Gå til innhold
Arkivverket

[#60725] Forbindelse Bratberg, Biri, Rønne (Røine), Fåberg og S. Solberg, Gausdal?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

1670-71 er det en sak for tinget i Gausdal hvor Torger Jonsen (Søndre) Solberg er anklaget for ikke å ha betalt odelsskatt av S. Solberg. Det ender med at 10 1/2 skinn, som tilhørte Gjøda Olsdtr. i Biri, ble dømt under Kronen, og Solberg-mennene (Torger, faren Jon og muligens onkelen Iver) måtte erstatte henne dette godset av sitt eget.Under sakens gang kom det frem at Mikkel (Olsen) Rønne i Fåberg og hans hustru hadde vært verge for Gjøda Olsdatter, og det er vel Mikkels kone som er datter til Peder Gundersen Rønne, som i odelsjordeboka 1657 bl.a. eide 1 hud 1 skinn odelsgods i Solberg og 6 1/2 skinn pantegods i samme gård (= 1 hud 7 1/2 skinn). I jordeboka 1661 eide Peder Rønnes arvinger 2 huder i (Søndre) Solberg.Det kom også frem at Gjøda Olsdatters mann het Bård Lauritzen Hoff (Hov), og det betyr vel at Gjøda Olsdatter var datter til Ole Amundsen Bratberg i Biri og kona Magnhild Bårdsdtr. Hov. Gjøda og Bård skal altså ha vært søskenbarn. - Men hvordan har det seg da at Gjøda hadde arv i Søndre Solberg i Gausdal, og hvorfor var folket på Rønne verger for henne? Er Gjøda Olsdatters slekt riktig utredet?Til sammenligning var det også en annen gård i Biri som hadde sammenheng med Rønne, nemlig Sem. Marthe Olsdtr. Sem giftet seg med Jens Gundersen Rønne, bror av Peder Gundersen. Skifte etter Jens i 1647. Han og Marthe Olsdtr.s barn var Peder, Erik og Guri. De to siste solgte i 1665 9 skinn i (Søndre) Solberg til Torger Jonsen Solberg. Det står riktignok ikke at de kom fra Sem, men i hvert fall at de kom fra Biri.Det kan se ut som om 'Peder Rønnes arvinger' som eide 2 huder i (Søndre) Solberg i jordeboka 1661, også innestår for godset til Jens Sems arvinger og trolig også for Gjøda Olsdatter (og hennes søstre). Iver Solberg eide selv 2 huder og M: Rodius 1/2 hud, tils. 4 1/2 huder, som var gårdens skyld. Iver Solberg eide også 2 huder i 1657, og det var hans odelsgods.I jordeboka 1668 eier Jon og Iver Solberg hele 4 huder, og står åpenbart inne for også Gjøda Olsdatters gods. Jon og Iver var Torger Solbergs far og onkel. Det er ikke før i jordeboka 1669 at Gjøda Olsdatters 10 1/2 skinn blir spesifisert.I 1624 eide Iver Solberg (Ivers og Jons far) 2 1/2 huder 1 skinn i Solberg, og Gunder Rønne eide bl.a. 4 skinn odelsgods i Solberg i Gausdal og 1/2 hud pant samme sted. Hvem som da satt med resten, vet jeg ikke. Det er saktens andre i Gausdal som også satt med gods i 'Solberg', men det kan også gjelde Nordre Solberg. I 1615 er hverken Iver Solberg eller Gunder Rønne oppført med gods i Solberg.Uansett ser det ut til at det må ha vært fra Rønne-kanten at Gjøda Olsdatter har arvet godset i Solberg, siden Iver Solberg og senere sønnen Iver Iversen sitter med rundt 2 huder i gården fra senest 1624-1661.Hvordan kan dette forklares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har notert at Gjøa Olsdatters mor var Gjøa Gundersdtr Rønne. Eneste kilden jeg har notert er Vestoppland SHL tidskr 1-1995 s 25, som jeg ikke har for hånden, så jeg kan ikke si noe om hva som står der. Men her kommer det antakelig mer Biri-ekspertise på banen ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk! Det var raskt oppklart. Jeg har dette heftet, og siden det går frem at det var skifte etter Ole Amundsen Bratberg 26/11 1668, går det nok der frem at han var gift to ganger og med to kull barn. Det var bare Gjøda Olsdtr. som var av første ekteskap, som forklarer hvorfor hun alene arvet 10 1/2 skinn i S. Solberg. De andre barna var av 2. ekteskap med Magnhild Bårdsdatter. Det betyr også at Gjøda IKKE var gift med sitt søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Saken er nevnt i 4 bolker i 1670-71, forøvrig er Michel Rønne nevnt en drøss med ganger i disse dokumentene, inkl hun som ser ut til å være hans kone Kirsti Halvorsdtr. - se 1701. (Det er 160 forekomster av Rønne i dokumentene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Av en eller annen grunn får jeg ikke tilslag på 'Rønne' når jeg søker på nettstedet, bare når jeg går inn på hver enkelt tingbok. Flere som har den erfaringen?Kan Mikkel Rønnes kone Kirsti Halvorsdatter ha vært hans 2. kone? Det er ellers ikke enkelt å forstå hvordan Mikkel eller hans kone skulle ha forbindelse til Peder Gundersen Rønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nå har jeg funnet (i tingbok for Fåberg 1701) at Kirsten Halvorsdatter hadde vært Peder Rønnes enke, som så Mikkel Olsen giftet seg med, så da er den saken oppklart. Det ser ikke ut til at Mikkel og Kirsten hadde livsarvinger (jfr. det gjensidige gavebrevet av 6/6 1667), og hun hadde kanskje ingen med Peder Rønne heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.