Gå til innhold
Arkivverket

[#60800] Nord-jyder til Tvedestrands-distriktet på 1700-tallet


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

2 piger til blant mine forfedre, som reiste til Jylland i 1819:Elisabet Maline Amdisdatter (døpt 26/11-1797) Ane Marie Amdisdatter (døpt 25/12-1804)Elisabet oppga Sæbye som destinasjon, og Ane, som oppga alder 20 år, men kun var 15, skulle til Ålborg. Begge var døtre av Amdi Paulin Hansen, f. 1776 i Brårvik, Flosta, og Marthe Olsdatter fra Gjøsøya, f. 1771. Amdi var en 'lynslagen Krøbling', som bosatte seg på Vestre Sandøya. Amdi skal være sønn av seilmaker Hans Martin Iversen Kierschow f. 1732 i Danmark, bosatt dels i Mandal og Brårvik i Flosta, og hans andre kone, Lisbet Magdalene Joensdatter, f. 1742 i Horsens.Elisabet ble i 1823 'formedelst Svagelighed taget til Forældrene fra Aalborg til Østre Sandøya', hvor hun døde i 1828, 30 år gammel og ugift. Ane Marie kom muligens hjem samtidig, og ble gift 31/5-1826 med Niels Ambjørnsen Sandøya. Spørsmålet er imidlertid om Ane fødte en pige i Danmark, kalt Marthe Pedersdatter, og om søstrenes skjebne i Danmark ellers er kjent ? Dessuten om de nevnte danske besteforeldrene til søstrene er kjent ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har møtt mange hjelpsomme mennesker i DIS-Danmarks forum for 'Aneefterlysning': http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?1Ellers kan man lete selv i skannede danske kirkebøker (www.arkivalieronline.dk). Systemet er mer tungvint enn det norske, først og fremst p.g.a. manglende indeksering. Dessuten må man ha brukernavn og passord - men tilbudet er gratis (i motsetning til det svenske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Helge (51)Du skriver at Hans Martin Iversen Kierskows 2. kone hette Lisbet Magdalene Joensdtr., men både sønnen Amdi Paulins dåp 18/2 1776 og ved ved trolovelsen 18/2 1775 kaller kirkeboka for Flosta henne Elisabeth Magdalene Terkelsd(atter). Ved trolovelsen er det oppgitt at hun er fra Horsens, og at hun tj(ener) på Egeland (Eikeland). Ellers er det jo en spennende familiehistorie vi finner i Dypvåg II, s. 881-882. Opplysningene der kan vel ellers tolkes dithen at Elisabeth Magdalene døde i Kristiansand en eller annen gang etter 1815?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hans Martin Iversen Kiærschov ble første gang gift i Halse, Vest-Agder (som også omfattet Mandal), 2/1 1764 (trolovet 10/11 1763): Lenke (se øverst, høyre side).Navnet kan jo tyde på at han var dansk, men hvor har du hypotesen om fødestedet hans fra, Helge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her fant jeg vel faktisk Hans Martins dåp i Åmli(!):'d. 5 Junij (1733) i Omblie døbt Corporal Iver Hansøn Kiedschous barn Hans Martin': Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Selv om vi foreløpig ikke har funnet Hans Martin Kierschows (formodentlig) danske opphav, kan jeg jo forsette litt til - siden jeg er så godt i gang: Korporal Iver Hansøn Kjedschou får to sønner til døpt i Åmli: Jens Christian (2/4 1735) og Lars (10/5 1737). Jeg kan imidlertid ikke se at Iver er gift i Åmli - og moras navn er dessverre ikke oppgitt ved sønnenes dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Var på sen nattevandring og så ditt innlegg, Helge (47). Umiddelbart vet jeg desverre ikke noe om skjebnen til Gunil Larsdatter og evt etterkommere, men har hørt litt om Arenfeldtene som apropos også har en norsk-dansk forbinnelse, siden en gren av Arenfeldtene som holdt til på Gimle gård ved Kristiansand overtok stamhuset Sæbygaard i 1884 [url="http://www.saeby-museum.dk/Saebygard.htm>http://www.saeby-museum.dk/Saebygard.htm og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

GineJo da, jeg var bokanmelder i Fædrelandsvennen i flere år. Så er det selvsagt fristende å spørre hvem din farfar var (selv om dette altså er 'litt på siden')?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei igjen!Min farfar var (lektor) Thorbjørn Olsen, som utover å være anmelder på Fævennen var lærer på Katedralskolen i Kristiansand fra 1935-7. Han var engasjert i musikklivet i Kristiansand, bla opprettet han Salongorkesteret http://www.kso.no/liste.aspx?m=22&amid=604 under krigen og skrev fx noter til orkesteret da han en overgang satt fengslet av tyskerne på Arkivet under krigen. Scrapboken hans fra disse årene har vi enda og likeledes et et brev til hans svigerforeldre med førstehåndsinntrykkene hans fra 9. april og evakueringen. Men, som sagt, dette er på sida av temaet ;-)Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Og så ikke helt på sida; faktisk var det min farfar som var primus motor i å få mine foreldre til Danmark (først Hjørring som var vennskapsby med Kristiansand)da de hadde lyst til å oppleve noe nytt og dermed ble lille jeg på 2 mdr i 1965 med til Danmark og mine søstre ble født her, så slik følger vi nå mønsteret fra eldre generasjoner sørlendinger som har gjort dansker av seg...Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

GineOK. Da vet jeg hvem han var! En parallell til: Jeg har også vært lektor på Kristiansand katedralskole - riktignok noen år etter at din farfar ble pensjonert :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Oddbjørn og Gine, og takk for mye interessant info. Gratulerer til Oddbjørn som fant korporalen på Åmli ! Hvordan du fant den forbindelsen er en gåte for meg.Mye av mine notater bygger på familiehistorier og gamle 'antakelser'. At Amdi's foreldre var danske, har trolig bare sin riktighet i forhold til moren, mens faren jo da kom fra Åmli. Hvorvidt korporalen hadde noen dansk tilknytning, gjenstår å se. Amdi hadde jo ellers et så uvanlig navn, så det ble vel også antatt at det ikke var norsk, og selvfølgelig det at hans 2 døtre reiste til Danmark for å ta seg tjeneste, selv om de ikke var alene om det fra Sandøya på den tiden. Det 'underlige' er at flere av disse oppga Sæby som destinasjon.Grunnen til at jeg har byttet ut Terkelsdatter til Joensdatter på Amdi's mor, er at hun konsekvent kalles Lisbet Joensdatter i kirkeboken for Dypvåg, og da har jeg antatt at det var korrekt, også med relasjon til de eldste sønnene. Takk for hjelpen så langt begge to !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vedr. patronymet til Amdis mor: I flere tilfeller jeg har vært borti med den typen 'vaklende' navnepraksis, skyldes det en variasjon mellom bruk av eget og farens patronym. En naturlig antakelse kan derfor være at hun har vært datter av en Jon Terkelsen eller en Terkel Jonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Siden Katedralskolen kom inn i bildet, tillater jeg meg å legge med mine notater om Clemet Mathiasssen Toldorph, f. 1767, med forfedre fra Horsens:Clemet (døpt Clemens etter sin farfar) kom til Norge som ganske ung. Hans farbror Eskild, som var postmester i Kristiansand, meldte Clemet inn på katedralskolen på slutten av 1770-årene. Han sluttet i 2. klasse med følgende notat i protokollen: 'Manglede ikke Hoved, men da han for Resten ikke tegnede til noget godt, saa var det vel, at han blev employeret til noget andet.' Clemet ble senere 'skoleholder', og ble satt til lærer på den faste skolen på Borøya da den ble opprettet i 1799. Han ble imidlertid avskjediget og bøtelagt, for sine meget harde 'korporlige straffemetoder' mot elevene, foruten et stort alkoholforbruk. Tross dette var han senere lærer både på Askerøya og Gjeving. Folk flest sa Toldrup, og ikke Toldorph. Clemet flyttet inn i et av de små 'knektehusene' på Berget på Østre Askerøya etter at han giftet seg. Han døde av et 'slagtilfælde'. En 'tradisjon' om at Clemet var kirekesanger i Dypvåg, er iflg. Dypvågboken neppe korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vedr. korporalen fra Åmli: Der gjorde jeg først et funn av en dåp i FamilySearch, som jeg syntes var interessant i forhold til Hans Martin Iversen. Denne dåpen sjekket jeg så i den skannede kirkeboka for Åmli - og der var han! Men korporal Iver Hansøn var neppe selv fra Åmli. Det er ikke noe dårlig tips at HAN kan ha hatt dansk opphav. Det finnes forresten noen Kjerschow-artikler i diverse utgaver av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (men jeg har ikke lest dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Helge i Tallin (67)Dette er helt på siden av tråden, men er interessert pga. Eschild Clemmentsen Toldorph fra Horsens gift i Christiania 1763. Kunne du kontakte meg (på øya ikke mange mil sydvest for deg) på gkb og c2i.net med krøllalfa imellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Enda en Toldorph, Anders, som var foged over Lister len og Mandals fogderi 1694Kildeinformasjon: Gammel arkivreferanse: 1-R, Sted: Mandal sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAK Merknader: Register til pantebok nr 1, nr 1-R LenkeNoen sammenheng?Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg vet ikke annet om fogeden enn at han var gift med Cathrine Michelsdatter Gude og far til Anna gift med Jan Christophersen som var født i Christiania (døpt 23.03.1670 i Hellig Trefoldighets Kirke), Anna og Jan bodde på Loge i Nes ved Flekkefjord og han tok navnet 'Ferøe', hans skifte i 1711, da levde Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ingen av de oversikter over familien Toldorph i Horsens som jeg har sett, nevner Anders. Men Niels Andersen Toldorph - som var sogneprest på Lista 1707-1725 - kan kanskje være hans sønn?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.