Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Frode Johansen

[#60782] Herman Wildenvey sin ukjente halvsøster Hilma Portaas

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Herman Wildenvey (født Herman Theodor Portaas, født 20. juli 1885 på Smedjordet i Nedre Eiker .Han hadde en halvsøster Hilma Portaas g.m Karl J. Frogh f. på Norderhov , bodde i 1900 i Hole.Herman ble født uægte av Hanna Kristiane (Thoresdatter?) og Ungkarl Nils Lauriths Hansen Portaasen.Det hadde vært intressant å finne ut hvem som var foreldrene til Hilma.Jeg har ikke fødselsår på henne men antar at hun må ha blitt født mellom 1886-1896. Hun var fra Eiker.Dette er min slekt.mvhJan Frode Johansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Håklev

Fra DIS-Gravminner,Hilma Frogh f.1890 En mulig kandidatLenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Håklev

Dåpen til Helma Ottilie f.Formo Buskerud fylke, Heggen i Modum, Ministerialbok nr. 12 (1890-1898), Fødte og døpte 1891, side 9. Permanent sidelenke: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Håklev

Hmm--- Noe som ikke stemmer ? Hvis Hilma gift Frogh var halvsøster til Herman,skal de vel ha en forelder felles ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Moren til Herman, Hanna Kristiane Thoresdtr f.ca 1848 (korgaarden) fikk sønnen Ole f. 02.04.1881 på Korsgarden med enkem Nils Olsen f.ca 1830Faren til Herman, Nils Laurits Hansen f.ca 1857 (Viken) ble gift 12.02.1886 i Nedre Eiker med Maren Kirstine Thoresdtr f.ca 1861, SandsværDe hadde barna. 1.Hilda Augusta f. 06.11.18852.Inga Amalie f. 27.11.18873.Tora Marie f. 15.09.18894.Signe Lovise f. 07.03.1892Alle barna født på Portaasen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Fra lensmannens dødsfallsprotokoll i Nedre Eiker:Død i Mjøndalen 3. juni 1940: ENKEMANN LAURITZ PORTÅSEN f. 11. des 1857.Barn:1.Hilda g.m. Jens Hammerborg,Mjøndalen 2.Inga Portåsen, Mjøndalen 3.Thora Portåsen, Mjøndalen 4.Signe Portåsen, Mjøndalen 5.Peder Portåsen, tømrer. Mjøndalen 6.Andreas Portåsen, tømrer., Mjøndalen 7.Jacob Portåsen, gbr.,Mjøndalen 8.Hans Portåsen, gbr. Mjøndalen 9.Utenfor ekteskap: Herman Wildenvey, f 20/7 1885, Stavern

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Det ser ikke ut til at Karl J. Froghs kone Hilma (Helma) kan være halvsøster til Herman Wildenvey, ettersom foreldrene var Kristian Olaussen (f. 1868) og Martine Halvorsdatter (f. 1867).Men Hilma hadde åpenbart halvsøsken, ettersom hennes far ser ut til å ha giftet seg på nytt innen FT1900: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer litt på om dettebkah være Herman ( Portaas) som her dukker opp som tjenestegutt, 15 å5 gammel her i Nedre Eiker? LenkeKalles Lauritsen her? Mener han gikk på skole i Hoksund og Drammen, og reiste til USA ca 1904,om jeg ikke husker feil.Har hørt han selv på en elevaften i Hokksund vidregående skole. Da mener jeg det ble nevnt at han selv gikk på skole her i sin tid.Finner kun en som bruker Portaas i 1900 tellingen, men det var en helt annen mann.mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her har vi litt om Herman Portaas som gikk på denne middelskolen i Hoksund 1902: http://hokksundus.oekskole.no/historie.htmlDet er også opplyst i flere kilder at Herman skulle være født i Mjøndalen, vel ikke langt fra Portaas? Som ligger på veien mellom Konnerud og Mjøndalen . Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Da må vel dette være far til Herman med hans kone fra Sandsvær og Hermans stesøsken? LenkeGunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Og her er Hermans biologiske mor i 1900.LenkeHermans biologiske mor Hanna og Hermans pleiemor (stemor) Maren, var forøvig søstre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Frode Johansen

Hole Bygdebok bind 2 side side 138:'Karl J. Frogh (f.1892) var sønn av furer og tømmermann Johan Madsen Frogh og Karen Gabrielsdatter Bønsnæs.Han var gigt med Hilma Portås fra Eiker (en halvsøsterav dikteren Herman Wildenvey.)' Sitat slutt.Er det feil i bygdeboken her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Hvis vi går ut fra at det er rett gravstein funnet i innlegg (2), dvs Carl J. Frogh 17/6-1892 - 12/5-1971, så var hans kone Hilma født Formoe 28/10-1890.Dette passer utmerket med dåpen i (3) - rett navn (dog Hilma/Helma), rett fødselsdato og et fødested (Formo) som var naturlig å bruke som pikenavn (jfr også FT1900 (8)).Etter dette skal Carl J. Froghs svigerforeldre være ekteparet Kristian Olaussen Formo og Martine Halvorsdatter, og dermed kan jeg ikke skjønne annet enn at opplysningen i Hole bygdebok må være feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Karl og Hilmas sønn Johans dåp i Hole i 1917: LenkeEtter dette skal foreldrene være gift i Ullern kapell i Vestre Aker 16/8-1914. Kirkebok med vielser for Ullern for 1914 er ikke tilgjengelig, men det er mulig å bla seg gjennom en lysningsprotokoll.Dåpen bekrefter imidlertid at Hilmas pikenavn var Formo(e).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her er en Helma Formo hos foreldre i 1900, om dette er samme dame? LenkeFaren er riktignok En Christian Formo, men hustrus navn er et annet enn Martine?Her er det vel noe uklart?Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Pettersen

Hei! Fra lysningsprotokollen for Ullern: Lenke Mvh Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til Helma Otilie f. 28 okt, dpt 26 Des 1890. Foreldre : Kristian Olausen og hustru Martine Halvorsdatter: Lenkes. dåp nr 85 i Modum , v. s. kirkeboka.Dette må da vel være den samme Helma som nevnt i 1900-tellingen på Eiker?Her må i så fall Christian Formo være gift 2. gang?Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Konfirmasjonen til Helma:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Haug i Eiker, Ministerialbok nr. II 3 (1896-1942), Konfirmerte 1906, side 276. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Dette må da vise at bygdeboka tar feil. Hun kan vel ikke være en halvsøster av Herman Wildenvei som oppgitt.Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Håklev

Ja,her må det være en feil i bygdeboka. Det er jo ikke så uvanlig med feil/utelatelser i bygdebøkene,så de er ikke å stole på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Frode Johansen

Christian Formo har nok blitt gift 2. gang før 1900. Den 11 september 1898 dør nemlig hans første kone Martine Formo av barselfeber.Lenke Sannsynligvis er han viet til Karoline i 1899 eller tidlig på året 1900, de får nemlig en datter 28.10.1900 oppført i folketellingen som udøpt pige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Frode Johansen

Bygdeboken er feil.Det som er litt trist er at denne bygdeboken også er forholdsvis ny.Påstander uten kildehenvisninger er beklagelig.Etter min mening bør en bygdebok anno 2008 inneholde kilderegister.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hanne Ludvigsen

Dikteren Hermann Wildenvey gjorde tjeneste på Oscarsborg, var en særs dårlig soldat, og stakk til sist av til København ved å ro ut i fjorden og stoppe en ferge på vei til Danmark.Fant dette da jeg lette etter opplysninger om OscarsborgMvh Hanne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

(23): Det er vanlig at bygdebøker inneholder kilderegister, men da understreker jeg *register*, dvs en oversikt over hvilke kildeserier som er benyttet.Hvis bygdebøker (gårds- og slektshistorier, bosetningshistorier), som inneholder 95 % faktastoff, skal ha detaljerte kildehenvisninger til enhver påstand, ville noteapparatet blitt minst like stort som hovedteksten. Det er ganske urealistisk. På ei side i ei vanlig bygdebok er det sikkert 50 påstander som ikke er kildebelagt med annet enn at forfatteren har gjennomgått de og de kildene.Vi må ta til etterretning at bygdebøkene er litteratur, sekundære som kilder og kun en inngang til stoffet. Bygdebøker uten feil og mangler vil vi antakelig aldri få - hadde vi hatt slike bøker, ville det på den annen side vært mye mindre glede forbundet med slektsgransking :)Tatt i betraktning av hvor raskt vi i samarbeid har avslørt akkurat denne feilen, vil jeg likevel hevde at den burde vært unngått. Jeg gjetter på at påstanden om at Helma var Wildenveys halvsøster skriver seg fra innsamlinga av opplysniunger fra husstander i Hole, og så har den ikke blitt kontrollert med primærkilder. At en bygdebokforfatter ikke kontrollerer alle opplysningene som kommer inn fra husstandene, er høyst forståelig (det er nettopp delvis for å spare tid at husstandene blir konsultert, men likevel mest fordi så mange 1900-tallskilder er sperret). En henvisning til en kjent person som Wildenvey, burde vel likevel vært undersøkt nærmere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×