Gå til innhold
Arkivverket

[#60815] Maja Lovisa Johannesdotter, f. 1.1.1859 i Rølanda. Reiste hun til Danmark?


Gjest Gunvor Sæther Brække
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hun oppgir å skülle reise til Norge,fra Rølanda, til Slagens Sogn den 8.11. 1878. Jeg finner henne ikke der, men i Tønsberg 6.4.1882 da hun døper sin sønn der og hvor hun har sin søster Anna Katrina. Så sies det at hun lot sin sønn være i Norge, eller i Sverige, mens hun selv dro til Danmark. Leting av slektninger for flere år siden ga ikke noe resultat. Hun kan ha reist fra Sverige. Finner henne ikke hverken ut fra eller inn i Norge. Sønnen finnes, (fantes), men flere navn egner seg ikke for dette forumet da det blir for nære i tid. Håper andre har andre søkemuligheter enn det jeg har! Mvh Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Det er helt riktig, Else, men hvor ble det av moren siden? Sønnen har etterkommere i Norge. Mvh Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om hun da ikke kan gjemme seg her i 1900, i Sem. Ikke langt fra Tønsberg?Riktignok passer ikke mellomnavnet og alder helt, men det kan muligens være en feilskrift?LenkeVel, det var kun et skudd i blinde!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, dette var mystisk? Jeg finner en annen Maia Johanesen som enke her med flere barn f. i Tønsberg. Hun heter Kaisa til mellomnavn, og er født i Svedrige. En av sønnene hëter Johan August, eneste jeg finner i 1900-tellingen i Tønsbergområdet.LenkeHar du funnet søster av av Maja , Anna Katrina i Tønsberg 1900?Har du funnet Johan August i 1900?Håper du finner ut av dette.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

De giftet seg på Sem 1882. Hennes far er Johannes Johannesen. Hun er født 1851 i Bolstad Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, den som giter seg i Sem i 1882 er vel Maia Kaisa Johannesdotter?Kirkeboka her: LenkeSe venstre side.Men om det kan være samme Maia Lovisa Johannesdotter står vel igjen å finne ut?Kan hende du Hanne kan finne hva som står ved hennes utreise fra Rørlanda i 1878?Skulle tro dette er forskjellige damer?Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved sønnen Johan August dåp kalles i alle fall moren Maja Lovisa Johansdotter og fødselsår er oppgitt til 1851.De to forskjellige Maia Kaisa Johannesdøtre jeg har funnet i Sem og en i Tønsberg, passer ikke med oppgitt alder. forskjell på 8 år er vel mye.Merkelig med så mange svenske damer i samme området 1900. Blir ganske forvirret når også den enken jeg fant har en sønn med samme navn!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Ja, en kan bli ganske forvirret av alle Maja Kaisene som har funnet veien til Vestfold og alle Johan Augustene. Men VÅR Maja heter Maja Lovisa og er født den 1.1.1859 i Rølanda i Sverige. Da hun reiste til Norge oppga hun Slagen Sogn som bestemmelsested. Men jeg finner henne ikke innført i noen innflytningslister og ikke i utflytningslister heller. Men familien mener sikkert å vite at hun reiste til Danmark og lot sin sønn være igjen enten i Norge eller i Sverige. Det spørs bare fra hvor Maja Lovisa reiste ut!! Jeg finner ikke Johan August i 1900 tellinga,hverken i Norge eller Sverige, men har jo gjennom hans etterkommere fått vite hvor han levde. Har noen av dere tilgang til emigrantopplysninger for Sverige? Og har dere greie på hvordan en kan søke i Danmark på Dansk Demografisk Database? Er veldig glad for interessen dere viser, men navn og andre data må passe her i Norge og Sverige i alle fall! Vennlig hilsen Gunvor PS. Jeg har funnet Anna Katrina med familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Det vet jeg ikke, Hanne! Det vet hans etterkommere, men kanskje ikke så interessant for oss? Kunne du finne spor etter Maja Lovisa i utflytningslister eller som emigrant så ville nok pulsen slå litt fortere!! Hilsen G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Här är utflyttningen och lite från husförhöret samma år:Bondedottern Maja Lovisa Johannesdotter utflyttade 8/11 1878 från Mellbyn till Norge, Slagens sogn. (Rölanda B:2 sid 75 inskr.nr 43, Svarbildid (Svid) A0022481_00075)Hfl Rölanda A1:13 1876-1885 Mellbyn sid 129Johannes Danielsson född -29 Rölandahustru Britta Maja Magnusdotter f –29 RölandaSofia Bryntesdotter, styvdotter f –51 23/9 Rölanda gift -84 20/6, flyttat sida 54Olof Magnus Bryntesson, styvson f –53 14/12 RölandaMaja Lovisa Bryntesson, styvdotter f –59 1/1 Rölanda, flyttat Norge, Slagens sogn –78 8/11 nr 43Kristina, dotter f –62 15/3 RölandaKarl, son f –66 13/2Modern tycks ha varit gift tidigare. Och Maja Lovisa har namnet Johannesdr vid flyttningen.(Gid 1003.24.54800)Utflyttningen fann jag i SVAR som nu har infört ett bildid.nr så det blir lättare att söka direkt efter sidan. Detta kallar jag för Svid. Hfl fann jag i Genline. Ska se om jag kan hitta sonen Johan August f 1882 också. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant Olof Magnus i 1890 tellingen. Gift med Karolina Olsdotter f 1854 i Rørlanda. Barn Anna Maria f 1878, Karl Alfred f 1879, Kristian Alfred 1882, Sofia Mathilda f 1884 og Alfrida Karolina f 1890Olausson f. Olsson, Alfrida KarolinaKlåddegärde 1:8 HolmelundDöd 11/4 1952.Kyrkobokförd i Björketorp, Björketorps kn (Älvsborgs län, Västergötland).Född 1/11 1890 i Rölanda (Älvsborgs län, Dalsland).Änka (11/11 1949). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Björketorp, Härryda kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Rölanda (Älvsborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Sofia f 1851 er enke. Bor med barna Maria Emilia Karlsdotter f 1884, Johan Bernhard Karlsson f 1886 og Selma Lovisa Karsldotter f 1887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

För säkerhets skull ska jag kolla om det finns flera Maja Lovisa i Rölanda som flyttat till Slagen eller Tönsberg och även om den jag hittat har någon syster som heter Anna Katarina. Maja Lovisa tycks ha varit ett mycket vanligt namn där då. Men det blir inte ikväll. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Er det noen av dere som har anledning til å søke etter Maja Lovisa utvandret til Danmark? Det er riktig at Britta Magnusdotter hadde vært gift før, men hun og Daniel fikk to barn sammen, Kristina og Karl. De emigrerte til USA. Jeg har spurt en gang før om det er noen av dere som har prøvd å lete på Dansk Demografisk Database? Jeg finner ikke ut av den!! Spennende om dere orker mer i denne varmen i dag! Ha en kjempefin helg og takk så langt! Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Ja, då är det rätt familj jag hittat och här är lite mer om dom:Anna Cathrina född 27 sept 1852 döpt 1/10, föräldrar Bonden Joh. Danielsson och h. Kristina Larsdr i Mellbyn, moder 32 år (Rölanda C:4, gid 1003.15.115000)I utflyttningslängden står det bara att Bondedotter Anna Katrina Johannesdotter, Mellbyn flyttat till Norge 22/10 1875 inte till vilken ort. (Rölanda B:2 Svid A0022481_00062)Födelseboken C:4 omfattar åren 1829-1858. Scb-utdragen födda börjar 1860. Jag kan inte hitta födda 1859 någonstans och kan inte se födelsenotisen för Maja Lovisa. Har även kollat december 1858 ifall 1/1 1859 är dopdatum. Även bonden Johannes Danielsson tycks ha varit gift flera gånger. Skulle tro att du redan vet det.Hfl A1:14 1886-90 finns familjen i Mellbyn sid 90 – Maja Lovisa och sonen Johan August f 1882 är inte antecknade där då. (gid 1003.25.9700) och i A1:15 1891-1894 är dom inte heller i Mellbyn. (gid 1003.26.31800). Hfl stoppar här och några skannade församlingsböcker för följande år kan jag inte se att det finns.Någonting om ev. utflyttning till Danmark får jag inte fram.Prövade att söka på dda men fick inte upp något. Tror att man först ska logga in med e-post adress på första sidan. www.arkivalieronline.dk. Hoppas någon annan kan hjälpa dig vidare. Ps. när termometern närmar sig 30 grader är det bara skönt att sitta i skuggan och gräva i arkiven. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Jeg måtte gå inn på Husforhørslengden for å finne Maja Lovisa født. Hennes mor døde i 1860 og da var Maja Lovisa ett år. Johannes Danielsson giftet seg med Britta Maja Magnusdotter rundt 1862. Du har rett i at jeg vet en del om denne familien. Etterkommerne etter Johan August mener å vite at Maja Lovisa reiste til Danmark etter Johan Augusts fødsel, men finner ikke noen spor etter henne!! Takk for alt arbeide du har lagt ned, Ulla! God sommer! Hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.