Gå til innhold
Arkivverket

[#60760] Frederica Sunde (Sunne) f. Voigt i Stacanger


Gjest Stein Norem Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Norem Wisted

Kjenner noen denne familien :Fredrik Voigt (Vogt) g.m. Lene Tønnesdtr Wessel Barn : 1. Catrina Margrete dpt. 2.12.1735 i Stavanger 2. Frederica dpt. 13.10.1737 i Stavanger 3. Helene dpt. 8.5.1740 i StavangerJeg er særlig interessert i Frederica som ble gift med Isak Østensen Sunde (Sunne) i Stavanger 12.4.1764. Hun bodde i 1801 som enke i Stavanger, og hadde hos seg sin søsters datter Maren Schumacher (Skiomaker) f.ca. 1778. Det er denne søsterdatteren som er i min slekt.Hennes mor tror jeg er Anna Maria Andersdatter Boland f.ca. 1745 av ukjente foreldre, d. 1787 i Stavanger. Hun var gift med Johan Henrich Schumacher (ca. 1733 ? - 1791 Stavanger). Jeg lurer på hvordan hun kan være søster av Frederica. Jeg er klar over at søsterbegrepet kunne være nokså vidt i de dager, men en form for slektskap må det vel ha vært, svigerinne, halv- eller ste-søster.Jeg har søkt en del etter Voigt/Vogt og Wessel, men ikke funnet noen av disse personene.HilsenStein Norem Wistedhttp://www.sosialklubben.net/snw/skekt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest arne kvitrud

Fredrik Voigt er også omtalt i Axel Kielland: Stavanger borgerbog, 1935, side 124, 136 og 157.På side 124 fortelles det at Fredrik Voigt er født ca 1668. Statskirurg i Stavanger. Borger 6.2.1738 med borger handel og kjøpmannsskap. Gravlagt 20.5.1768. Gift 14.4.1723 med Helena Wessel, som var datter av kapteinløytnant Jonas Sakariassen Wessel. Hun ble født ca 1700 og begravd 17.1.1765.På side 136 fortelles at Fredrika Voigt var døpt 13.10.1737 og gravlagt 1.11.1813. Hun var som oppført over gift med Isak Østensen Sunde (hans tredje ekteskap). Kielland har en ca en halv side tekst om Isak og hans forskjellige ektefeller.På side 136 omtales også søsteren Anna Kristine Voigt gift med Peder Olsen Lind. Det er gitt detaljer om fødsels- og dødsår.På side 157 omtales en tredje søster Katarina Margreta Voigt gift med Nils Dahlstrøm. Det er gitt detaljer om fødsels- og dødsår.Ser også på side 167 at Kielland skriver 'Anna Marie Andersdatter (Sivertsdatter?) Boland' og at hun var født ca 1743. Johan Henrik Schurmacher var også gift fire ganger, så løsningen kan ligge et eller annet sted i alle ekteskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Ser også at Johan Henrik Schurmacher er omtalt på side 230 i Roald Lyngvær: Leikanger bygdebok, 1979.Han omtaler der 'Anna Maria Olsdtr. Boland'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Jeg er en av etterkommerne etter Catrina Margrete, døpt 02.12.1735, og hennes mann baker Niels Dahlstrøm og har derfor samlet litt informasjon om denne familien. Stadskirurg Friedrich Voigt og Helena Wessel hadde etter det jeg har funnet, 8 barn, hvorav 4 døde små.De fire døtrene som levet opp var:Anne Christine, døpt 11.07.1728 og gift med mesterbaker Peder Olsen Lind. Ekteskapet var barnløst.Helene, døpt 31.05.1733. Hun fikk i 1765 en 'uekte' datter med, Christina, med kjøpmann Jacob Laursen Gude fra Risør.Cathrina Margrethe, døpt 02.12.1735 og gift med baker Niels Dahlstrøm, som døde før 1775. 5 barn.Frederica, døpt 13.10.1737 og gift med overnevnte Isak Østensen Sunde. Paret fikk 2 barn som døde hhv. 1765 og 1771.De fire søstrene var jo det vi vil kalle middelaldrende når vi kommer til midten av 1770-tallet og et par skulle vel ikke være istand til å få (flere) barn. Men min formor, Cathrina Margrethe, greidde etter sin manns død å bli besvangret av en ikke navngitt engelskmann. Resultatet, datteren Johanne, døpt 08.02.1775. Kan dette være et barn som ble oppfostret av sin nå barnløse tante Frederica ? Da må hun i tilfelle ha fått et nytt fornavn.Informasjonen er samlet ved gjennomgang av kirkebokavskrifter på Statsarkivets lesesal samt gjennom de samme kilder som Arne Kvitrud oppgir.mvh Rolf Erik sanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Takk begge to for svar. Det er en ting at den 'uekte' datteren Johanna skulle ha fått et annet fornavn, med at hun også skulle fått etternavnet Skiomaker er litt rart, hvis ikke... Og her spekulerer jeg villt Hva om denne 'engelskmannen hvis navn er Jan' som det står i kirkeboken, i virkeligheten var Johan Henrich Schumacher ? Jan og Johan ble ofte brukt om hverandre på den tiden. Etter Cathrine Margrethe Voigts død tok kanskje Schumacher inn den uekte datteren i sin husholdning, og ga henne nytt fornavn og sitt etternavn. Jeg har nemlig ikke funnet denne Martha Schumacher døpt.I skiftet etter (ste-)moren står nemlig : 'Johan Henrich Schumacher paa den ene og de med den afdøde udi ægteskab sammen avlede Børen, som ere : 1 Datter Anna Dorothea Schumacher gl. 18 Aar, for nærværende Tiid Arresteret her udi Byens Arrest hus for begaaet Tyverie, 2 Datter Mette Schumacher gl. 16 Aar, 3 Anna Maria Schumacher gl: 13 Aar, 4 Else Catrina Schumacher gl: 3 aar og Martha Schumacher gl: 8 Aar, alle 4re hiemme hos Faderen.' Det står riktignok 'udi ægteskab sammen avlede Børen', men hvorfor står 'og Martha Schumacher 8 år' etter Else som er 3 år, og hvorfor står det 'alle 4re hiemme' når det vitterlig er 5 ?Dette kan bli høstens store mysterium.Hilsen Stein Norem Wisted http://www.sosialklubben.net/snw/slekt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Hmm.Ser nå at de 4 som er hjemme hos faderen, er selvsagt alle 5, minus Anna Dorthea som sitter i arresten, men rekkefølgen på de to yngste er uansett noe merkelig, dessuten det faktum at Martha ikke er funnet døpt.Det var en (om enn tynn) kopling mellom de to familene. Den 18. feb 1774 var Fredrica Sunne fadder for Johan Henrik Schumachers datter Anna Maria. Et knapt år etter, den 8. feb 1775 ble Johanna, datter til Cathrine Margrethe Voigt døpt.Nå må jeg se om jeg kan finne enten Johanna Jonsdtr eller Maren/Martha Schumacher døde eller gifte.HilsenStein Norem Wisted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.