Gå til innhold
Arkivverket

[#60805] Hjelp til å finne slekt i Hedemarken


Gjest May Elin Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Elin Svendsen

Er det noen som kan hjelpe meg? Er nybegynner, leter etter slekt i vinger,s.odalen og brantvold.Lars Gulbrandsen f 1828 og hustru Anna Eriksdatter f 1824. S odalen De er mine tippoldfr.Ole Olsen f 1819 og hustru Elisabeth olsdatter f 1818 begge bradvold.Hans olsen f 1821 og hustru Karen Olsdatter f 1829, de er hjemmehørende i vinger. Utgangs punktene mine er min farmor og farfar, Karen kristiansdatter f 14apr 1897 Eidskogen og farfar Wilhelm Hansen f 25 feb 1899. Vil gjerne få vite mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Her er Lars Gudbrandsen og Anne Eriksdatter i FT (folketellingen) 1865: Lenke. Fødested er oppgitt, så du bør kunne finne dåpen deres, og dermed foreldrene (i hvert fall fedrene), i kirkeboken. Så kan du forhåpentlig søke dem frem i FT 1801 og nøste videre.De to andre ekteparene kan du også håpe på å finne i FT 1865, og gjøre tilsvarende med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det hadde vært fint om du hadde begynt med å legge inn lenke til FT 1900 for Wilhelm Hansen og Karen Kristiansdatter. Om du ikke kan lage lenker er det lurt om du lærer det med en gang. Bare søk etter 'lage lenker' i søkefeltet øverst.Jeg skjønner ikke helt hvem som er foreldre til hvem her.Faren til Wilhelm Hansen er vel sannsynligvis en Hans eller Hansen, og det kan ikke være Hans Olsen og Karen Olsdatter. Foreldrene til Karen Kristiansdatter må da hete Kristian/Christian. Hvem er da alle de andre som er nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her kan du finne ut litt ang. kirkesogn slik at det blir litt enklere å finne i hvilket sogn du skal lete i til forskjellige tider. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Elin Svendsen

De navnene som jeg har nevt har jeg allerede funnet, men jeg kommer ikke vidre. Alle navn som jeg oppgav er mine tipp osv foreldre på både farfar og farmors side. Far til Wilhelm Hansen er Hans JAkob Hansen f 1947, hans foreldre er HAns Olsen og Karen olsdatter, men der stopper det for meg.Det samme gjør det med Lars gulbrandsen f 1828 og hans hustru.skulle gjerne ha kommet lengre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(1) Når det gjelder Ole og Elisabet i Brandval så trenger jeg litt mere presist, navn på et barn som du er etterkommer av, eventuelt med fødselsdata. Det samme gjelder Hans og Karen i Vinger. Sør-Odal er greit, Lars og Anne døde på Edsberg i Vinger, hvilket av barna er du etterkommer av? Karen Kristiansdatter f. 14/4 1897 i Eidskog finner vi i Eidskog bygdebok III side 176. Hennes foreldre var født i Vinger og Sør-Odal. Kontakter du meg på (fisollie()online.no) så kan jeg ta dette for deg. Har en del av dette i database, noe må jeg søke opp i kirkebøkene for Brandval og Sør-Odal. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Elin Svendsen

Ole og Elisabeths fam historie som jeg kan er: de er foreldre til Kristian Olsen f 1850 vinger. Han var gift med Thora Larsdatter f 1855 s.odalen. De er igjen foreldre til min farmor Karen Kristiansdatter. Etter hva jeg har hørt døde Karens foreldre tidlig og barna ble satt bort. Min farmor KAren vokste opp på en gård ved navn Kjølen. Det er hva jeg vet, desverre døde min far den 24 des o7 å med han forsvantmye info. Skulle gjerne ha visst mer om min slekt fra hedemarken og kjølen gård. Jeg sier bare tusen takk for all hjelp jeg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Lars Gulbrandsen og Anna Marie Eriksdatter giftet seg 23 nov 1856: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 1 (1849-1859), Ekteviede 1856, side 221. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8869&idx_id=8869&uid=ny&idx_side=-216>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDeres første barn,Andreas,født 20 nov 1855,var 'uekte' barn,idet han ble født før de giftet seg: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 1 (1849-1859), Fødte og døpte 1855, side 86. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeGulbrand,født 3 aug,døpt 30 aug(denne dåpen fant jeg på Mormonerbasen(FS): LenkeJohannes,født 1864(også han funnet på Mormonerbasen(FS): Lenke Thore,født 10 juni 1859(denne er kalt Tora på tellingen!): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 2 (1859-1863), Fødte og døpte 1859, side 2. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeErik,født 17 april 1861: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 2 (1859-1863), Fødte og døpte 1861, side 41. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Albert Ludvig,født 25 nov 1868,døpt 17 jan 1869. Her er navnet på faren feilskrevet ! her kalles han kalles Hans,men heter egentlig Lars. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 3 (1864-1870), Fødte og døpte 1869, side 113. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ved Albert Ludvig's konfirmasjonen i 1884 er navnet på far skrevet som Lars(nr 3): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 5 (1876-1885), Konfirmerte 1884, side 253. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMaren,født 3 aug 1871: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 4 (1870-1875), Fødte og døpte 1871, side 28. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til Lars Gulbrandsen.Han var født 6 jan,døpt 8 jan 1829(høyre side)Foreldre:Gulbrand Larsson og Thore Gulbrandsdatter. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 5 (1811-1850), Fødte og døpte 1829, side 46. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9145&idx_id=9145&uid=ny&idx_side=-48>Lenke Permanent bildelenke: LenkeGulbrand Larsson Westby og Thore Gulbrandsdatter giftet seg 9 nov 1820 i Strøm,Sør Odal.Brudgommen var 28 år og bruden var 30 år.(par nr 35)Gulbrand skal da være født omkring 1792: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 6 (1814-1850), Ekteviede 1821, side 205. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg her er vel Gulbrand Larsson Westbye i 1801,på Westwbye i Strøm,Odal.Foreldrene heter Lars Gulbrandsen og Olia Olsdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Gulbrand Larsson Westbye og Thore Gulbrandsdatter fikk disse barna:Olia,født 16 des ,døpt 25 des 1820(nr 7,høyre side) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 6 (1814-1850), Fødte og døpte 1821, side 90. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9146&idx_id=9146&uid=ny&idx_side=-90>Lenke Permanent bildelenke: LenkeGulbrand,døpt 26 mai(øverst på høyre side) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 5 (1811-1850), Fødte og døpte 1822, side 18. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMaria,døpt 12 feb 1826(høyre side) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 5 (1811-1850), Fødte og døpte 1826, side 33. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeLars,døpt 8 feb 1828('din' Lars),høyre side: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 5 (1811-1850), Fødte og døpte 1829, side 46. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeErik,døpt 22 mars 1835: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 5 (1811-1850), Fødte og døpte 1835, side 71. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger inn dåpen til Karen Kristiansdatter,født 14 april 1897. Foreldre er Kristian Olsen og Thora Larsdatter.Kristian er født 1850 og Thora er født 1855. : Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Eidskog i Eidskog, Klokkerbok nr. 1 (1895-1917), Fødte og døpte 1897, side 33. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4990&idx_id=4990&uid=ny&idx_side=-33>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Karen Kristiansdatter,født 1897,sammen med foreldrene Kristian Olsen og Thora Larsdatter Ser at Karen har 4 søstre og 1 bror.Bare de to yngste barna,Torine og karen er født i Eidskog,de andre er født i Sør Odal,ifølge tellingen:LenkeHer er dåpen til eldste barnet på tellingen,Andreas,født 10 mars,døpt 19 april 1885. : Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 5 (1876-1885), Fødte og døpte 1885, side 175. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Elin Svendsen

Det var en fryd å vokne til all den info Ann-Marry hadde funnet ut om Lars Gulbrandsen. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei May Elin! Du får noe svar her og noe i direkte mail til deg. Du skriver i (1) Ole Olsen 1819 og og hustru Lisabet Olsd. 1818 begge bradvold (Brandval). Hvilken kilde har du dette fra? I (5) nevner du at de har en sønn Hans Jakob f. 1947. 1947 er det feil fødselsår? Skal det være fødselsdato 8/12 1867 og viet i Gamle Aker kirke 26/12 1890 med Martea Svenningsd. f. 6/6 1869 Øvre Nygård, Fagernes i Vinger . Hennes foreldre er Svenning Arnesen og Anne Kristiansd. som du nevner i en mail til meg. Hans Jakob Hansens foreldre var Hans Jakob Olsen f. 7/11 1823 Sæterenga/Urmakerenga, Sæter i Vinger, g. m. Karen Olsd. f. 7/9 1829 Sidselrudengen i Vinger. Karen Kristiansdatter f. Lomtjernbakken 1897. Foreldre Kristian Olsen f. 28/11 1850 Ellingsrudsæter i Vinger viet i Strøm kirke Sør-Odal 9/5 1880 med Tora Larsdatter f. 10/6 1859 Øverby, Vestby i Sør-Odal. Hennes foreldre og søsken er jo utredet i innlegg (9-12) Det som er av interesse her som det kansje ikke fremgår tidligere er at Toras mor var etterkommer av en svensk smed på Odals Verk som hette Erike Jonassen Ek(k)enblad. Lars og Anne Marie finner du omtalt i Sør-Odal Bygdebok I side 294 Nybruket. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Elin Svendsen

Ole Olsen og Lisbeth olsdatter er fra min farmors gren. Karen Kristiansdatter f 14 apr 1897, de er vel hennes oldeforeldre tror jeg? Deres sønn var Kristian Olsen f 1850 i Vingers. Har vel funnet det i FT. May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Det ser ut til at du har fått god hjelp til å finne slekt, så da skal jeg komme med en liten, men svært viktig, språklig korreksjon :)Sier du til folk fra Odalen, Brandval eller Eidskogen at de er fra HEDEMARKEN, så er det det ikke sikkert de blir så blide på deg...HEDEMARKEN (altså med E i midten der) er området rundt Hamar - Stange, Romedal, Løten, Vang, Ringsaker, Nes. Men så er det et fylke som er oppkalt etter dette området - nemlig Hedmark Fylke - som dekker et mye større område enn det opprinnelige Hedemarken.Historisk sett hører Odalen til Romerike, mens Brandval, Vinger og Eidskog hører til Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Elin Svendsen

Til Frank H. JohansenAlt dette du skrev om Hedemarken visste jeg ikke, har svært liten kunnskap om stedsnavn der. Men tusen takk for opplysningen den kan komme til nytte når jeg skal søke vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei May! VINGER: Kristian Olsen ,født 28 nov 1850,døpt 12 jan 1851 ( far til Karen Kristiansdatter,født 14 april 1897).Hans foreldre het Ole Olsen og Lisbeth Olsdatter. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger, Ministerialbok nr. 9 (1847-1855), Fødte og døpte 1851, side 95. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8866&idx_id=8866&uid=ny&idx_side=-98>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Ole Olsen og Elisabeth Olsdatter med barna Kristian,Andreas og Maren i 1865,på Ellingsrudsæteren i Vinger :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.