Gå til innhold
Arkivverket

[#60798] USA: Kontakte 'state archvies' - kva skal/kan man be om av informasjon?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Eg ønsker å finne informasjon om fjerne slektningar som drog til USA. Dersom eg finn deira dødsdato og bustad, kva informasjon kan eg få ved kontakt til rette 'state archive'? Eg ønsker info frå evt. 'obituaries' og 'birth records', men kva elles kan eg be om som kan gje svar på kor/korleis dei levde i USA?Kva koster dette (ca.)?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette er jo også foråvidt mulig å finne på www.ancestry.com. Dog er dette en betalingstjeneste,men den er søkbar.Kanskje noen her kan hjelpe deg dersom du legger ut den informasjon du har.Kanskje du har navnene,fødslsår og emigrasjonsår for vedkommende forfedre av disse slektningene. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gisle Hersvik

Hei Jan Frode,Eg har vore i kontakt med nokre State Archives samt Public/Reginal Libraries og fått god tilbakemelding frå desse.Eg har fått diverse tips frå andre stader også, men vil du (eller andre) anbefale eit abonnement på ANCESTRY.COM? Korleis er det med betaling og avt. mulighet for å avslutte abonnementet uten problemer?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det er mye infomasjon tilgjengelig rundt dette med emigrasjon. Det norske utvandrersenteret i Stavanger finner du her: [url="http://www.utvandrersenteret.no/>http://www.utvandrersenteret.no/Det finnes også ressurser ved Norsk Utvandrermuseum på Ottestad utenfor Hamar: http://www.museumsnett.no/emigrantmuseum/Skal du sette deg inn i det amerikanske arkivsystemet så kan denne siden være en grei start:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Prøveabonnement hos Ancestry i 14 dager er gratis og medfører ingen forplikelser ut over det. Husk bare å melde fra innen de 14 dagene er gått. Jeg har benyttet meg av tilbudet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Gisle Hersvig,Har du prøvd NorwayList? Dette er en postliste hvor du kan legge inn etterlysninger. Jet anbefales at du oppretter en ekstern e-post adresse på f.eks. Gmail eller Yahoo da det 'renner inn' spørsmål og svar hele tiden. Jeg har selv fått god hjelp av de mange hjeloerne som abonnerer på tjenesten. Mange har tilganger til informasjon som vi ikke ville ane eksisterte. Se her:A meeting place for people with Norwegian roots If you are researching your Norwegian roots, and you are interested in the Norwegian cultural heritage. Then you should consider joining the NORWAY-ListWhat is the NORWAY-List?The list is owned and administrated by Karla Halsan Mattila. Karla administrates the list with the care and love of a mother. The list is a part of Rootsweb. It is a list of over 600 of the friendliest and most patient and helpful people on the Internet, at least dealing with things Norwegian. The experience level in Norwegian genealogy and various aspects of computing on the List ranges from absolute beginner to professionals. Most people are looking for ancestors and want to help others. Some are there only because they enjoy helping others, especially the wonderful members who live in Norway. The purpose of the list is for people to meet on the web, to enjoy the hobby of genealogy research, and to share a common interest with others on the list. The members on the list will not do your family research for you, but in many cases they will do lookups, and give advice. Experienced list members will offer ways they have found, that may help you find answers for yourself.The subjects discussed on the list ranges a wide specter of Norwegian related stuff, from Norwegian genealogy and research, to recipes, folklore, traveling in Norway, and much more. There is even a daily Norwegian joke posted to the list.Would you like to find out more? If the answer is yes, you should go to the NORWAY-List Web Site. To subscribe to the List write Norway-L-request@rootsweb.com with the word SUBSCRIBE in the message body. Subject blank, (if possible).To UNSUBSCRIBE just replace the word SUBSCRIBE with UNSUBSCRIBE. Do not use these addresses to post, It won't work.(Please remember to read the NORWAY-List guidelines, you can find them at the NORWAY-List Web Site.Happy hunting!Børge Solem, November 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Tor!Skal melde meg på NORWAY-List og prøve om det kan bidra til å finne ein del slekt / familie som 'forsvann' over dammen :-)MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.