Gå til innhold
Arkivverket

[#60809] Forekldrene til Hans Christian Nimb og slektsnavnet Nimb


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Iflg. 'Boka om Land' bd. V kjøpte lensmann Hans Christian Nimb garden Setton i Flubergi 1797 og garden Granum også i Fluberg 1804. Ved ft 1801 bor han med familien på Septon(Setton),han er 52 når og g.m Marie Gundersdatter Furu. Hvor kommer slektsnavnet Nimb fra og hvem var foreldrene til Hans Christian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

I Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift 3/1986 står en artikkel av Laila Evenrud om Nimb. Iflg. denne er Hans Chr. Nimb sønn av Michael Fredrik Nimb (1701-1768, bl.a. lensmann på Toten og i Ringebu) og Catrine Marie Møller. Sjøl er jeg etterkommer av Hans Chr.s søster Else Dorthea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Jeg kom på at det finnes noe som heter Nim herred og Nim sogn i Jylland så det er kanskje derfra navnet kommer? [url="http://da.wikipedia.org/wiki/Nim_Herred>http://da.wikipedia.org/wiki/Nim_Herred Før i tida kom det ofte en b i skriftspråket etter m, fx i Omland, som ble til Ombland flere steder i Vest-Agder.Et par henvisninger til Personalhistorisk Tidsskrift: Hans Jensen Nimb 1668-1721. 1990 s.206-208 Spørgsmål vedr. Hans Jensen Nimb. 1985 s.198.Dertil et par lenker http://www.knas-familien.dk/forside_store_felt.htm og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk Rune og Gine! At Nimb er en 'fornorskning' av Nim høres sannsynlig utMichael F. Nimb og Catharine Müller ble trolovet 02.02.1744 og viet 08.04 s.å. i Fåberg. Hans Christian ble f. ca. 1749, men hvor? Rune, sier Laila Evenrud noe om det i sin artikkel i Vestoppland Slektshistorielag 3/1986?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Dessverre står det ingenting om hvor Hans Chr. ble født, bare at det var i 1748.Michael Fredrik ble lensmann på Toten først i 1760, og kom vel hit først da. Et raskt søk i kirkebøker for Ringebu ga heller ingen treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hans Christians hustru Maria var datter av Gunder Evensen som over tid eide flere garder på Modum bl. a. Fure (Furue) og iflg.Modums historie bd IV s. 90 solgte i 1777 Gunder Fure til sin svigersønn, sersjant Hans Christian Nimb som siden 1776 hadde bodd på garden. Fure var også i lengere tid sete for overstløtnant Johan Christophersen von Coss (død 1778). I 1770 selger Nimb en del av søndre Fure og i 1786 resten og begynner sin bestilling som lensmann på Jevnaker Jeg søker nå i kb. for Modum etter flere opplysninger om Hans Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Liv Synnøve Fagerli

Jeg har funnet Hans Chr. og søsken under døpte i Fåberg 1730 - 1818. Min ane er Birgitte Charlotte. Mvh Liv Synnøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Grete Singstad Paulsen

Dette er hva jeg har funnet ut om Hans Christian Nimb:1. Hans Christian Nimb , født 21. nov. og døpt 28. nov 1748 i Fåberg kirke, OP. Død 5. juni og gravlagt 12. juni 1824 i Fluberg kirke, OP.Han var gift med Maria Gundersdatter, f. 6. jan 1758 i Modum, BU, datter av Maria Jonsdatter Kjølstad og Gunder Evensen.Foreldre:2. Michael Fredrik Nimb, d. apr 1768 på Hågenstad på Toten, OP.3. Catharina Maria Møller, f. ca 1723, d. 6. juli 1764 på Toten, OP.Besteforeldre:4. Hans Jensen Nimb, d. 30. des. 1721 i Rødby, Lolland, Danmark.5. Else Dorthea Sommerfeldt.6. Christian Pedersen Møller, d. 11. feb 1753 på Søre Ål, Fåberg, OP.7. Boel Jørgensdatter CaplerOldeforeldre:10. Hans Hansen Sommerfeldt, f. ca 1640 i Danmark, død 1687 i Vardal, OP.11. Else Michelsdatter Storm, f. ca 1652 i Bodø(?), død 26 des. i Christiania.14. Jørgen Fredrik CaplerTippoldeforeldre:22. Michel Olsen Storm, f. 26. jan 1618 i Århus, Danmark, d. 3. aug 1689 i Bodø, NO.23. Sophia Christensdatter Bloch, d. ca 1704 i Bodø, NO.Tror jeg stopper der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Grete (8). Michael Fridrich Nimb var antagelig f. på Lolland i 1701 og g.m. Cathrine Marie Müller på Fåberg i 1744. Han var lensmann i Ringebu og på Toten fra 1760-1768 hvor han like før han døde kjøpte garden Lunden (refr. Evenrud, Laila, Vestoppland Slektshistorielags Tidskrift 3/1986). Vet du når Michael kom til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Vet dessverre ikke mer om Michael Fridrich Nimb, men er selvsagt interessert i flere opplysninger.Skulle også gjerne hatt mer data om hans ektefelle Cathrine Marie Müller (eller Møller?), er det noen som har noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Michael Fredrik Nimb kjøpte vel halve Lunna (Lunden) på Toten, hvis jeg husker riktig (har ikke kilden i nærheten). Lunna var/er en rimelig stor gard, og det er mulig dette kjøpet var noe av årsaken til at boet var fallitt ved skifte etter Nimb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Jeg har for noen år siden vert inne på hjemmesider for Richard Fauskerud ( Fåberg og Lillehammer slektshistorielag), derfra har jeg notert at Christian Pettersen Møller og Boel Copler bodde på Lillehammer gård før de flyttet til Fåberg. Boel dør i 1762 også på Søre Ål; Fåberg. De ble gift ca 1722. Dette er notert før jeg visste hvor viktig det er med kildehenvisninger. Har prøvd å finne igjen hjemmesiden senere, men ikke klart det. Mener å huske at det stod endel mer der. Christian født ca.1687. Boel født ca. 1691.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Richard Fauskerud er meg bekjent ansatt ved Opplandsarkivet på Lillehammer og er meget vel bevandret ut i slekts- og gardshistorie for bl.a. Fåberg. Jeg har sett referert til Christian og Boels bopel som Lille Hammer som nok også lå i Fåberg sogn. Om jeg tyder kb for Fåberg riktig kaller presten Boel, Bol Hammer, da hun ble begravet i 1762, 71 år gml. Christian og Bol ble antagelig g. 1722 i Fåberg. Jeg har også funnet en henvisning til at Boels far, Jørgen Friedrich Capler, bodde på 'Lillehammer,Søre Ål, Fåberg' den 11.11. 1706, men kjenner ikke den opprinnelige kilden og/eller hvor pålitelig den er. Jeg tror Richard Fauskerud kanskje kan avklare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jeg var i kontakt med Richard Fauskerud for noen år siden. Mener han fortalte at Boel var involvert i noen rettsaker, men er ikke sikker på om jeg husker rett. Husker i alle fall at Fauskerud hadde jobbet mye med navnet Capler uten å ha funnet opprinnelsen til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Grete Singstad Paulsen

Har kommet over noe nye personer med navnet Nimb:5. oktober 1733 døpes Else Dorothea i Vår frues kirke i Trondheim: ”Faderen Hr. Jens Nimb og moderen Kirsten Svabøe. Test: Mademoiselle Ellen Cathrina Svabøe, Madame Hveding, Jomfru Worm, Hr. Johan Plate, Raadstueskriver Hveding, Hans Christian Nimb” Permanent bildelenke: LenkeJens og Hans Christian Nimb er vel i slekt med hverandre, og pga av fornavnene skulle jeg tro de også er i slekt med dem vi allerede kjenner til fra før. Kanskje Jens og Hans Christian Nimb er brødre av Michael Fredrik Nimb? d. 1768 (nevnt over).Noen som kjenner til disse to i Trondheim eller vet om andre med slektsnavnet Nimb i samme periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jens Nimb og Kirstine Svabøe forlover seg i domkirken i Trondheim 24. Oktober 1729: Permanent bildelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.