Gå til innhold
Arkivverket

[#60800] Nord-jyder til Tvedestrands-distriktet på 1700-tallet


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg gjorde nettopp en litt (i hvert fall for meg personlig) morsom oppdagelse. Jammerbugt-lokalhistorikeren Peter Grishauge har i et innlegg i Dis-Danmarks brukerforum nevnt en Karen Sørensdtr. fra Svenstrup i Hjortdal sogn, som muligens kan være identisk med den Karen Sørensdtr. Svenstrup som er omtalt på slutten av innlegg 24. Hun er i så fall f. enten i 1703 eller 1708 i Svenstrup, Hjortdal (to søstre med samme navn), som datter av Søren Nielsen Fasmalie (ca. 1669-1728) og Gertrud Simonsdtr. Svenstrup (1680-1711).Det 'personlig' morsomme ved dette, er at det i så fall berører min ane Christen Pedersen Holm. Hans far, skipper Peder Jensen Holmsø, var (som tidligere nevnt) født i Haverslev sogn i 1736. Han var igjen sønn til Jens Pedersen Ladefoged (som jeg har kopier av et omfattende skifte etter) i Holmsø.Og så kommer en litt komplisert 'kobling': Den før nevnte Søren Nielsen Fasmalies mor, Maren Mortensdtr. (1635-1708), oppfostret en foreldreløs niese - Sidsel Sørensdtr. (f. 1695 i Hjortdal, datter til Søren Mortensen og Birgitte Pallesdtr. Griis). Denne Sidsel ble gift med Søren Nielsen fra Fjerritslev, og sammen overtok de Marens gård Fasmalie - som altså også var barndomshjemmet til Karen Sørensdatter Svenstrups far, og som Karen Sørensdatter også en periode bodde på. Sidsel døde i 1726, og enkemannen Søren Nielsen (som også ble kalt Søren Nielsen Fasmalie) giftet seg året etter med jens Pedersen Ladefogeds søster, Karen Pedersdtr. Holmsø. De var oppsittere på Fasmalie i flere år og fikk mange barn (som altså var søskenbarn til skipper Peder Jensen Holmsø i Løkken (her gjelder det å holde tunga rett i munnen!).Her er en lenke til Peter Grishauges hjemmeside (noe av materialet er det mulig å lese på nettet): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Her er litt Øster Risør-materiale:'1352 Laurids Olufsen Hodnebo, matros i Horsens. 22.4.1766, fol.18. A: mor Ingeborg , enke efter Oluf Andersen Hodnebo, søskende Christen Olufsen Ørn, Oluf Olufsen Sandelav, søster g.m. Oluf Falache Moland, søster g.m. Knud Lauridsen Lindved, alle i Øster Risør i Norge.' Igjen skifteutdrag av Erik Brejl fra Horsens Købstad 1766-1780 B 66 - 259.Knud Lauridsen Lindved er kanskje fra den velhavende og innflytelsesrik Lindved-familie i Arendal på 1700-tallet jf (25)?Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er mulig at Knud Lauridsen Lindved kan ha vært beslektet med familien i Arendal, selv om navnene Knud og Laurids ikke er nevnt i Frithjof Foss' presentasjon av familien.De øvrige navnene ser vel ut til å kunne knyttes til Søndeled/Risør: Hodnebo=Hødnebø, Sandelav=Søndeled (som gjerne ble skrevet Søndeløv i eldre kilder), og Moland er en gård i Søndeled.Et interessant eksempel på de dansk-norske forbindelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En litt morsom registrering av at forflytningene gikk begge veier over Skagerak i skutehandlertiden (med litt repetisjon av enkelte tidligere gitte opplysninger for sammenhengens skyld):Min 3xtippoldefar Christen Pedersen Holm (1765-1813) ble altså født i Løkken, og kom som ung sjømann til Norge, der han i 1790 giftet seg med Karen Bjørnsdtr. Ødegaarden (Joranstad, Holt sogn). Både hans far (Peder Jensen Holmsøe) og hans farbror (Morten Jensen Holm) hadde seilt som skippere på Norge.A. Skjødsholm kan fortelle (Vendsysselske Aarbøger 1949) at der på denne tiden levde en norsk skipper i Løkken ved navn Jens Larsen Dahl. Han var f. 1736 i Næskilen, Tromøy sogn - og i 1787 var han skipper på skutehandler Niels Jacobsens galeas 'Haabet'. Hans bror, Christen Larsen Dahl, og søster, Mette Larsdtr. Dahl, bodde også i Løkken. Christen begravet i Furreby 4/7 1813 og Mette 1/9 1811. Deres foreldre var Lars Andersen Dahl (1692-1753) og Anne Olsdtr. (Smith) Mærdø. Lars Andersen Dahl var for øvrig skipsreder i Næskilen og på Mærdø - og var dessuten skipper på egen skute og seilte på Danmark.Og så viser det seg at det var en - riktignok relativt fjern - genealogisk kobling mellom Christen Pedersen Holms hustru, Karen Bjørnsdtr. Ødegaarden og familien Dahl! Karens bestefars oldefar, Bjørn Thorsen Vatnebo i Flosta sogn (død før 1645) og Jens Larsen Dahls tippoldefar, Jon Thorsen Narestø i Flosta sogn (f. ca. 1606) var nemlig brødre. Og det ser ut til at forbindelsen med Nord-Jylland hadde vært relativt tett i flere generasjoner i disse familiene (i særdeleshet blant etterkommerne til Jon Thorsen Narestø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt tilbake til Clemet Tolderup/Toldorph (se bl.a. innleggene 14-16). Han er omtalt i Dypvågboka s. 960, og slektsopphavet hans i Horsens er beskrevet (stemmer med det som allerede er presentert):Clemens (Clemet) Mathiassen Toldorph - 'farbroren, postmester Toldorph, meldte ham inn på katedralskolen i Kristiansand i slutten av 1770-årene. I protokollen der står det: ' Manglede ikke Hoved, men da han for Resten ikke tegnede til noget godt, saa var det vel, at han blev employeret til noget andet'.' Fra 1799 var han ansatt som lærer på den faste skolen på Borøya i Dypvåg. Gift 1795 med Kirsten Madsdtr. Vestre Askerøya. Død 1837, 73(?) år gammel.To av hans sønner, Mads og Mathias, seilte som matroser. Om navnet står det ellers: 'Familienavnet er mest skrevet Toldorph, men folk flest sa Toldrup'.---------------Noen nye funn:- MARCUS JENSEN 'JUTE', Østre Askerøya i Dypvåg (etter tradisjonen f. 1738 i Aalborg). Først skolemester, senere skipper. G. 1) 1765 m. Ingeborg Andersdtr. Dypvåg; g 2) 1774 m. Kirsten Larsdtr. Yt. Borøya. Stor etterslekt, bl.a. tidligere stortingsrepresentant og skipsreder Jens Marcussen. Marcus Jensen døde i 1802.- ANDREAS (ANDERS) SØRENSEN MØRCK (etter tradisjonen f. ca. 1753 i Aalborg). Kom som ung til Risør og arbeidet hos byfogden. I 1818 kjøpmann i Risør. Død på Vestre Sandøya i Dypvåg i 1831, 78 år. G.m. Siri (Martilie) Christensdtr. (også kalt Siri Thorsen - datter til en Christen Thorsen?). Hun var jordmor på Sandøya og angivelig også dansk. Sønnen Severin Christian Mørck (1811-1905) var skipper.- MADS CHRISTENSEN, Ø. Sandøya (f. ca. 1730 i Danmark). Snekker. G. 1763 i Dypvåg med Karen Jensdtr. Reinsfjell (f. 1737). Bror til tidligere omtalte Ville Christensen (se innlegg 1). Sønnen Jens Christian Madsen (1766-1816) var skipper. Litt mer om Ville Christensen: han ble gift 1755 i Dypvåg med Berthe Hansdtr. Borøya (1728-1811). Sønnen Søren Villesen var los og skipper og hadde angivelig borgerskap i Risør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er tre til:- CHRISTEN JENSEN fra Aalborg, viet i Dypvåg kirke 12. september 1790 til enken Karen Nielsd. W. Sandøen. Karen Nielsdtr. var første gang gift 1778 med Gunder Nielsen Vestre Sandøya. Hun var søster til skipper Niels Nielsen (Eikeland) Tvedestrand (1771-1851). Christen Jensen var skoleholder.- JENS CHRISTENSEN HASSEL (f. ca. 1776), g.m. Aase Hansdtr. Sandvigen i Dypvåg. De bodde jf. Dypvågboka på Utgårdsstrand. Jens Christensen var i 1815 'kontorbetjent', men da han døde i 1848, var han kalt 'Forhenværende Skolelærer'. Ant. dansk.- PEDER OLSEN, Vestre Sandøya (død 1748; skifte 7/3 1749-10/7 1750), g.m. Karen Nielsdtr. Vestre Sandøya (skifte 2/4 1750-22/5 1750). Peder Olsen var dansk. Skredder på V. Sandøya - antakeligogså snekker. I hvert fall hadde han laget sin svigermors likkiste. Ved skiftet etter ham, kunne ikke enka oppgi noen slektninger av ham i Danmark. Det ble derfor avertert tre ganger i 'de danske Gazetter', uten at noen meldte seg. Ved skiftet etter kona Karen ble det imidlertid opplyst at det i Vennebjerg sogn var funnet en bror, Jans, som hadde to sønner og ei datter - og dessuten ei halvsøster, Else Olsdtr.------------------Jeg vender tilbake sent i kveld med et forsøk på en slags oppsummering, i den grad det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt forsinket - en 'oppsummering':Jeg har forsøkt å se på noen slektskoblinger - og da oppdaget at mange av de danske innflytterne til Tvedestrands-området på 1700-tallet ble integrert i noe som vel må kunne forsvare betegnelsen nettverk (både i økonomisk og genealogisk forstand). For at det hele ikke skal bli totalt uoversiktelig, har jeg i det følgende utelatt både en del 'svigerfamilie-navn' og årstall. Poenget er først og fremst å synliggjøre strukturen og de tette relasjonene.ARENT MATHIASSEN HEJNSVIGs kone var kusine til NIELS BERTELSENs (fra Torup Strand) svigerfar.NIELS BERTELSENs kone var igjen tremenning til CHRISTEN CHRISTENSEN KIIBs kone.PEDER MØLLER MEJERs kone var så tremenning både til NIELS BERTELSENs og til CHRISTEN CHRISTENSEN KIIBs koner.CHRISTIAN FREDERIK RUNGEs kone var kusine både til CHRISTEN CHRISTENSEN KIIBs svigerfar, til PEDER MØLLER MEJERs svigermor, til NIELS BERTELSENs svigerfar og til JENS NIELSEN ELDRUPs svigerfars første kone! Dessuten var hennes søster (som selvsagt hadde de samme relasjonene) gift med CHRISTEN CHRISTENSEN RIBERGAARDs svoger.NIELS RASMUSSEN FRIIS' kone hadde tidligere vært gift med kusine til PEDER MØLLER MEJERs kone og til JENS NIELSEN ELDRUPs kones stemor - som i tillegg var farmor til Salve Peder Jensen (han som vokste opp i Lønstrup med dansk stefar, som hadde vært skomaker i Tvedestrand - NIELS LORENTZEN). Salve Peder Jensens morbror var dessuten gift med en moster til PEDER MØLLER MEJERs kone (som dermed også var relatert til flere av de øvrige nevnte).Det finnes flere forbindelser her, men bildet er vel allerede mer enn infløkt nok! Alle de omtalte 'svigerfamiliene' (med unntak av Arent Mathiassen Hejnsvigs) har et felles samlingspunkt i ekteparet Petter Olsen Strengereid (ca. 1688-1747) og Susanne Larsdtr. Kilsund. De var for øvrig mine 6xtippoldeforeldre. Petter Olsen Strengereid var skipper og partsreder og bygde et relativt stort 'skipperhus' i Strengereid-stranda (i nærheten av mitt barndomshjem), som fremdeles står der.Et annet sett med relasjoner er knyttet til gården Eikeland i Holt sogn (senere overført til Flosta sogn). ARENT MATHIASSEN HEJNSVIGs kone var tremenning til CHRISTIAN CLEMETSEN HOLMs svigersønn, som også var svigerfar til JENS NIELSEN KROGSGAARDs kone, og hun var igjen firmenning til NIELS BERTELSENs og skolelærer CHRISTEN JENSENs svigerforeldre.Det var dessuten et eget sett med relasjoner knyttet til Narestø/Dahl i Flosta og et knyttet til Tverdal/Botha (også i Flosta). Går vi ennå et par generasjoner tilbake i forhold til Petter Olsen Strengereid/Susanne Larsdtr. Kilsund, møtes de fleste av disse i et eller flere felles 'slektspunkter'.Uavhengig av nære eller noe fjernere slektsforbindelser handler det om et svært homogent miljø av skippere (og andre sjømenn), småredere (noen ble etter hvert ganske store) og småbrukere (samt noen håndverkere innimellom) rundt Oksefjorden, som hadde et sterkt næringsfellesskap (og altså til en viss grad også slektsfellesskap) med tilsvarende miljøer i Nordjylland. Når det gjelder de skolelærerne som er omtalt, er det her snakk om unge privatlærere (ant. med en viss maritim erfaring) som ble engasjert av skippere/redere. Vi må anta at deler av undervisningen hadde et visst sjømannsskolepreg.-----------------Når det gjelder min 3xtippoldefar, CHRISTEN PEDERSEN HOLM, som var den direkte foranledningen for denne tråden, så hadde ikke hans svigerfamilie noen nær slektstilknytning til noen av de øvrige her - bortsett fra at svigerfaren var tremnning til CHRISTEN CHRISTENSEN RIBERGAARDs kone. Dessuten var det, som tidligere nevnt, antakelig en gammel forbindelse i Vester Torup mellom Christen Holms farmor og KAREN SØRENSDTR. SVENSTRUPs familie. At det likevel handler om det samme nettverket, kan kanskje det følgende være et eksempel på: Christen Pedersen Holms svigerfar, Bjørn Torkildsen Ødegaarden/Joranstad (f. 1742), døde på sjøreis med Peder Bjørnsen Vestre Sandøya i september 1783 (ukjent dødsårsak, men neppe forlis) - fire år før Peder Bjørnsen giftet seg med en søster av NIELS BERTELSENs svigerfar (sønnedatter av tidligere omtalte Petter Olsen Strengereid og Susanne Larsdtr. Kilsund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

En oppfølgingskommentar til innlegg 26:I Peter Grishauges relativt nylig utkomne bok (2007) SLÆGTER I HJORTDAL SOGN slås det fast på s. 52 at det var den yngste av Søren Nielsen Fasmelis døtre ved navn Karen (f. 1708) som flyttet til Norge. Det var jo i og for seg nokså logisk, men det bekrefter jo også det jeg hadde en sterk mistanke om - nemlig at Karen Sørensdatter Svendstrups opphav kan identifiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Denne Karen Sørensdtr. Svenstrup (Fasmelie) kunne jeg tenke meg å prøve å følge opp. Hun ble altså gift med 'Gøde N i Dalskilen i Flosta'. Jeg kan ikke finne noen annen kandidat her enn Ljøde Mogensen Dahl. De kan ha blitt gift (antakelig i Flosta) rundt 1730. Ljøde Mogensen hadde i hvert fall én sønn: Mogens Ljødesen Dahl. Ifølge Dypvågboka ble han gift med Karen Ellingsdtr., som var enke etter Morten Evensen Dahl (f. 1721). Mogens og Karen fikk to barn, blir det opplyst - men utover det mangler jeg informasjon. Jeg kunne derfor tenke meg å invitere til en liten 'sommerdugnad' her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jøde Mogensen Dahl ble begravet i Flosta i januar 1772, 79 år gammel.Mogens Jødesen Dahl og Karen Ellingsdtr. fikk sønnene Elling (døpt 7/12 1765 - død 1 år og 14 d. gml., begr. 2/1 1767) og Gunnar (døpt 8/1 1767).Blant fadderne er Asbiørn Jødesen Dahl og Eiwen Jødesen.Karen Ellingsdtr. må være død før 1770, for 4/5 1770 blir Mons Jødesen Dahls og Thore Erichsdatters sønn Søren Nicolai døpt. Blant fadderne: Asbiørn Jødesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av innlegg 36:Gunnar Mogensen Dahl konfirmert i Flosta 15 1/2 år gml. i 1783. Gunnar Mogensen Dahl begr. 24 1/2 år gml. i 1792.Søren Nicolai Mogensen Dahl konf. 17 år gml. i 1787.Mogens Jødesen Dahl begr. 29/3 1790, 56 år gml.Asbiørn Jødesen Dahl begr. 24/1 1795 52 år gml.Giertrud Jødesdtr. Narestø (ant. søstera) begr. 60 år gml. i januar 1798.-------------------Det ser da ut til at vi har følgende søskenflokk (og selv om foreldrekoblingen ikke er endelig verifisert, tar jeg den med):LJØDE MOGENSEN DAHL (ca. 1692-1772) g.m. KAREN SØRENSDTR. SVENDSTRUP (f. 1708 i Hjortdal sogn, Danmark).Barn:1. Mogens Ljødesen Dahl (ca. 1734-1790), g.m. 1) enke Karen Ellingsdtr. Dahl; 2) Thore Eriksdtr.2. Giertrud Ljødesdtr. (ca. 1737-1797/98) g.m. NN Narestø.3. Asbiørn Ljødesen Dahl (ca. 1740-1795).4. Eiwen (Even) Ljødesen Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg oppdaget nettopp en pussighet i kirkeboka for Flosta. Følgende dåp har jeg problemer med å få til å passe inn:14/9 1765 - Jøde Mogensen Dahls og Thore Erichsdatt. barn kaldt Erich. Fadd.: Jesper Dahls K. Magnild, Else Erichsd., Anders Thiøstelsen Hastensund, Hans Andersen Dahl, Lars Erichsen kilsund.Her kan det jo faktisk se ut som om Mogens Ljødesens far, Ljøde Mogensen, får et barn sammen med Mogens Ljødesens kone nr. 2!? Og det kan jo ikke stemme - om ikke barnet da var 'uægte' (hvilket det ikke står noe om i KB).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Pussighet/problem 2:Karen Ellingsdtr. Dahl ble begravet samme dag som Mogens Ljødesen Dahl (dvs. 29/3 1790). Hun var da 65 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ljøde Dahl-problematikken er nå blitt såpass omfattende at jeg velger å skille den ut i en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Oddbjørn, noen få tilleggsspørsmål: 16) Er det dokumentert at Christian Toldorph Arendal var bror til Clemens Toldorph, sønn av Mathias Clemensen, prest i Rye ? 17) Hvem var Jens Balch Langballes mor ? Det er besteforeldrene som er omtalt, samt hans far Erich Erichsen, med far av samme navn g.m. Balch. 37) Husk at du fant en Søren Ljødesen også. Mangler i oppsummeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei HelgeJeg skal prøve å 'stokke kortene' her - og vender tilbake til tråden i kveld en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Info fra Dypvågboken vedr. 11: Asborg Olsdatter, f. på Sia 1787, 24 (?) år gl. i 1815, fikk høsten 1814 et barn, Christine, med en skolelærer i Tvedestrand som het Christen Aarestrup. Da Christine Christensdatter ble konf. i Dypvåg 1829, er foreldrene kalt 'Afdød Christen Aastrup og Asborg Olsdtr. Eidboeje'. Asborg Olsdatter døde som fattiglem i Kilsenden 1857, 70 år gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg lovet et svar på dine spørsmål i innlegg 42, Helge. Min informasjon er - som du vil se - fra sekundære kilder (som er omtalt/henvist til i tidligere innlegg), så jeg kan nok ikke gi tilfredsstillende svar verken på forholdet Clemens og Christian Toldorph, eller på hvem Jens Balch Langballes mor var.Ellers har du helt rett i at Søren Ljødesen skulle vært med i oppsummeringen på slutten av innlegg 37. Jeg hadde imidlertid ikke funnet ham da innlegget ble postet. Foreløpig vet jeg ikke om han levde opp, siden jeg kun har funnet dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Helge Berntsen

Hej Gine i Fredrikshavn,Det var ikke kun jyder som kom til Norge, men også nordmenn som reiste til Jylland. I august 1818 flyttet Gunil Larsdatter fra Vestre Sandøya i Dypvåg til Sæbye gård i Jylland, sammen med sine 3 gjenlevende børn, Berent, Christense og Ane, og en tjenestepige Ane Svensdatter. Denne Ane fikk i 1823 et børn, Ane Christine, født hjemme på Vestre Sandøya, men begge døde like etter fødselen. Hun 'udlagde til Barnefader Christen Jensen, boende paa Sæbye Gaard i Gjølland, Tieneste-Dreng til Baron Arnfeldt'.Gunil var gift med skipper Niels Biørnsen Vestre Sandøya, som trolig endte sitt liv i engelsk prison. Som utrejseårsag oppga hun: 'Moderen for at søge Tieneste, Børnene for at følge hende, da Niels Bjørnsen i over 10 Aar har været borte fra dem' iflg. notat fra kirkeboken. Jeg tror ikke Gunil flyttet tilbage til Norge, og jeg vet ikke hva som skjedde med døtrene Christense Maria (døpt 24/11-1805), eller Ane (døpt 24/1-1808). Sønnen Berent (døpt 8/4-1801), ble imidlertid gift i Dypvåg 2/11-1826 med Anne Helene Andersdatter fra Vestre Sandøya, og de fikk følgende barn, som alle er født på Vestre Sandøya:Niels Andreas Berentsen f. 21/9-1827, Gunild Clemmetine Berentsdatter f. 9/8-1830, Helene Marie Berentsdatter f. 29/9-1832, Anne Larine Berentsdatter f. 6/7-1836, Andrea Nicoline Christine Berentsdatter f. 25/9-1843Det underlige er imidlertid at ingen av disse barna synes å ha etterkommere i Dypvåg-distriktet.Mine spørsmål blir derfor:Var baron Arnfeldt eier av Sæbye gård, og er hans dreng Christen Jensen en person du kjenner til ?Hva hendte med Gunil Larsdatter ?Er det spor etter noen av hennes børnebørn på Jylland ?Mine spørsmål er således:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser i hvert fall ut til å være rett at Sæbygård tilhørte slekten Arnfeldt - faktisk i en så lang periode som fra 1723 til 1988: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser i hvert fall ut til å være rett at Sæbygård tilhørte slekten Arnfeldt - faktisk i en så lang periode som fra 1723 til 1988: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ellers ut til å være litt 'krøll' i systemet. For andre gang på kort tid er et av mine innlegg her i forumet blitt dublert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.