Gå til innhold
Arkivverket

[#60766] søker opplysninger om opphavet til Magdalene Monsdtr. Osen f.ca.1680 S&F


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Søker opplysninger om hvem som var foreldrene til Magdalene Monsdtr. Osen f.ca.1680. Død 1754.Hun var gift med Jacob Persson (Pedersen) Osen.f.ca.1660 død ca.1740. Fra dette ekteskapet har jeg registrert 8 barn.Anne f.1701 gift med Lars Eriksen HaukåenMaria f.ca.1703 gift med Erik Hansen FæsterPernille f.1705Peder f.1708 gift 2.juli 1738 med Malene Madsdtr./Monsdtr. Laukeland.Sophie f.1710Berent f.1712Mons f.1716Anders f.1721Magdalene Monsdtr. Osen har også en søster: Helga Monsdtr. Laukeland f.ca.1685,som var gift med Mads Nilsen Sæle.Er det noen som har kjennskap til hvem som var Magdalene Monsdtr. Osen sine foreldre ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er Osen i Flora, S&F, det er Osen i Gaular, S&F og Osen i Lærdal, S&F. Men ettersom Laukeland og Sæle er i Gaular er det vel der du finner dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Det hadde det vore veldig interessant å finne ut ja !Det er Osen i Høydalsfjorden i Flora det er snakk om. Sjølv frå stammar eg frå Anne og Lars Eriksen Haukaaen.Mannen Jacob Pedersen Osen var frå Kvalvik i Eikefjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

syskenbarn ? på dei, men har ikkje meg kva eg byggjer det på.... må ha plukka det opp ein kvar staden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

For å legge til endå meir så stammar eg også frå Maria Jacobsdtr. gm. Erik Hansson Fæster på Ryggi Gloppen på min fars side.Frå Anne Jacobsdtr. gm. Lars Eriksen Haukaaen stammar eg frå på mi mor si side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk for svarMagdalena Monsdtr. Osen var gift med Jacob Psedersen Osen, og de fikk b.l.a. sønnen Peder Jacobsen.Peder Jacobsen Osen ble gift med Malene Monsdtr./Madsdtr. Laukeland, som var datter av Helga Monsdtr. Laukeland og Mads Nilsen Sæle.Helga Monsdtr. Laukeland var søster av Magdalena Monsdtr. Osen. Da blir Peder Jacobsen Osen og Malene Monsdtr. Laukeland søskenbarn.Det som er litt merkelig er at det står i Soga om Flora at disse to er søskenbarn, men ikke hvem som er foreldrene.sitat Soga om Flora side 620:'Kungebrev, at Per Jakpson Osen og Malina Massdtr. Laukeland (Dalsfjorden) fekk lov å gjifte seg- endå dei var syskjyborn. (Til takk skulde dei gjeve 2 1/2 dl. til Spitalen i Bergen.)'Dette er alt som står i Soga om Flora om dette. Jeg ser det står Dalsfjorden i parantes, så det er muligens derfra søstrene kommer ?Det er mulig det bare er kongebrevet som gir opplysningene om att de er søskenbarn, så det er muligens ikke andre opplysninger rundt disse søstrene, og det er vel derfor foreldrene ikke er nevnt. mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Eg ser fyrst no at innlegget mitt (4) bare syner deler av, men ser at du har forstått kva eg meinte og det er nokså sikkert frå 'Soga om Flora ' eg har dei opplysningane. Takk for opplysningane om Helga Monsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.