Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ragnar Halvorsen

[#60838] Opphavet til Jens og Rachel Anders. Sunde f.ca.1749 og 1758 S&F

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg søker opplysninger om opphavet til paret Jens Andersen Sunde f.ca.1749 og Rachel Andersdtr. Sunde f.ca.1758.De vies 1782:LenkeDe døper følgnde barn i Helgheim Jølster:Rachel døpt 24-04-1782Sønneve døpt 25-09-1785Anders døpt 06-11-1788Niels Søren døpt 20-03-1791Bendix døpt 16-03-1793Samuel døpt 14-03-1795 (viet 16-05-1830 med Anne Agathe Larsdtr. Myklebust)Anders døpt 08-11-1797Markvar døpt 08-10-1799( NB! datoene ved dåp kan være feil, da jeg er svært usikker på om jeg har tydet dem riktig)Er det noen som har opplysninger om hvem foreldrene til Rachel Andersdtr. Sunde og Jens Andersen Sunde i Jølster var?mvh Ragnar Halvorsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Jeg har ikke kommet noen lenger med opphavet til Jens og Rachel, men de hadde to sønner til, født/døpt etter 1801 (-tellingen):Jens, døpt 6.12.1801 - Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1821), Kronologisk liste 1801, side 194, under midten: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070509680573.jpg>LenkeTollev, døpt 18.6.1804 - Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1821), Kronologisk liste 1804, side 223, øverst:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Jens Andersen kom fra Bolset, Rakel var vel jordjente på Sunde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Grethe og YngveDa er Jens og Tollev lagt inn i familietreet.Jeg har bestilt bygdebok for Jølster, men har ikke fått den enda. Håper den også kan være til hjelp.mvh Ragnar Halvorsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Yngve sier at Jens Andersen kom fra Bolset. I 1801 var Jens 52 år gammel. På Bolset (Boelsether) i 1801 finner jeg en Peder Andersen, 48 år, gammel med kona Ingeborg og barna Anders, Ole, Gabriel og Synnøve. Kan Peder være en yngre bror av Jens Andersen?? Lenke. Eller har disse to ingenting med hverandre å gjøre?Grethe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Nils Andersen Sunde:Nils Andersen Sunde Jølster 1787-1798. Dato 12. okr. 1790. Han var ungkar, og som arvinger står hans søsken: Tollef A. Bolset, Zacharias A. Schei, Jens A. Sunde, Sare A., g.m. Jon Nilsen Bergheim, Synneve A., død, hadde etterlatt seg sønnen Daave Eriksen Jelle, 11 år, Synneve A., død, etterlatt seg barna Zacharias Olsen Sægrov, 12 1/2, Anders O., 7, Samuel O., 4, og Brite O., 1 1/2 år, halvsøsteren Brite Nilsdatter Førde var død, og hadde etterlatt seg Rasmus Samuelsen Førde, 13, og Rakel Samuelsdatter Førde, 7 år.Opphavet til denne barneflokken ligger hos Anders Tollefsen Bolset, som giftet seg i 1735 med Randi Nilsdatter Skrede. Som enke giftet Randi Nilsdatter seg i 1754 med Nils Jeremiassen Førde.Jens Andersen overtok bruket på Sunde etter Anders Rognaldsen Sunde, sin svigerfar. Det ble skiftet hos Anders Rognaldsen og hans kone Sygnhilde Johannesdatter i 1786. De hadde to døtre: Rakel, gift med Jens Andersen, og Johanne, 25 år og ugift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk YngveDa har du løst den nøtten for oss. Tusen takkmvh Ragnar Halvorsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.