Gå til innhold
Arkivverket

[#60842] Glestadeie i Veldre? Lars Trondsen og Peder Trondsen


Gjest Odd Roen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roen

Trond Pedersen Kåseie f ca 1804 og Berte Larsdatter Bangsberg ca 1796 hadde to sønner. Peder Trondsen på (Sag)bakken i 1865 og Lars Trondsen på Toresveen. Det er mulig de bodde på Glestadeie i og med at de hadde to sønner som bodde der, men det er ikke sikkert. Trond var død før 1765, mens Berte bodde hos Lars som enke. Er det noen som kan hjelpe meg med foreldrene til Trond og Berte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei har denne søskenflokken i mine notater: Thron Pedersen f Koss eie dpt 11/3 1803 Gønner Pedersdtr f Winju eie dpt 18/3 1806 Marte Pedersdtr f Flisager eie dpt 14/11 1809 Michel Pedersen f Flisager eie f 10/7 1812 Mons Pedersen f Kios eie f 15/8 1815 Even Pedersen f Kios eie f 2/7 1818Foreldre : Peder Thronsen og Anne Michelsdtr disse ble viet 11/4 1803Peder Thronsen var f på Hjelmstad eie dpt 4/11 1781 Foreldre Thron Erichsen og Marthe Monsdtr disse ble viet 17/5 1781 i RingsakerAnne Michelsdtr var f på Nordre Tande dpt 14/5 1786 Foreldre Michel Hansen og Aase Halvorsdtr Nordre Tande. De ble viet 22/10 1785 i Biri.Da har du litt mere å jobbe med på Thron iallefall,Berte Larsdtr har jeg ikke mer om da hun ikke er min ane. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Else Kari: Jeg har notert som foreldre Trond Eriksen Vesterhus f 1 jul 1753 og Marte Monsdatter Bjørke-eie f ca 1755. Trond var forøvrig tidligere g m Ingborg Monsdatter Rud, så jeg vil formode at dette var folk fra Brøttum. Mons eller Mogens var nok på eller fra Velang, men det vil gjøre Ingeborg og Marte til søstre. Muligens feil? Tronds foreldre var vel da Erik Olsen og Eli Trondsdatter vil jeg tro? Jeg har ikke notert kilder, så dersom det er ditt folk - har du det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Thor, Ja jeg har Tron dpt 1/7 1753 som en sterk kandidat,men han var f på Væsterlien uægte,mor Eli Tronsdtr Væsterlien og far Erich Olsen Bergseng. Marthe Monsdtr er jeg mer usikker på hun er på Tande når hun gifter seg med Tron. At Tron hadde vært gift før har jeg ikke, det står bare gevorben ved vielsen ikke enkemand. Mener at han nevnes i første ekteskap i 1801 tellinga,skal sjekke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Du kan ha rett. Som sagt, dette er så gammelt at jeg ikke har kilder og blir jo noe usikker. En Mons Trondsen f ca 1776 har foreldre Ingborg Monsdatter Rud og Trond Eriksen. Mons var g m Beret Pedersdatter på Kalverud-eie. Mons Trondsen og Berit er ikke gift i Ringsaker 1801-1806, så vielsen må ha skjedd i Biri der kirkeboka mangler 1790-1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk for den Thor,denne krabaten hadde jeg ikke funnet, han var døpt 12/5 1776 og var uægte sønn av Ingeborg Monsdtr Rud på Brøttum og gevorben Thron Erichsen Steen.Begges første leijemål. Blant fadderne er det bl a en Jens Erichsen Bergseng som er interresant.Kan kanskje gi meg noen spor i jakten etter Thron sin far Erich Olsen Bergseng. For alt vi vet så kan Ingeborg og Marthe Monsdøtre være søstre å ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Joda, jeg trodde også lenge at de var søstre, men synes det mentalt er litt vanskelig å ha et uekte barn med ei søster og så gifte seg med ei anna. Vel det er en ide og se om Ingeborg døde som en følge av barselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nei Ingeborg lever ennå i 1801,bor i Ruud sammen med flere søsken og sønnen Mons. Kjenner du til denne søskenflokken i Ruud ? Har ikke Brøttumsboka her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har lett på Gudbjørg Pedersdatter Moen og Ole Pedersen Bergseng, men finner ingen Erik, men han kan være født før kirkeboka starter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Er nok helst det,får altså en sønn i 1753, kirkeboka starter jo ikke før 1734 og sjansen for at han er født før den tid er nok størst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Han er f på Vesterlien,det hører vel til Brøttum,under annen liste (der de 'bekjenner' sine synder) er Eli Tronsdtr sitt bosted Sørlien. Erich Olsen bor fremdeles på Bergseng eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.