greie på det eg spurde om og i tillegg fått veta mykje meir.Dermed var det også lett å finne slekta hennar vidare bakover gjennom bygdebok for Lesja. For dei det måtte interessere, var faren Ola Hansson frå Oppå Sør-Einbu, med foreldre Hans Henriksson frå oppistugu Kvam og Ågot Pålsdotter frå Oppå Sør-Einbu. Mora Ingeleiv Alvsdotter var frå Bakken (Jønnlokobakken) på Bjorli, med foreldre Alv Olsson frå Bakken og Rønnaug Olsdotter frå Brue øvst i Romsdalen.Bygdaboka opplyser ellers at faren Ola Hansson var lærar i Medalen, Marstein, frå 1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Om læreren Ole Hansen står følgende i Romsdals Sogelags årbok fra 1928, side 55:'Ole Hansen Kylling var født på garden Sør-Enebo på Læsjaskogen den 26de januar 1820. I hans barndomsdage var der i hans hjembygd nogen menn der hadde leiet en dansk lærer - formentlig en student - til å holde skole for sine barn, og blandt disse fikk han plass, så han lærte å skrive en nokså god håndskrift og gjennemgikk de fire regningsarter med litt brøk. I Kristiansund gikk han i skredderlære i hvilket håndverk han arbeidet, først i sin hjembygd, hvor han kjøpte et litet gårdsbruk ,,Rånåbrækken” men i 1856-årene flyttet han til Romsdalen hvor han bodde på gården Kylling. 1857 blev han efter avlagt kunnskapsprøve, uten videre utdannelse, antatt som skolelærer i Medalen, og flyttet da til gården Alnæs hvor han bodde i nogen år, bykslet derpå et litet jordbruk „Marsteingjerdet” som han senere kjøpte som eiendom og hvor han bodde til sin død den 29de juni 1895. Han var to gange gift. I første ekteskap hadde han 4 barn, mens det annet forblev barnløst: Mandag den 19de oktober 1865 tiltråtte den nye lærer O. Berild i hans sted på skolelokalet Myrabø'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.