Gå til innhold
Arkivverket

[#60738] Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr Galtung fortjener en slektsbok!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Her er skifte etter Elen Sørensdtr. Hess, datter av Elisabeth Rasmusdtr, og Søren Sørensen Hess.LenkeSkiftet er fra 30.04.1738, og bekrefter at Elen hadde fire søsken, hvorav to var døde før 1738. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Den e god, Rune'. Da spørs det om vi kan finne disse Hess-barna igjen. Elisabth / Lisbeth har vi jo da i en annen tråd, i hvertfall noen etterkommere. Noen andre er nevnt i dette skiftet. Så er det Johannes, bosatt i Christiania, -det spørs om vi kan finne han igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Rasmus døde eller ble begravet i Strandebarm 15.04.1733. Men jeg har ikke funnet noe ekteskap eller fødselen til de fire barna som var nevnt i skiftet. Jeg vet ikke hva bygdeboken for Strandebarm har av opplysninger om denne familiegrenen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tro nok at generasjon 4, som jeg er i gang med nå, vil bli den vanskeligste. Deretter er det langt flere tilgjengelige primærkilder. 4. generasjon består, så langt, av: ............ Barna til Elen Rasmusdtr og Jan Jansen Mentz Bolstad: Elen Jansdtr (1695-1782) gm 1) 1713 Knut Knutsen Gjøen (1695-1750) og 2) 1754 Ola Olsen Solås (1729-1798) Rasmus Jansen gm Eli Baardsdatter Eide ............ Datteren til Herborg Rasmusdtr og Jan Torkildsen Mentz Bolstad: Malene (1691-1691) Herborg (1693-1753) gm Hans Torkildsen Gjøen (1690-1760) ............. Barna til Peder Rasmussen Linga og Margrethe Eliasdtr Skånevik: Elisabeth (1689-1752) gm Hans Jansen Mentz Holdhus (1675-1731) Margrethe (1690-før 1711) Malene (1692-1693) Beathe (1694-) Bodil (1696-før 1711) Malene (1697-før 1711) - Sønnen til Peder Rasmussen Linga og Inger Farteindatter: Johannes (1701-) - Barna til Peder Rasmussen Linga og Herborg Halsteinsdtr Rødi: Margrethe (1712-) Elen (1714-) Johannes (1715-) Cecilie (1718-) Peder (1720-) Rasmus (1721-) Herborg (1723-1723) Herborg (1724-) Malene (1725-) Elen (1727-) ................ Barna til Elisabeth Rasmusdatter & Søren Sørensen Hess: Elen, ugift, skifte 1738 Rasmus (-1733) Elisabeth, død før 1738, gm Hans Bang Johannes, i Christiania 1738 Magdalene gm Sebjørn Ellingsen ............... Sønnene til Magdalena Rasmusdatter & Povel Hansen Glad: Rasmus Hans ................. Barna til Hans Rasmussen & Kari Olsdatter Berge: Kari Rasmus (1691-1733) gm Alis Johannesdtr Børsheim ............... Barna til Elin Hansdatter & Peder Pedersen Sønderborg: Marie Hans Peder Nils Jens Anne Samuel Ellen Jacob Johanne Magdalene ............... Datteren til Peder Hansen & Guri Torkelsdatter Børdal: Malene (1688-) gm Anders Monsen Børdal - Datteren til Peder Hansen & Anne Olsdatter Langeland: Marte (1692-1693) - Datteren til Peder Hansen & Synneve Torkelsdatter Kvittingen: Gønette (1699-1777) - Barna til Peder Hansen & Maritte Knutsdatter Ådland:Anne (1700-1780) gm Nils StålbyHans (1701-1746)Knut (1711-1780) gm Kirsti Hansdtr Steinsland ................ Barna til Maren Hansdatter & Rolf Greve: Hans (1694-1696) Anna (1697-) Henrik (1699-) Else Marie (1701-) Johanne (1703-) Else Marie (1705-) ...................Barna til Anna Abrahamsdatter & Knut Gad: Cille (ca 1675-1711) Magnus (1689-) ................. Foreløpig ingen ting om Peder Abrahamsen ................ Så er det fortsatt noen uavklarte spørsmål vedr gen 2 og 3: * Fikk Hr Peder og Elin en datter Elisabeth ca 1623? * Fikk Hr Hans og Anna Loss en sønn Lars i 1660, som ettersigende skal ha bodd på Øpstad og ha vært gm Brita Rasmusdtr. De skal ha hatt barna Sjur (1688-1741), Nils Brita (ca 1730-), Hans (1697-1751), Rasmus (1691-1691), Marta (1692-1702) og Lars (1696-). * Hvor kom Kruse-navnet fra til Anna Hansdatter gm Rolf Greve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har jeg lagt til en del nye data, i første omgan etter Runes oversikt, men skal ta de andre jeg har fått tilsendt etterhvert LenkeDet er fortsatt 3. generasjon som skal gjøres komplett, i den grad vi klarer det.Jeg gjentar disse spørsmålene: * Fikk Hr Peder og Elin en datter Elisabeth ca 1623?* Fikk Hr Hans og Anna Loss en sønn Lars i 1660, som ettersigende skal ha bodd på Øpstad og ha vært gm Brita Rasmusdtr. De skal ha hatt barna Sjur (1688-1741), Nils Brita (ca 1730-), Hans (1697-1751), Rasmus (1691-1691), Marta (1692-1702) og Lars (1696-).* Hvor kom Kruse-navnet fra til Anna Hansdatter gm Rolf Greve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her finner du opplysninger rundt skiftet etter Anne Jensdtr. Loss.Lenke i Sunnhordland&nr=11&antinnlegg=4&startnr=&antall=&spraak=#ankerMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg har lagt det inn i manuset allerede LenkeEllers takk.Der er en del avvik på årstall. Jeg forsøker nå å legge inn rød farge også der jeg oppdager det. Også spørsmålene mine i (81) og (83) er markert rødt i manuset.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kom nettopp inn fra sommertreff med familie og venner her ved Middelhavets strand (eget sølvbryllup), og har derfor ikke fulgt med så godt de siste par dagene.Men,ref. innlegg 81, der jeg blant barna til Maren Hansdatter & Rolf Greve bl.a. tidl. har notert Else Marie Rolfsdatter Greve døpt 11 mai 1705 i Bergen KK, d. e. 1751, g.m. godseier på Dønnes i Nordland Hans Arnoldussøn Emahus Tønder (1710-1752) og søsteren Anna Rolfsdatter Greve f. 3. feb. 1697 døpt 7. feb i Bergen KK, begr. 15 juli 1757 i Bergen KK, g.m. kancelliråd, borgermester Henrich Matthiessen. Håper dette er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fantastisk, Christian, - har 37 års samvær om en uke. Middelhav kan vi ikke skilte med her, men Vestlandet er ikke å forakte det heller. Drar på en liten Vestlandstur litt Østland i morgen.Oi, så vi skal til Dønnes også. Du verden!Tusen takk, Christian.Mvh Arnfrid i 30 ° C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Før jeg gir meg for kvelden så tenkte jeg å komme med et forslag til stevnested; Hardingasete, det ligger på Ljones. Hvis dere ser på kartet i (75), så er det neset til høyre for / øst for Linga. Det er et helt utrolig sted, der man har samlet gamle Vestlandshus fra mellom 1650 og 1800. Jeg var der i vår, dere kan se noen fotos på min fotoside [url="http://picasaweb.google.com/fjeldsiden/BygningerOgAndreByggverk>Lenkeog her er linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Likeledes i forhold til innlegg 81, blant barna til Elisabeth Rasmusdatter & Søren Sørensen Hess har jeg tidl. notert at Rasmus (-1733) var g.m. en Mette Rytter. God tur til Østland, Arnfrid, her er bare 27 °C i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og igjen (innlegg 81): Hans Rasmussen & Kari Olsdatter Berges datter Kari (1705 Kvam - 1739 Os er tidl. notert g. 1720 m. Sjur Andersson Langeland (Koldal) (1673 Langeland, Samnanger - 1756 Os) i hans 2. ekteskap.P.s. er forresten litt forvirret m.h.t. stedene Hålandsdalen, Samnanger, Fusa og Os, og hvordan de lå i forhold til hverandre på 16-1700-tallet. Hadde alle stedene hver sin kirke, og var det annexkirker under Os, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igejn, jeg er på vei til sengs, men det jeg gjerne vil be om er at noen ser på slektens jordegods, og setter dette opp i et forståelig språk for 'lille meg'. Kirkene kan jeg sikkert redegjøre for i moregn. Men hvis du ser på kartet i (75), så lå/ligger Strandebarm kirke ved Håbrekke og Samnanger på Ådland/Aarland. Os ligger på Osøren, og Fusa er jeg litt usikker på, men det kan sikkert noen redegjøre for. Ellers har DIS-Hordaland en utmerket side om kirkene i Hordaland; http://www.disnorge.no/ho/resurser/kirker.htmlNatt'da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Når det gjelder (innlegg 81) sønnene til Magdalena Rasmusdatter & Povel Hansen Glad har jeg tidl. notert Rasmus g. 27 mai 1721 i Gloppen kirke, Nordfjord med Abigael Gabrielsdatter Linde døpt 4 juli 1694.Hans (1688 Indre Davik, Gloppen, Nordfjord - e. 1734 s.st.) er derimot en nøtt da han 29. juni 1712 angivelig fikk bevilgning til å gifte seg med sitt søskenbarn (Anna Abrahamsdatter), som jeg har notert må være den samme som datteren til Abraham Jørgensen og Anna Iverhus Pedersdatter som først var forlovet m. sogneprest 1669-97 Johannes (Hans) Ingebrigtsen Mentz i Finnås før hun rømte med sitt søskenbarn Ananias Engelbregtssøn og så ble g. før 1675 m. Knud Gad, for så endelig å bli g. påny med sitt søskenbarn/tremenning Hans Povelsen Glad !! Håper dette kan stemme --.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og så har jeg kommet til (innlegg 81) barna til Peder Rasmussen Linga og Herborg Halsteinsdtr Rødi: Elen døpt 18 feb. 1714 i Strandebarm har jeg tidl. notert g.m. Lars Torgersen Bru (men hvem var han, mon tro?) Natta fra meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(93): Lars Torgersen Bru er etter mine noteringer sønn av Torger Endresen Sandvik (1663 - 1744), gift 1697 med Anna Olsdtr. Berge. Her er dåpen i 1705: Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1705, side 92.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ref. innlegg nr.86.Her er skiftet etter Rolf Greve i 1735. Og det merkelige her er at det er kun barn fra hans første ekteskap med Esebe Schram som er nevnt.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ref. innlegg nr.92. I skiftet etter Anne Abrahamsdtr. på Indre Davik 13.01.1767 var disse nevnt.Dato 13. januar 1767, barn: Rasmus Hansen Glad, boende i Westindien, Abraham Hansen Glad, i Holland, Mallene Hansdatter Glad, gift, i Dannemarck, Anne Susanne Glad, 50 år, i Bergen, Abigael Hansdatter Glad, død, i Bergen, etterlatt barna Iver Olsen, 10 år, og Anne Olsdatter, 6 år, og Herbor Glad, g.m. Peder Balchen, Davik Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for mange nyttige data, men vi må nok trolig kildebelegge en god del på nytt, er jeg redd for.(96) Det er vel fordi enken Maren fortsatt lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(96, 98): Normalt skal det ikke ha noe å si at enka lever - alle arvinger skal ha sin del. Så nevnes det ikke barn av andre ekteskap, var det heller ikke barn i det ekteskapet (som overlevde arvelateren og/eller etterlot barn).Det eneste jeg kan tenke meg som rokker ved dette, er at enka fikk bevilling til å sitte i uskiftet bo forutsatt at hun skiftet med avdødes barn av første ekteskap. Jeg har ikke sett noe slikt tilfelle før, men det er mulig det gikk an. I så fall burde det gå tydelig fram av skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(92) Hans Povelsen Glad og Anne Abrahamsdatter var vel ikke søskenbarn. Anne var vel kusine til Hans sin mor, Magdalena Rasmusdatter.Knut Gad og datteren Cille skal ha reist til København etter 1704, da Cille var blitt benådet. Kan det da være slik at vi har nok en skilsmisse, eller er det snakk om en annen Anne Abrahamsdatter.Anne skal jo iflg mine notater også ha vært gm Anders Svendsen i 1681. Hun kan defor ikke være f særlig snere enn 1660. Det betyr at hun var nærmere 30 år eldre enn Hans. Ellers så er det noe uklart mht Cilles fødsel. I litteraturen er det sagt at hun ble f ca 1675. Hun finnes ikke som døpt i Bergen, men broren Magnus er døpt i 1689, og han er også sønn av Anne Abrahamsdatter og Knud Gad.Knud får imidlertid 14 barn med en ny kone fra ca 1690. Også vielsen hans finnes. Cille skal ha rømt til sin mormor, presteenken Anne Pedersdatter på Tysnes, for å føde sitt barn i 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.