Gå til innhold
Arkivverket

[#60820] Separerte på 1800-tallet.


Gjest Terje Baltzersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Baltzersen

Jeg har i et par tilfelle kommet over at ektefolk er separert ved f.eks. et barns konfirmasjon. I dag er jo dette vanlig, men disse tilfellene er fra Røyken midt på 1800-tallet. Hvor vanlig var dette? Og finnes det registrert dokumentasjon for en separasjon? Ettersom det er nevnt i kirkebøkene - var det presten som også fikk beskjeden og som loggførte det, i så fall hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei Terje,jeg har prøvd å finne ut noe lignende i forbindelse med Martin Sagstuen her: Lenke Jeg mener det ble sagt på Statsarkivet på Hamar at skilsmisse ble utført av domstol i den aktuelle perioden for Martin. Sønnen Hans-Andreas ble døpt 25. nov 1888 i Fluberg og konfirmert samme sted 1903, og da står det ikke noe unormalt om foreldrene.mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Ad 2: Skulle vel ikke være samme Martin som gifter seg igjen 3. oktober 1906 (Lenke) med søstra til min oldefar?I så fall står det at det første ekteskapet er oppløst ved amerikansk domstol...mvh, Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei,Det ligner jo veldig, nå fant jeg han og familien her Lenke Emigranter over Kristiania 1871-1930 side 379, linje 13-17 på veg til 'South Mayne' = staten Maine?Da er det nok han! Ikke rart jeg ikke fant noen skilsmisse.. Stussa litt på at jeg ikke fant ekskona og dattera i FT1900.Klems Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.