Gå til innhold
Arkivverket

[#60732] Israel Olsen. f. ca. 1732, og Berit Fordelsdatter, f. ca. 1731


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Søker opplysninger om ekteparet Israel Olsen og Berit Fordelsdatter som ifølge folketellingen 1801 var oppgitt til henholdsvis 69 og 70 år gammel. De bodde på gården 'Aarøe' i 'Shiervø' sogn prestegjeld i Nord-Troms. Noen som har noen opplysninger om ekteparet, når døde de? Jeg har grunn til å anta at de i sin tid kom til Nord-Troms fra Rana. Jeg har problemer med å finne ut hvor gården Årøy egentlig er. I følge mine opplysninger ser det ut som om dette kan være Årøy i Lyngen. Er det noen gård i Skjervøy som heter Årøy? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Står det ingen ting i Rana-boka ? På FS fant jeg en Israel Olsen fca.1738 Rundhaugen, Rana. Foreldre Ole Israelsen Rundhaugen og Ane Eriksdt. Plurheia. Faren døde på Plurheia.Fant også Beret Fordelsdt. dpt. 23/9 1731 Hemnes, foreldre Fordel Joensen Fagerlien og Dori Gregersdt. Jantli. Her er det i det minste noen gårdsnanv som kanskje kan sjekkes i bygdebøker.Ellers så var det en Israel Olsen dpt.16/2 1738 N-Aurdal, Ole Johansen og Kirsti Christensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du må nok se i Ranaboka. Alle gårdene tilhører der. Fagerlia gnr.32, Jamtlia grn.97, Plurheia gnr.49 og Rognhaugen gnr.59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Foreldrene til Israel og Beret er også mine aner. Oppgi din e-postadresse Geir så kan jeg sende deg noe av det jeg har av disse to slektsgrenene. (Har bla. skrevet ned det som finnes i Ranaboken om disse to grenene). Alternativt finner du min kontaktinfo på DIS sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Takk for innleggene fra dere alle, Kjell-Arne, Berit og Knut! Ville være fint å få greie på hva du, Knut, har funnet ut om foreldrene til Israel Olsen og Berit Fordelsdatter! Har forsket en del selv på dette, men alt av opplysninger mottas med takk!! Min mail: geirbjernes@hotmail.com. Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Har vel ingen andre opplysninger å bygge på enn henvisningen etter Israel Olsen i Rana bygdebok under gården Rundhaugen, s. 206 øverst, der det står 'til Senja' i parantes. Her menes det nok Senja fogderi. Ved å søke på Israel Olsen i FT 1801 fant jeg en kandidat i passende alder og i forsåvidt rett område. Men hvorvidt Skjervøy tilhørte den tids Senja fogderi, er uvisst. For den saks skyld kan dette være en helt annen person enn ham jeg er ute etter, for 'min' Israel Olsen kan jo for eksempel ha dødd før 1801. Ser forresten under gården Fagerlia at Berit Fordelsdatter er henvist til til Skonseng med spørsmålstegn bak! Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Geir Bjernes

Tar frem denne tråden på nytt.I følge Svein Edvardsens Skifter fra Helgeland fremgår det i et skifte etter Elen Østensdatter på Skonseng i 1766 at en av henns sønner i hennes 1. ekteskap med Ole Israelsen, Fordel Olsen, var død i 1766 og etterlot seg ei datter, Berit Anna Fordelsdatter. Hun opplyses å være gift med Israel Olsen med bosted 'Tromsøen Fogderie'.Er det noen som kjenner til hvor Fordel Olsen bodde og hvem han var gift med? Jeg har funnet et ekteskap i Moe kirke Dom 20 p Trinit 1733 mellom en Fordel Olsen, Andfiskvatnet og Anne Johansdatter. Kan det være den rette Fordel Olsen?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet ikke om den Fordel Olsen som ble gift 20.p.trinit.1733 med Anne Johansdatter var den samme som sønnen til Eli Østensdatter og Ola Israelsen, men siden hans kone Anne Johansdatter var søster av 2 av mine formødre har jeg han registrert som gravalgt 5.søndag etter påske(11.05)1760 på Moe kirkegård. Han og Anne Johansdatter som var fra Rufsholm, ble forøvrig trolovet 4.p.trinit(28.06)1733. Hvis det viser seg at dette skulle være dine aner, så har jeg mer om begges forfedre og formødre.Jeg har ikke tenkt på at den Fordel Olsen som ble gift med Anne Johansdatter i 1733 kunne være den samme som Eli Østensdatter og Ola Israelsen sønn. Det jeg har på denne Fordel Olsen er det samme som deg. Han blir halvbror av min forfar David Jensen født 1719(Eli Østensdatter var mor til begge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.