Gå til innhold
Arkivverket

[#60828] Takk for nettutstilling!


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Takk til arkivene og Tore Vigerust for nettutstillingen om Roskildefreden. Her kom mye bra litteratur frem!Jeg vil også minne om en av temautstillingene på Fredriksten festning i sommer: '1658 - Bohuslän blir svensk'. http://www.halden.museum.no/festning.html Trykk på brosjyra til venstre på siden til Halden Historiske Samlinger. Åpent til klokka 17.00 hver dag hele sommeren.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Takker også for filene! Her er utsnitt av et nesten samtidig kart, av Moses Pitt, Oxford ca.1660, ”Regni Norvegiæ, Nova et Accurata descriptio”, som fortsatt viser riksgrensen syd for Bahus festning, men noe feiltegnet, da den gikk omtrent midt over den viste øya Hisingen.

bilete5174.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Er det Hisingen som ligger rett ut for Båhus? For meg ser det ut som om både Uddevalla, Båhus og Gøteborg på dette kartet ligger på norsk side. Men så begynner det å bli seint på kvelden, da. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Jeg er forholdsvis sikker på at jeg har sett den tidligere riksgrensen på et lokalkart over Hisingen, og får forsøke å finne noe konkret på det. I allefall hevder svensk Wikipedia (ikke akkurat den mest pålitegige kilde) at vestre deler av Hisingen tilhørte Norge frem til freden i Roskilde i 1658, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Hisingen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Den som har designet nettutstillingen burde også ha honnør. I all sin enkelhet er den et stilig eksempel til etterfølgelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Petter (7), stol ALDRI på svenske moderne kart som skal vise riksgrensen over Hisingen før 1658. Den svenske andelen utgjorde under 10%, og hvis man skal lage oversiktskart, burde like gjerne hele Hisingen tegnes inn som norsk. Jeg skal forresten sende over til Digitalarkivet senere i måneden et grensedokument 1554 for forklarer den norsk-svenske grensen over Hisingen på detaljnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Takk til Tore for presiseringen. Jeg hadde arbeidsplass på Hisingen for noen år siden, og hygget meg med mange turer opp til ruinene av Bahus festning, som absolutt er verdt et besøk. Jeg husker at jeg reagerte noe negativt på at de diverse informasjonskiltene som var satt opp der ikke nevnte at festningen var bygget og drevet av Norge frem til 1658, dette er vel kanskje rettet opp idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Slutter meg til gratulantene - til mer jeg leser, til mer imponert blir jeg. Har vært interessert i forholdet Norge/Sverige i en årrekke, og avlagt mangt et besøk på Båhus festning. For noen år siden kom jeg dessuten over en praktutgave av 'Reiseoptegnelsene' til Jens Nilssøn i Strømstad, 'Faksimiltrykk 1981 från 1885 års upplaga', utgitt og distribuert av Carl Zakariasson, Ed. Så en kan være heldig innimellom.....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.