Gå til innhold
Arkivverket

[#60799] Skifte etter Marithe Olsdatter i Skjerstad/Nordland 1763


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Dette skiftet gir opplysninger om mange slektssammenhenger i Skjerstad.Marithe Olsdatters arvinger er stort sett hennes søskenbarn, avdøde onkler, tanter og deres barn er listet opp. Slik sett er skiftet svært verdifullt.Et annet skifte i 1718 på Enge i Misvær etter Dorthe Danielsdatter er viktig for å kryssjekke opplysningene. Men heller ikke her finnes det nok til å finne Marithes foreldre - hvem var de? En mor Pedersdatter og en far Ole -her finnes det et utall muligheter.Hun etterlater seg en liten formue i den tids målestokk: 174-2-12.Det jeg lurer på er om noen har sett skiftet i original og om det der kan være oppgitt hvem hun bor hos eller sammen med når hun vandrer ut av tiden.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Burde vel også nevne at skiftet etter Marithe Olsdatter finner sted på Ljønes og har internt skiftenr 9143.Skiftet etter Dorthe Danielsdatter har internt skiftenr 20162 - skiftene hentet fra CDen med 'Skifter i Salten'.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei Inger! Har en del opplysninger som kanskje kan fortelle noe om mulige foreldre til Marit Olsdatter på Ljønes som det ble holdt skifte etter i 1763. Jeg henviser til Gunnar Bergs 'Slektsbok for Skjerstad og Fauske', bd. I, s. 83-84, Enge. Her bodde Peder Kristoffersen, forøvrig gift med overfor nevnte Dorthe Danielsdatter som var foreldre til 'en datter - navnet ukjent - g. med Ole, farsnavn og bosted ukjent. Hennes datter, Marit Olsdatter, f. ca. 1692, ble g. i 1743 med Erich Christensen, Ljønes'. Sitat etter slektsboken. Her fremgår det klart at Marit bodde på Ljønes der hun var gift og trolig døde i og med at skiftet etter henne var holdt her.Lenger ned på s. 84 i nevnte slektsbok finner vi Ole Rasmusen, Enge, f. i Brekke i 1675, d. 1784!! En utrolig alder, spør du meg!! Siterer slektsboken videre: 'far: Rasmus Johansøn, trolig den Rasmus Johansøn, Brekke, som ble halshogd på Ljønesøya i 1681. Ole Rasmusen ble oppfostret hos Peder Christophersøn, Enge, og overtok halvdelen av gårdparten hans. Ole var sikkert g., men vi kjenner ikke navnet på hans kone eller barn'.Ut fra disse opplysningene ville det vel ikke være utenkelig at nevnte Ole Rasmusen, fostersønn hos Peder Kristoffersen på Enge, like godt kan ha giftet seg med hans 'ukjente' datter med halve gården på kjøpet!! Og Marit Olsdatter var altså datter av ekteparet.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Geir. Tusen takk for opplysningene.Jeg synes at det som fremkommer i de to skiftene etter henholdsvis Dorthe Danielsdatter og Marithe Olsdatter er vanskelig å sammenholde og jeg skal forklare hvorfor.I skiftet fra 1718 etter Dorthe D. er det nevnt at hun har sønnen Anders Pedersen og døtrene Malene og Karen Pedersdøtre fra 1. ekteskap. Videre har hun døtrene Sara, Anne, Lisbeth og Karen Olsdøtre fra 2. ekteskap der Ole Ingemandsen er nevnt som deres far.Skjønner ikke hvordan disse Olsdøtrene blir halvmostre til Marithe med mindre Dorthe D. har en datter med denne Peder og at disse to er Marithes foreldre. Da må Dorthe også være moren til de andre morbrødrene og mostrene som er nevnt i skiftet fra 1763.Kan moster ha en tilleggsbetydning?I skiftet etter Marithe Olsdatter 45 år etter, 1763, er Marithes morbrødre og mostre nevnt: Hans, Morten og Peder som er Pederssønner og mostrene Mali og Kari Pedersdøtre - alle med deres avkom. Er det en far Peder som har to sett døtre med samme navn i to ekteskap? Må ikke Dorthe være moren her også?I en liten notat som jeg har gjort en eller annen gang, har jeg skrevet følgende: Hans Pedersen har en søster Berete født ca 1657 og gravlagt 23/8 1733, hennes far er Peder Christophersen på Enge. Dette er gamle notater - kan de være fra Skjerstadboken? Kan muligens finne henne i skannet kirkebok.En X Pedersdatter gift med en Ole Rasmussen er en mulig hypotese. Men hvis Peder Christophersen på Enge er far til henne, Hans, Morten, Peder og Anders synes jeg det er rart at ingen av sønnene overtok om ikke hele så i alle fall noe av bruket. De er jo heller ikke alle nevnt i skiftet etter Dorthe D.Står det noe om hvem som overtok den andre halvparten av gården til Peder Christophersen/Kristoffersen på Enge?Var denne Erich Christensen enkemann da Marithe ble gift med ham?Jeg skal ved tid og anledning se gjennom skannet kirkebok for Skjerstad, men det må bli senere på sommeren. Kommer til å være uten nettilgang i perioder så om det skulle komme innlegg og jeg ikke svarer, er det ikke på grunn av manglende interesse.Jeg er takknemlig for alle bidrag og håper at de kan kaste lys over Marithes herkomst og andre problemer knyttet til slektskretsen rundt henne.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ser at noe er falt ut i det jeg ville skrive:Skjønner ikke hvordan disse Olsdøtre blir halvmostre til Marithe med mindre Dorthe D. har en datter med en Peder og at disse to, X Pedersdatter og en Ole, er Marithes foreldre.I skiftet etter Dorthe er Anders, Malena og Karen nevnt som hennes barn av første ekteskap (ikke Hans, Morten eller Peder. Er det ikke mulig at de allerede har fått sin del i skiftet etter faren?).Karen og Kari i to skiftene er begge gift med en Helle.Malenas mann er ikke navngitt i skiftet etter Dorthe, men heter Baard i følge barnas navn slik det fremgår av skiftet etter Marithe. Da går jeg ut fra at Malena og Maren er samme person.Dette blir kanskje for mange gjetninger, men det er mange år mellom skiftene og Maren og Malena kan være forvekslet eller feiltolket i avskrivningen. Jeg ville tro at disse to Karen/Kari og Malena/Maren, er de samme som er nevnt i begge skiftene, altså mostrene til Marithe. Er det andre mulige tolkninger av skiftene?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Steinar Olsen

heiEt lite tips på Peder Han er fra Enge i Skjerstad og var gift og en sønn bosatt på Kvæl i Beiarn. Peder har og vært på Kvæl for M. B. Hansen har i sin bok mikset han med Peder Kudding. Snakket for mange år siden med Ringaker og kom fram til det oppsettet jeg har i dag på Peders familie. Det var før han var begynt med den boken han har gitt ut, men han har bare med Morten Pedersen på Kvæl.se s. 189 i den nye Beiarnboken som har en del kommentarer. og 1701 ft i den gamle på gården Kvæl.etter det jeg fant ut hadde kke Erik Chr. og Maren Olsdtr barn.denne familien brukte jeg en del tid på, og har og komferert med forfatteren av de nyeste Skjerstadbøkene. Men om alt er helt rett er vel ikke lett å sjekke siden opplysningene er så få og uklareSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ørnulf Schømer

Ser det er spurt om Erich Christensen Ljønes var gift tidligere (før 1743 da han giftet seg med Maren Olsdtr)Skal ikke hevde å vite noe mer om dette enn hva jeg har hentet fra skiftene i Salten (DIS-SALTEN). Her har jeg i skiftet (av 11.7.1742) etter Karen Jensdatter Liønes registrert at Erich Christensen Ljønes var hennes mann. Dette passer jo bra med tidsrammene for den øvrige diskusjonen rundt Erik og Maren.Erik og Karen er forøvrig (dersom jeg har tolket skiftene rett) 5-tipp oldeforeldre til meg.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.