Gå til innhold
Arkivverket

[#60843] Register over biler (gamle)


Gjest Ørnulf Schømer
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørnulf Schømer

Jeg mener bestemt jeg har vært borti i løpet av de siste 6 måndene et register (excel?) over registrerte biler i Norge - iallefall de første 100? eller slikt. Nå som jeg godt kunne trengt dette finner jeg det selvfølgelig ikke igjen. Sitter nemlig med et bilde i et familiealbum jeg holder å scanne inn, og der er det bilde av bilen til et familiemedlem?. Registreringsnummer W312.Noen som har vært borte i det samme registeret?Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Velg Databasevelger på Digitalarkivets startside, og søk på motovogn i Databasevelgeren. Da skulle du komme til det registeret du leter etter, tror jeg. LenkeLykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Noen av politikamrene ga fram til ca. midt på 60-tallet ut ei bok med tittel 'Hvem eier bilen', i hvertfall ga den gang Østerdal Politikammer ut ei slik bok, men jeg kjenner jo ikke til hvordan det var i Nordland som er aktuelt for deg. Etter hvert som kjøretøyparken vokste til himmels ble det slutt på denne boka, og den er antagelig vanskelig å få tak i i dag utenom antikvariater. Men kanskje det finnes bortgjemte eksemplarer på dagens politikamre. I denne boka sto alle regnr. m. eiere. Jeg kjenner ikke til hvordan politikamrene i Nordland delte distriktene mellom seg, men de var som regel oppsatt med hver sine respektive nummerserier. W 312 hører vel hjemme under èn av byene i Nordland går jeg ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Tusen takk Marianne/Reidar.Jeg fant igjen registeret nå og det var det jeg hadde husket. Veldig ergelig bare at det det her bare er et landsdekkende register fram til nummer 310 - ikke 312!!Vel, vel - en eller annen gang kommer nok det registeret på nettet også ;-)Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg søkte etter et gammelt registreringskort for noen år siden og de fant det raskt på Biltilsynet. Dette gjaldt Gjøvik. Så om arkivene ikke er flyttet, så finnes de nok fremdeles hos Biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg søkte etter et gammelt registreringskort for noen år siden og de fant det raskt på Biltilsynet. Dette gjaldt Gjøvik. Så om arkivene ikke er flyttet, så finnes de nok fremdeles hos Biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Stemmer det med bildet ditt at W 312 er en Mercedes-Benz, Ørnulf? Hvis det er det så tror jeg at jeg har funnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Et tilleggsspørsmål til innlegg 7, stemmer det at denne bilen W-312 gikk i Rana? Jeg går ikke lenger i denne omgang for jeg tar forbehold om at den kan ha skiftet eier etter ditt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Det er baksiden på bilden som synes på bildet, så hvorvidt det er en Mercedes-Benz vites ikke. Hvorvidt bilen gikk i Rana vet jeg heller ikke. På mitt bilde er den lokalisert foran Evenes Kirke. Bildet er dessverre veldig dårlig, så personene er ikke identifiserbare. Personen rett ved siden av ser ut til å bære uniform.Jeg holder på å laste opp alle bildene i albumet til web-siten min i øyeblikket. Når det er klart kommer jeg tilbake med en link til albumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er nok sikkert at det det er W-312 ja, og hvis ikke kjennemerket er tildelt en annen bil senere så skal det være en Mercedes-Benz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Foreslår at du tar kontakt med Mercedes klubben, de vet sikkert hvem eieren var. Min bror var formann der en gang, og han vet jeg registrerte de tidligste eierne av dette bilmerket. Hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.