Gå til innhold
Arkivverket

[#60789] Gode nyheter - Norge skal digitaliseres


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Aftenpostem melder at Giske har vyer for verden. I alle fall for hva som skal skje på digitaliseringsfronten fremover her på Bjerget: LenkeSkjønt, denne jobben er vel allerede påbegynt, eller menes det at alle kirkebøker også skal transkriberes, og at alle håndskrifter skal gjøres om til maskinlesbar (og søkbar) tekst?? Tidsdimensjonen er interessant her, ja og så hvordan og via hvem alt skal presenteres.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg vil ikke bli overrasket om de profesjonelle institusjonene har sørget for å mele sin kake, og at brukerbehov og frivillig arbeid er uteglemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Departementet har bestemt (i hvertfall tidligere bestemt) at alle statlige midler til digitalisering skal gå via Arkivverket (eller Nasjonalbiblioteket, eventuelt ABM-U). Intet igjen til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hvis all digitalisering skal gjøres av profesjonelle og for offentlige midler blir det dyrt og vil ta adskillige tiår. Hvis man legger til rette for frivillig innsats kan dette hjelpe noe, og ikke minst, man får en automatisk prioritering av det materiale som brukerne er interessert i.Man burde bruke midler på å få det offentlige til å fungere som en tilrettelegger, pådriver og kompetansespreder for å få utnyttet de frivillige ressursene.Vi må også få vekk de bremsene som enkelte institusjoner har satt på for å hindre frivillig digitalisering av sitt materiale - jeg skal ikke nevne eksempler, men de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Erik Bjune

Hei!Interessant, men vel negativ tråd synes jeg.Man bør jo la selv det offentlig få forsøke før det surmules slik som du gjør Geir (selv om jeg er enig med Tore i at ABM & co ikke er idell koordinator, da ABM enn så lenge ikke fung godt nok). Samarbeidet om frivillig reg gjenom Dis-Norge, og Digitalpensjonat ordningene på DA de siste årene bør jo trekkes frem som en svært positiv utvikling. Likeledes lokalt har Gravminnereg vært en suksess i samarb med mange kirkekontorer.Jeg var på et DIS-møte med den nye Riksarkivaren Ivar Fonnes for halvannet år siden hvor han la frem sine vyer hvordan han ser for seg tilgangen til kildene og utvikling av brukertjenester i årene fremover. Det var en svært positiv sesion. I ettertid skrev jeg en art om foredragets innhold som ble trykket av Dis-Vestfold, kan leses på s. 5-6 her: http://www.disnorge.no/vf/diz/DIZ_2007-06.pdfJeg synes likeledes at når du antyder så sterkt at noen off institusjoner bevisst boikotter slikt samarbeid, så bør du også nevne hvem det gjelder. Jeg tror uansett at disse er i stort mindretall, om de i det hele tatt finnes? Disse få evt kan vi leve med, så lenge mange andre er positive.Somerhilsen Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.