Gå til innhold
Arkivverket

[#60775] USA: Edvard Martin Nielsen, f. 30/3-1847


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg viser til debatt 59921.Aktuell folketelling 1865 Bergen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f61301&gardpostnr=2373&personpostnr=26501&merk=26501#ovre>Lenke Aktuell folketelling 1865 Bergen: Lenke Niels Peter finnes som skomakergutt i Stavanger ft. 1865. Aktuell folketelling 1875 Bergen: Lenke Håper det er mer enn nok folketellinger.Emigrasjon til Lina (gift med Wilhelm Rudolf Andersen fra Oslo i Oslo. Så ble hun enke og giftet seg senere med Carl Brøste fra Kristiansund. Hun er begravet i Tacoma, Washington. Akkurat som hennes søster Petra Marie, gift Holm.): LenkeEmigrasjon Niels Peter (Hadde skobutikk i Tacoma.Mer vet vi ikke. Bare at hans døtre døde i Tacoma (Mikka Nelson-døpt Hermiche) og i California (Margaret Nelsine Lyons-døpt Margit Nilsine. Døde gift og barnløs).Hans sønner døde i Washington/California). LenkeEmigrasjon Petra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg glemte å nevne andre aktuelle etternavn: Widerberg (flere stavelser)(Edvards farfar kom fra Carlshamn i Blekinge i Sverige),Neilsen,Nelson,Nilsen,Martin (etter 2. fornavn slik som hans halvbror Peter/Petro). Andre aktuelle fornavn: Ed,Eddie,Martin.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Overskriften viser feil fødselsår.Det skal være 1849.Ikke 1847. Dato er riktig.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg løfter dette temaet opp. Ser at andre med USA-temaer får hjelp. Kan noen hjelpe meg med å finne den siste Nilsen/Nielsen fra Bergen, nemlig Edvard Martin Nilsen/Nielsen? Jeg opprettet temaet etter anbefaling fra Hanne Line. Lurer på om jeg har gjort det bra med opprettelsen av temaet.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei Kristin, I US census for 1900 er det oppgitt hvilken måned personene er født. I Steven Point, Portage, Wisconsin, er det f.eks. en Martin Nelson, enkemann, immigrert til USA i 1869, men han er født i desember 1848. Vet du sikkert at 30. mars 1849 er fødselsdato og ikke dåpsdato for Edvard Martin Nilsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Kurt.Takk for ditt innlegg. Det er sikkert at han er født 30/3-1849 og døpt 22/4-1849 i Domkirken i Bergen. Noe som lenken (skannet) viser.Håper jeg får til det med lenken. Han er nr. 46 skannet side 103 Domkirken 1841-1851 Døpte gutter.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=topp&hode=nei&show=106&uid=13518&js=j>LenkeLenkeDen avskrevne/digitaliserte lenken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Edward Nilson Arrival Date: 7 Feb 1885 Estimated Birth Year: abt 1848 Age: 37 Gender: Male Port of Departure: Cop Chria Chrsand Destination: United States of America Place of Origin: Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: Thingvalla Port of Arrival: New York Line: 14 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_483 List Number: 136 Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United StatesDet er vel ikke helt naturlig at han skal ha reist via Christiania eller Kristiansand, men du kan jo sjekke opp denne karen.Ellers har ikke jeg funnet noen gode spor etter Edvard. Men så er du jo heller ikke sikker på om han emigrerte.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Emigrant i 1894 fra Bergen:Bergen 1894 Aug. 20 Edvard Martin Nilsen m UG Guldsmed 1870 24 år Scandia Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Kurt Østby og Hanne Line O. Eide: Takk for deres innlegg så langt.Jeg har søkt på denne Edward Nilson med utreise fra Kr.sand og fra Kristiania/Oslo, men finner ham ikke i digitalarkivets lister.Kunne noen se i census 1900 og se om man fant den personen for om mulig få bekreftet fødselsmåneden og fødselsåret?Ellers var det noen som mente at han kunne ha reist til Canada. Hvis noen kan/kunne søke der, så hadde det vært kjempefint.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Kurt Østby og Hanne Line O. Eide: Takk for deres innlegg så langt.Jeg har søkt på denne Edward Nilson med utreise fra Kr.sand og fra Kristiania/Oslo, men finner ham ikke i digitalarkivets lister.Kunne noen se i census 1900 og se om man fant den personen for om mulig få bekreftet fødselsmåneden og fødselsåret?Ellers var det noen som mente at han kunne ha reist til Canada. Hvis noen kan/kunne søke der, så hadde det vært kjempefint.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har prøvd igjen på Acestry. com men finner ikke noen i US census for 1900 som er født i Norge i 1849 og som kan være mulige kandidater til din Edvard Martin Nilsen/Wideberg.Jeg har imidlertid ikke tilgang til data for Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Kurt Ø. og Hanne Line O.E.Takk for deres innlegg.Det var fint å få vite det selv om man ikke kommer videre. Da øker sannsynligheten for at han døde et eller annet sted i Norge (eller andre land bortsett fra USA og Canada). Eller at hans bortgang ikke er registrert i Bergen (akkurat som hans mor).Jeg så nylig at Edward Nilson kan ha reist også fra Copenhagen/København (Co). Jeg lurer på hvilken fødselsmåned/år han er oppført med i census 1900 i USA.Kan noen svare meg på det selv om han ikke er 'min' Edvard?mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er bare tre Edward Nilson/Nelson i 1900-tellingen som er født i Norge rundt 1850. Disse tre er født hhv. mai 1850, jan. 1850 og jan. 1848, og de kom til USA i hhv. 1880, 1886 og 1889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Takk til Kurt Ø. for ditt innlegg.Det var fint å vite de forskjellige fødselsårene/månedene og emigrasjonsårene. En av grunnene til at jeg spurte om man kunne finne denne Edward Nilson, var at jeg stusset noe over at endelsen son i etternavnet pleier å være svensk. Det er opplyst at Edward Nilson som kom til New York i 1885 var norsk (innlegg 8).Jeg regner med at emigrasjonsår og fødselsår pleier å avvike med /- 1-2 år fra de rette dataene.Jeg tror at jeg skal spørre et annet sted om han dro til Sverige og bodde der resten av sine leveår. Hvis han dro til Danmark, så kan jeg prøve å finne selv på folketellinger på arkivalieronline.dk. Det for å sjekket ut i tilfelle han ikke døde i Bergen.Takk igjen.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.