Gå til innhold
Arkivverket

[#60740] Peder Jakobsen Bang f. ca 1789 Lensmann i Lødingen


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heipå denne linken Lenkefinner en Jakob Knudsen Bang som har en sønn Peter f. ca 1794 men er det han som ender opp i Lødingen. Er det noen som vet noe om dem. Det finnes en Jakob Bang på Andenes men han skal ha vært barnløs, g. m. Cecilia Catarina Tønder MeyerDenne Jakob er foresten etterrkommer av Peder Rasmusen og magdalene Galtung på en annen debatt herSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan du sette opp hvordan han er etterkommer? Jeg er sikker på at det vil interessere Arnfrid som holder på med etterkommere. Det er jo selvsagt flere tusen av dem...mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet meste står i Lampe på de sidene som linken i 1. innlegget viser til. Det er jo en del i Saltenskifter og i Kvæfjord Bygdebok og 'Der Bodø ble til'. Her har du det jeg har.Bare så det ikke skal misforståes dette er Jakob Bangs slekt og ikke (så hvidt jeg vet) Lensmann Peter Jakobsen Bangs slekt.1. Generasjon1. Rasmus Pedersen. Han giftet seg med Magdalene (Christine) Lauritsdtr Galtung, (datter av Laurits Johannesen Galtung og Lisbet Ottesdtr Orning). Barn: 2. i. Elisabeth Rasmusdtr. 2. Generasjon2. Elisabeth Rasmusdtr. Hun giftet seg med Søren Sørensen Hess. Barn: 3. i. Elisabeth Sørensdtr Hess. 3. Generasjon3. Elisabeth Sørensdtr Hess. Hun giftet seg med Hans Bang, f. i Osmundsvåg, Selje i Nordfjord. Hans: Handelsmann i Omundsvåg. Barn: 4. i. Søren Hansen Bang f. 14 feb 1722. 4. Generasjon4. Søren Hansen Bang, f. 14 feb 1722 i Osmundsvåg, Selje i Nordfjord, d. 1 sep 1775 i Bodø, yrke Sogneprest. Han giftet seg med Birgitte Ferslew Mikkelsdtr Normann, f. 1715 i Huseby, Kvæfjord, (datter av Mikkel Normann og Mille Katerine Jespersdtr Kolderup) d. okt 1796 i Dverberg, Andøy, gravlagt 18 okt 1796 i Dverberg, Andøy. Barn: i. Jakob Severin Bang, f. 28 mar 1749 i Kjøpenhavn, DK, d. 4 sep 1804 i Prestegården, Dverberg, Andøy. de hadde ikke barn. Han giftet seg med Cecilia Catarina Tønder Meyer, f. 1748 i Tromsø, (datter av Johan Arnt Meyer og Sissel Catherine Andreasdtr Tønder) d. 30 des 1814 i Dverberg, Andøy. Cecilia:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Den 'Petter Jacobsen Bang' som er nemnt som sju år gammal i folketellinga 1801 på Glesnesholmen kalte seg seinare Peter Wichers Bang, og ved skiftet etter faren Jacob Knudsen Bang i 1835 er han kalt 'sjøfarande'. Kona til Peter W Bang heitte Charlotte Amalie, og dei hadde døtrene Charlotte Amalie Birgitte Bang fødd 1819 og Angelia Vergine Bang fødd 1821.Jacob Knudsen Bang (c1767-1835) budde seinare som borgar på Nørveneset, seinare Bangneset, no Fredsberg i dagens Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiden Peder Jakobsen Bang 1789-1832, som var gift i Lødingen med Bergithe Marie Lauritsdtr Theting f. 1793 i Rana d. 11/8-1888 men det er ikke nvant noe om hvor han er fra.ekteskap på høyre side 24 oktober [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16685&idx_id=16685&uid=ny&idx_side=-73>Lenke ikke helt lett å tyde det her, men står det at de begge er fra samme sted (Rana evntuelt Hemnes) dødsfall registrert nederst på høyre side. Klarer noen å tyde alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet stemmer med det som står i Lødingenboken, forfatteren hentet sine opplysninger fra orginalen, skyggen er vel bare på filmen.så da er vel spørsmålet har han noe med Bangslekten på Helgeland å gjøre?SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Steinar,Jeg holder på å lage en slektsbok etter Hr Peder Rasmussen og Elin Nilsdatter LenkeJeg er interessert i opplysninger om etterslekten til Søren Sørensen Hess og Elisabeth Rasmusdatter (barnebanet til Peder og Elin).Dersom du synes det blir for mye å legge ut her på debatten kan du sende det til affi krøllalfa online dot noPå forhånd takk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet som er lagt inn her er alt jeg har foreløbig særlig siden det siste leddet var barnløst. Har bare lagt inn forbindelsen til Rasmus Pedersen fordi det var spørsmål om etterkommere og jeg fant at det var det i Lampes bok om prester.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.