Gå til innhold
Arkivverket

[#60722] Eiker: Når og hvor ble Thore Knudsen og Aase Olsdatter viet?


Gjest Anne C Strandslett
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

Fra 1788-1789 får godeste Thore 3 barn utenfor ekteskap med tre forskjellige kvinner. Den siste er Aase Olsdatter. I 1792 får de et barn til og da er de gift. Kirkeboken for Eiker er kronologisk på denne tiden og nå har jeg lest side opp og side ned uten å finne noen vielse for paret. Ved første barn er Thore fra Oplandet, de to neste fra Markenrud. Tilslutt havner han på Hageviken. Jeg er IKKE kjent i Eiker-bygdene. Finnes det noe/noen som kan hjelpe meg med dette paret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

På DIS Genealogiske ressurser, Buskerud, Øvre Eiker, finn vi før 1800 søkbare kirkebøker. Eg finn ikkje at dei giftar seg, men dei får barn i 1795 og 1799 også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Finner heller ikke vielsen. Har du leita i Hof og Sandsvær?Vet ikke om du er intreressert, men jeg vedlegger skiftet etter Thore og Aase, samt skifet etter Aases foreldre.----- Fra skifteprotokollen i Eiker:Skifte på plassen Sjulerud under Fossesholm, skifte 28/7-1821Thore Knudsen er død - ektefellen Aase Olsdatter er også død.Barn:1. Knud Thoresen fullmyndig tilstede2. Lars Thoresen fullmyndig tilstede3. Gunnild Thoresdatter 22 år hjemme4. Anne Thoresdatter 20 år hjemme5. Mari Thoresdatter 17 år hos broren Lars Thoresen HagevigenBarnas verge moderbroder Lars Olsen Markenrud.------------Fra skifteprotokollen i Eiker:Skifte på plassen Markenrud under Fossesholm, skifte 19/2-1780 Gunild Larsdatter er død - enkemann er Ole Andersen.Barn:1. Lars Olsen 13 år2. Erich Olsen 10 år3. Anders Olsen 1 år4. Aase Olsdatter 20 år, borte i tjeneste.5. Anna Olsdatter 16 år6. Marie Olsdatter 7 år7. Oline Olsdatter 4 årDødes far, Lars Erichsen.-------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Tusen takk! Interessert? Mildt sagt :-)) Alltid glad for en generasjon bakover! Jeg har lett i nærliggende kirkebøker, men ettersom alle barna er i Eiker så har vel heller vielsen blitt utelatt. Men jeg har ikke gitt meg ennå! Hvordan er det med bygdebøker for Eiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Thore Knudsens mor er altså Maren/Mari Thoresdatter som er 70 år gammel enke i Vestfossen i 1801.I Ekstraskatten for Eiker i 1765 finner jeg på Brekke en husmannskone, Maren Thoresdatter som er gift med Knud Knudsen....... LenkeDet er jo noe å snuse på......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I kirkeboka står det i 1788: Thore Knudsen Moen fra Oplandet i Gusdal.....Eiker, Ministerialbok nr. I 8 (1764-1788), Kronologisk liste 1788, side 739-740. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes et skifte på Moen i Follebu, Østre Gausdal 6/4 1745 etter Anne Siversdtr. Hun var gift 1) med Amund Olsen (skifte 1720), gift 2) med Søren Svendsen.Barn:1) Ole Amundsen 26 år2) Marthe Sørensdtr. g.m. Knut Pedersen Moen3) Boel Sørensdtr. 22 år4) Guri Sørensdtr. 17 årDenne Knut Pedersen Moen og kone kunne vel være en god kandidat som Tore Knutsens foreldre?Gift 1740 i Gausdal: Soldat Knut Pedersen Avlund og Marthe Sørensdtr. Moen.Begr. 1752: Knut Pedersen Moen 42 år.Begr. 1766: Søren Svendsen Moen 86 år.Begr. 25/1 1792: Marthe Sørensdtr. Moen 72 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Marthe Sørensdatter Moen giftet seg på nytt 1754 med Torsten Erlandsen Grønlien fra Fåberg, og de ble altså boende på Moen.Torsten Erlandsen Moen ble begravet 19/8 1792, 69 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Svein Arnolf'Problemet' er at 37 år gamle Thore Knudsen har moren sin hos seg i 1801, hun er 70 år, enke 1. gang og kalles Maren Thoresdatter....Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gift 6/6 1720: Søren Svendsen Moen og Anne Syversdtr. Cau: Peder Vold og Thomas Brandslien.Gift 11/11 1717: Amund Olsen Moen og Ane Syversdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ved leiting etter eigne forfedre,har eg funne Aase Olsdtr d.21.2.1818, og Thore Knudsen d.2.6.1820.Begge busett Hagevigen under Fossesholm. Kilde: Buskerud, Eiker, Ministerialbok 1814-1827. Har ikkje sett noko til dødsfallet til Maren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Thore sies å være 58 år når han begraves 2. juni 1820. Skal vi tro dette, er han født omkring 1762.Fiskum, Klokkerbok nr. 2, år 1820, side 56. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.