Gå til innhold
Arkivverket

[#60759] Skifte i Sunnhordland, Eli Baardsdtr. L(egland)


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Eli mellom 1743 og 1755. Jeg tror det skal være gården Egeland. Kan jeg få opplyst hvem som er nevnt i det skiftet?Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg leser gardsnavnet Legland, hun hadde vært gift 4 ganger, og hadde i andre ekteskap, med Knud Engelsen, en sønn Hans Knudsen Nerhofde, men han var død, og hadde etterlatt seg 8 barn, 4 sønner og 4 døtre: Knud H., hans H., 18, Michel H., 14, Engel H., 12, Christi Hansdatter, g.m. Haldor S. Legland, Eli H., 19, Aagaatte H., 17 og Anne H., 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for raskt svar. Når ble skiftet avholdt, og er det nevnt navn på noen av de andre tre ektemennenene hennes? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet ble begynt 3. juni og sluttet 6. juni 1752. De andre tre ektemennene synes ikke å ha interesse for skifteretten. Jeg fant ikke navnene i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi kan vel gjerne forstå det slik at hun kun hadde barn i sitt 2. ekteskap, altså det med Knud Engelsen. Så spørs det da om dette er Knut Engelsen av Gjøen-slekten.Legland er vel i Strandvik, så det er jo mulig.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Eli Bårdsdatter var vel gift med 1. Ole Endresen på Mjånes, 2. Knut Engelsen Eide/Gjøn, 3. Rasmus Jansen Bolstad og 4. Anders Larsen LeglandTingbok 1704: Publicerit Sl: Oluf Endrese/n Miaaneses Arfvinger deris giorte Contract og forEening med bem:te Oluf Miaanesis Encke Elij Baars d: o/m deris Arfvelaad og qviterig der for, dat: 16: Junj 1704:Vigde i Os: Knud Ellingsen Ejde Uk Eli Baarsdatter Miaanes Pige 2007 1704 HaalandsdalForlovet med Rasmus Jansen Bolstad. Tema: 60404 innlegg (270)Ekteskapsløyve i Bergen Stift: Jul 07 1721 Anders Larssen Legland Ous EF Ellen Baarsdtr Miaanæs Ous

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det som forvirret meg her, var at det i vigde for Os står at hun giftet seg 20.06.1717 med Knud Jansen Boelstad. Men det skal vel da være Rasmus Jansen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dersom det stemmer at Knud Engelsen først var gift med Kirsti Knudsdatter, så døde vel hun rundt 1701. Da kan det jo passe at han giftet seg på nytt i 1704.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er det vel de som har transkribert som har gjort feil. Legger du retting inn i databasen, Rune?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er bra. Da er Rasmus plassert. Trolig ingen etterkommere. Godt med alt vi finner ut av. Jeg har vel tatt vann over hodet når jeg har lovet å lage en nærmest komplett etterslektstavle etter Rasmus og Elen. Ja, ja. Har jeg sagt A så får jeg si B.Mvh Arnfriden med slekt tilbake til Pederene, de 'travene', som min sal far sa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det står: 'hand og hendes forrige afgangne Husbond' var 'udi tredie og tredie leed beslegtet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for svar! Det betyr ant. da at 3. Rasmus Jansen Bolstad og 4. Anders Larsen Legland var tremenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Utsagnet 'forrige afgangne Husbond' kan vel i prinsippet pekte tilbake til en hver av de første tre ektemennene! Hun hadde tidligere vært gift med en tremenning av den hun nå ville gifte seg med. Anders Larsen Legland skal være tremenning ENTEN av 1. Ole Endresen på Mjånes, 2. Knut Engelsen Eide/Gjøn, eller 3. Rasmus Jansen Bolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.