Gå til innhold
Arkivverket

[#60848] Noen som har hørt om slekten Baas?


Gjest Anita Egseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Egseth

Hun heter Gjertru Nicoline Baas. Finner henne kun oppført i forbindelse med barnets fødsel. Og han er 'uekte'født. Noen som vet noe om slekten Baas? Hvor den eventuelt stammer fra? Finner henne oppført som mor i Domkirken/Trondheim 1815-1821 side 49 nr 61.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det finnes i det minste en gård ved navn Bås/Baas i Botne (nåværende Holmestrand).Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Baas er også en gård i Åmli (Aust-Agder). Den ligger mellom Dølemo og Tovdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiJeg finner ikke den innførselen du henviser til i de skannede kirkebøkene her på nettet. Men tenkte muligens det kunne være en mulighet for at navnet kunne være Gaas, det er en presteslekt og jeg vet at noen av dem befant seg i Trondheim selv om jeg ikke har helt oversikt på hele slekten enda.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kirkeboka har to sider som er nummerert med 49, og skriver man 49 i boksen for sidetall, kommer man feil.Den aktuelle sida er denne: LenkeJeg tror det står 'Raas' og ikke 'Baas'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Hei alle sammen og takk for svar.:-)Jeg tenkte at det kanskje var Maas først, men valgte å forstå det som Baas istedet, ut fra den bokstaven i etternavnet til fadderen Peter? Hvis det skal være en R, hva blir etternavnet til Peter da?Synes dette var veldig vanskelig. Og har søkt på alle de etternavn dere har nevnt, men ikke funnet noe Gjertru Nicoline.Det blir jo mye vanskeligere når en ikke har noe giftermål å lete i også, da barnet er 'uekte' født..Kom gjerne med flere innspill:-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

I FT1801 finner jeg på gården Uaas i Skogn sogn, Orkdal prestegjeld at datter til husbonden heter Giertru Haldosdtr. og dessuten at en husmannsdatter på samme gård er oppført som Giertrue Jonsdtr. Begge disse kan det være verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Til (9)Det er nok Raas. Sjå på R-en i Ranni (mora i den øvste dåpen).Fadderen Peter heiter Bierk.Skilnaden mellom R og B:I R går streken nede til høgre mot høgre (utover).I B går streken nede til høgre mot venstre (innover).Vennleg helsing, Torodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Ja nå ser jeg helt klart at det er forskjell på de to bokstavene. Da satser jeg på Raas:-)Noen tips til hvor man kan lete når man ikke har giftermål, slik som i dette tilfelle?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Ta ein titt på denne konstellasjonen: ein familie som heiter Ross og éin som heiter Hoff, med ugift dotter Gjertrud: LenkeDet KAN jo vere tilfeldig, men var eg deg, Anita, ville eg ha prøvd å grave litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Kan nokon tyde det som står i merknadskolonnen?Altså ved nr. 61 her: Permanent sidelenke: Lenke'1ste Leiermaal er?? hos?? Peter Bierk i Enken?? ????'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har jobbet litt ut fra den hypotese at Johanna Ros som var fadder på Gjertrud Nicolines sønn Carl Andreas kunne være en søster eller en slektning.På FS fant jeg vielsen i Domkirken 22/2-1827 mellom Johanna Marie Ross og Ole Stokkan. Der fant jeg også dåpen til 4 barn, bl a Oline Marie Stokkan døpt 5/8-1832. Blant fadderne er Pigen Gjertrud Nicoline Ross. Se nr 164: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har jobbet litt ut fra den hypotese at Johanna Ros som var fadder på Gjertrud Nicolines sønn Carl Andreas kunne være en søster eller en slektning.På FS fant jeg vielsen i Domkirken 22/2-1827 mellom Johanna Marie Ross og Ole Stokkan. Der fant jeg også dåpen til 4 barn, bl a Oline Marie Stokkan døpt 5/8-1832. Blant fadderne er Pigen Gjertrud Nicoline Ross. Se nr 164: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Beklager at siste innlegg kom to ganger. Jeg trykket visst på knappen en gang for mye!Vielsen mellom Ungkarl og Matros Ole Stokkan og Pigen Johanne Marie Ross nr 14:LenkeHun er 32 år, født i Trondhjem og farens navn er Røiert Ross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Hei Astrid:-)Så flink du er:-) Det her må være den rette:-) Så artig, og jeg som har lett så lenge, og her kommer det noen ledetråder. Kjempebra:-)Men det er litt rart at jeg ikke finner henne på digitalarkivet, men da vet jeg nå at hun lever i 1932. Sønnen flyttet til Namsos, men jeg finner ikke ut om moren flyttet dit, eller om hun ble igjen i Trondheim.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Anita.Det var moro jeg klarte å finne ut dette. Den neste bøygen er å finne dem i 1801, for det er helt klart at de ikke står som Ros eller Ross i folketellingen. Farens fornavn Røiert må vel være en variant av Reiert/Rejert? Jeg har forsøkt meg med Reiertsdatter etc uten hell. Vi får se.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Trolovelseserklæringen til venstre:LenkeJohanne Marie Ross datter af Røjert Ross, fød i Trundhjem, holdende seg i Domsognet, confirmeret i Fruekirken, gl. 32 Aar.(Resten dreier seg at de begge har hatt de naturlige kopper, og at det ikke er noe slektskap mellom dem)Konfirmasjonslister i Vår Frue begynner først fra 1815, men det er jo mulig Johanne ble døpt i den samme kirken? Og Gjertrud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.