Gå til innhold
Arkivverket

[#60841] Borgerlig viede i Kristiania ca. 1900. Hvor ligger scannet?


Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Jeg leter etter bagersvend Karl Henrik Larsen Vold f. 1873 i Faaberg og Randine Amundsen f. 1878 i Faaberg som ifl Modum MINI 1906-18 ble viet borgerlig i Kristiania. I FT 1900 bor de i Vibes gd. og har datteren Anna Ingeborg f. 19.11.1900. Har flere barn av paret døpt i Modum.Regner derfor med at vielsesåret muligens er 1900.I -30-årene er Karl Henrik baker i Gjøvik og i -39 tydeligvis gift med Borghild og flytter til Breiskallen, Vardal.Er nok noen 'nåler i høystakken' her......Men når/hvor døde Randine og når/hvor giftet han seg med Borghild?Har ikke funnet noe om disse i kirkebøker for Gjøvik/Vardal, men kan ha oversett noe. Har flere barn med Randine som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Heljar,Dette syntes jeg var en skikkelig nøtt! Jeg lette en del rundt i går også uten å finne noe. Det som er sikkert er at mange av kirkebøkene i Kristiania hadde rubrikker over borgerlig viede, ikke bare Oslo Domkirke. Disse finner du ved å velge 'Oslo' under fylke, '1900' under periode, 'ministerialbok' under kirkeboktype og 'bogerlig viede' under listetype: Gamle Aker: 1898-1910, Ministerialbok Grønland: 1887-1906, Ministerialbok. Jacob: 1895-1908, Ministerialbok. Johannes: 1883-1907, Ministerialbok. Johannes: 1893-1906, Ministerialbok. Nordstrand: 1900-1914, Ministerialbok. Oslo Domkirke: 1885-1902, Ministerialbok. Sagene: 1898-1911, Ministerialbok. Vestre Aker: 1878-1903, Ministerialbok. Østre Aker: 1895-1917, Ministerialbok.Men hvilken menighet hørte Vibesgate til? Fagerborg ser jeg av 'samlagsaftemningen' i 1899, men Fagerborg har ingen borgerlig viede... Da er det vestre Aker som er nærmest,men der står de heller ikke.Jeg lette i Modum etter flere opplysninger, og fant Anne Ingeborg Wold konfirmert. Der står det at hun var døpt i 'fødselsstiftelsen, Kristiania', og da fant jeg dåpen under Rikshospitalet: Lenke (nr 489)Helt ytterst i margen står det 'b.g. 15/10-00' - Jeg går ut fra at det betyr borgerlig gift 15 oktober 1900, men hvor?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Borgerlige vielser i Kristiania er innført i notarialprotokollene. Hvorfor ikke sende en forespørsel til Statsarkivet i Oslo, hvor disse protokollene er oppbevart?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.