Gå til innhold
Arkivverket

[#60737] Folketelling for sjømenn?


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Jeg leter etter Augustinius Olsen, født 1883 på Røst. Jeg finner ham ikke i folketellingen 1900. Han ble far til et barn i 1914. Han var fisker og kan ha vært sjømann. Finnes det noen oversikt over de som var til sjøs/utenriks ved folketellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke funnet noen Augustinius Olsen født på Værøy/Røst 1879-87 eller Værøy 1880-87.Jeg ville se etter farens navn, for kanskje Augustinius brukte hans etternavn.Kan du legge inn lenke til dåpen hans, eller skrive i hvilken krk.bok du har funnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være den du søker ? Riktignok født litt senere enn angitt, men navn og fars yrke passer bra? Lenke Han kan jo ha blitt far i ung alder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå er jo Brønnøy og Røst relativt langt fra hverandre. Hvis vi skal se bort fra angitt fødselsår og angitt fødested (som jeg antar er hentet fra denne dåpen i 1914), kan vi sikkert finne en drøss kandidater. I første omgang må vi tro at 1883 og Røst er riktig, men som Berit skriver: Augustinius kan være ført med et annet farsnavn/etternavn i FT1900 (og navnet Augustinius kan skrives på utallige måter).Jeg slutter meg til Berits ønske (innlegg 3, siste setning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, nå har jeg søkt på utallige navnvarianter av fornavnet,i Nordland fant jeg denne karen som muligens kaller seg Olsen , samme etternavn som faren, senere? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det er ikke mange som har oppgitt Røst som fødested ved FT1900, særlig ikke med fornavn på A...Det er heller ikke særlig mange August...'er som er født i 1883 i FT1900, så her er det ikke mange å velge mellom.Men Bodil: HVOR har du opplysningene om ham fra - HVOR fant barnedåpen sted? Hvis i Røst er det jo en god sannsynlighet for at presten kjente ham og at opplysningene er riktige. Fant dåpen sted et helt annet sted er du nok verre ute - da kan jo opplysningene være mer unøyaktige (for å si det mildt).Jeg har, som Berit Knudsen, skumlest kirkebøkene for Værøy/Røst i de nærmeste årene rundt 1883 og kan vel fastslå at det ikke er døpt et eneste barn som, selv med største velvilje, kan kalle seg Augustinius (uansett skrivemåte). Ei heller er det konfirmert noen med et slikt eller lignenede fornavn i årene 1896-1901, så der er det ikke noen hjelp å få.Men - fantes det noen dissentere på Røst på denne tiden? I så fall kan han jo være døpt 'utenfor' den norske kirken?Men det spørs nok om du ikke har kommet med litt av en nøtt her . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Takk til alle som prøveer å hjelpe meg. opplysningene kan nok være noe usikre da det gjelder et barn født utenfor ekteskap og at det er moren som har inngitt opplysningene. Skal prøve å lage en lenke men de er tatt fra Hol i Nordland 1911-1938, døpte 1914 s.26 nr26 Trygve Nikolai. LenkePermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=251&idx_id=251&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var fint.Røst er bosted, ikke fødested. Dermed kan han i prinsippet være født hvor som helst.Dessuten er det knyttet et gårdsnavn/etternavn til Augustinius, nemlig Valsjø - hvis jeg leser riktig. Det kan være et spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Du har nok en nøtt her, ja. Det finnes en gård Valsjø hvor Ole Olsen bor ved FT1900. Men ingen sønn med noe som ligner Augustinius. Men det kan jo finnes - han kan jo ha flyttet hjemmefra?Valsjø kan også oppfattes som et etternavn - vi snakker tross alt om 1914. I Trondheim finnes det en familie Walsøe hvor datteren har en uekte sønn ved navn Carl A. hvor A'en godt kan tenkes stå for Augustinus. Han oppgis født 1884 (som vel er innenfor rammene av tellingens unøyaktighet), og selv om han i 1900 er listet med etternavn Strand kan han jo godt senere ha tatt morens etternavn - ikke minst hvis han ønsket å løpe fra farskapet. Men dette blir bare gjetninger.Har du sett på Trygve Nikolai's konfirmasjon - det hender at moren vet mer om faren da . . . ?LYKKE TIL !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Finner en Augustin Gunerius f. 1883 i Aure, sønn av Ole Augustiniusen, men har ikke tid nå til å lete videre etter fam.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Barnet Trygve Nikolai ble bortsatt til Familien Ranta i Sør-Varanger som liten. Jeg har funnet konfirmasjonen hans der, men den gir ikke mer informasjon.Permanent bildelenke: Lenke Augustinius var fisker og skal ha omkommet på sjøen, men jeg har ikke klart å finne dødsfallet. Setter pris på at noen vil hjelpe med 'nøtta' mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Nei, fosterfaren het Arnt Ranta/Randa. jeg har snakket med famile der og de vet ikke mer enn oppgitt om Augustinius, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skal du ha sjanse til å løse dette, må du nok henvende deg til Statsarkivet i Trondheim (som vel dekker Nordland) og høre om de kan ha noen dokumenter knyttet til barnebidrag eller oppfostring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

av en eller annen grunn fikk jeg lagt inn feil lenke i innlegg 14. Prøver igjen: LenkeHer er en Arnt i alle fall som bruker det navnet du oppga på fosterforeldre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.