Gå til innhold
Arkivverket

[#60751] Kan noen hjelpe meg å tyde dette?


Gjest Anita Egseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Egseth

Dette dokumentet står under konfirmerte i Trondenes/Trondenes 1857, side 160, øverst på siden.Navn Karen MarieKan noe hjelpe meg å tyde dette? Var veldig vanskelig å tyde, men jeg vet det er mange av dere som er veldig flinke til å tyde skrifter på digitalarkivet:-)Hilsen Anita

bilete5133.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger lenke til kirkeboken. Kanskje lettere å tyde da? Øverst på høyre side. Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes i Trondenes, Ministerialbok nr. 11 (1853-1862), Konfirmerte 1857, side 160. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9979&idx_id=9979&uid=ny&idx_side=-164>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Anita!Her er eit ord eg ikkje fattar heilt, men kanskje går det eit lys opp for einkvan andre...'Læser daarligt, 5,4[?] Var tilbagevist f. A. Er et yderlig forsømt Væsen. Uagtet der fra flere Hold er arbeidet med hende, sees ingen [....]. Alt er stivnet. Maadelig Kundskab.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Siste linjene gjeld Karen Birgitte:'Ligesaa-, Begge gamle, tørre og døde; her er ikke mere at vente.'Litt av ein attest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Takk for svar.He he, ja ser det nå at det gjelder personen under. Ja litt av en attest:-)Kan du tyde navnet til moren til Karen Marie? Stemmer det at det står Madsane Berteusdatter? Eller Madsarie?Er ei veldig vanskelig dame å finne i digitalarkivet, for hun giftet seg ikke.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Ja synes det ligner det selv, så da stemmer det vel det:-) Sitter å ser på oversettingen din, og lurer på om du vet hva de mente med 'var tilbagevist f.A'?Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Madsane er min lesning i forbinnelse med lenken til konfirmasjonen, Massana er fra FamilySearch's tydning av dåpen jf. (10).Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Anita!'Var tilbagevist f[orrige] A[ar]' betyr at ho 'strauk' i konfirmasjonskunnskap året før og måtte 'gå oppatt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Takk for svar og lenke:-)Ikke lett å tyde det der nei, men hun er ikke lett å lete opp på digitalarkivet heller.Jeg har også vært inne på at det kan være Madsane, men synes også det ser ut som Massane på dåpen. Hun døde sikkert før 1865 og derfor jeg ikke finner henne i den tellingen. Og hun er nok sikkert født etter 1801. Så da blir det vanskelig å finne henne, da hun heller ikke giftet seg med far til Karen Marie.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Hei, ja her står det tydelig Madsarine. Jeg må ta med det navnet også når jeg leter videre:-)Tusen takk for svar:-)Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.