Gå til innhold
Arkivverket

[#60711] Hjelp til oppslag, Haug på Eidsvoll


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hei! Kunne noen hjelpe meg og slå opp i bygedbok for Eidsvoll? Jeg ønsker opplysninger om denne familien: Nils Olsen Haug f. ca. 1810 d. 21.5.1866 Eidsvoll og kone Anne Larsdt. f. ca. 1822. Sønnen Anton Oskar f. 24.12.1850 Her i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

I følge Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del, side 238 var Nils fra Okgarden Askjum og bruker på Haug bruk 1 b 1848-66. Det riktige skal være Øst-Arstun Askjum, samme bind side 176. Det var skifte etter faren Ola Nilsson, begynt 8. juli 1826 og sluttet 13. mars 1827.Øvre Romerike skifteprotokoll 21, 26.06.1826-11.02.1837, side 5 b (utdrag):'Skifte paa Askim. Aar 1826 den 8de July ble en Registrerings og vurderingsforretnings afholdelse i Boet efter afdød Gaardmand Ole Nielsen skifteret sat paa Gaarden Askim i Eidsvold thinglaug Enke Elen Nielsdatter med Laugværge Ole Olsen Sundbye var tilstede og opgav den Afdødes Arvinger at være følgende med med hende i Ægteskab sammenavlede Børna. 1. sønnen Lars Olsen 21 Aar gl. hjemme 2. sønnen Niels Olsen 15 aar gl.ligeledes hjemme 3. datteren Rønne Kristine Olsdr. 19 aar gl. hjemmeb. I ægteskab med forhen afdøde hustru Rønne Olsd. har nu afdøde Ole Nielsen efterladt følgende Børn 1. sønnen Niels Olsen 41 Aar boende i Langton i Hurdalen 2. datteren Elen Olsdatter 36 ugift og hjemme paa Askim 3. datteren Ane Olsdr. 32 gift med Anders Svendsen Baalsrud i Feiringen 4. Datteren Ingeborg Olsdtr. 29 aar gl. gift med Erik Jensen Fossum i Eidsvold'Nils Olsson døde 21. mai 1866, nr. 47: LenkeAnmeldt sorenskriveren 22. mai. Han var oppgitt å være 55 år og enka Anne Larsdotter 43 år. 'Børn: Sønnen Oskar Nilsen 16 Aar, Datter Laura 21 Aar. Intet efterladt idet det ubetydelige Løsøre er uderekveret og Gaarden Haug solgt ved Tvang'.I følge bygdeboka døde også Anne Larsdotter i 1866, men jeg kan ikke finne henne gravlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen hjjertelig takk! Supert! Ja dette siste har jeg funnet. -Det er bakover som er litt problematisk når kirkebøkene i Eidsvoll er borte! Det står ikke noe om hvor Laura Nilsdt. Haug ble av? Eller hvem Anne Larsdt. var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Verken Anton Oskar eller Laura er nevnt i bygdeboka, og det står heller ikke hvor Anne Larsdotter var fra. Laura Nilsdatter som var tjener på Venjer i 1865 tror jeg ble gift 1875, nr. 23 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=497&idx_id=497&uid=ny&idx_side=-97>Lenke og var altså en annen. Hun står oppført som Laura Emilie Nilsdatter Haug, Kirkegata 6 i Oslo 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det er nok henne ja. Tusen takk skal du ha for hjelpen! Nå kom jeg et langt skritt videre :)Beste hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.