Gå til innhold
Arkivverket

[#60819] Alexander C Frieberg från Christiania emigrerade till Australien


Gjest Ulla Torin
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Torin

Jag har funnit släkt i Australien, där min anfader var gift med en Emma Alexandria Frieberg från Christiania. Hennes far - Alexander C Frieberg och mor Christina Frieberg samt syster Julia (född 24 december 1970 i Christiania) emigrerade till Australien 1871 eller 1872.Jag söker nu 1. Emmas föd.datum och var i Norge hon var född? 2. Hennes föräldrars föd.datum och var de var födda? 3. Eventuellt deras föräldrars födelseuppgifter?Jag vet att de bodde i Christiania när de emigrerade och att Julia är född där.Min australienska släkting har funnit att familjen Frieberg anlände till Townsville i Norra Queensland 1872.Emma var gift med Carl Axel Östling (min anfader) som emigrerat från Sverige till Australien.Har sökt i Norskt dataarkiv, men ej funnit någon.Tacksam om någon kan hjälpa mig.Många hälsningar Ulla Torin Vårgårda i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Kan dette være den fam du søker som emigrerte fra Kristiania 1 1872? Et tips om fødested til Emilie, dersom dette er rett fam, får du her. Morens navn samsvarer ikke med dine opplysninger. LenkeMvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Torin

Tusen tack, Solveig hansen og Carsten Schanche!Du Carsten, jag kan inte läsa de noteringar i kyrkboken på Alexander Friberg och Lena Christina's vigsel. Kan Du?Jag har också noterat att Emma Friberg må ha blivit födt 1868, men föräldrarna gifter sig först 1871?????Kan man se om Emma är född i Sverige eller i Norge? Var verkligen Alexander Friberg hennes far?Mange hilsener Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Torin

Tack Else för Dina upplysningar - nu skall jag söka vidare i Halmstad i Sverige.Denna Emma fick 4 döttrar och en son i Australien, så det finns många ättlingar down under, som uppskattar Din information.Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hei Ulla Jeg glemte jo å skrive anmerkningene fra vielsen til Alexander Friberg og Lena: Om ham står det: 'Skilsmissebrev med hvad dertil hører (desertio malitiosa) fra Göteborgs Domcapitel af 14 Juni 1871. F. 21/9 23. For Begges Vedkommende. Længe paa Bogstad. Vanket om.' Om henne: 'Faret mange steder. Levet længe med F(riberg). Flere Børn. F. 17/1 46' Lena var ikke mor til Emma Alexandra. Moren het Elen Kristine Pettersom, og var 22 år da Emma blefødt. Elen var også fra Halmstad. Fribergs skilsmissepapirer kan du kanskje få fra Göteborg?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg begynner å tro at Elen Kristina Petterson og Lena Christina Petterson er samme dame, slik at Emma og Julia var helsøstre. Her er Julies dåp, også i Vestre Aker: LenkeMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Du har nok rett i dèt! Sjå på anmerkninger heilt til venstre, ved dåpen til Julie. Det står noko slikt som (fritt gjengitt etter hukommelsen):'anmeldt av barnefaderen, som har ett barn fra før med samme pige'.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Torin

Hej alla mina norska släktforskarvänner!Ni är helt fantastiskt hjälpsamma och har gett mig så mycket klarheter i denna del av mina anor.Jag skall också hälsa från min släkting i Australien och säga ett stort Tack till er alla.Allt ni funnit fram har så stor betydelse i vår forskning.Många hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.