Gå til innhold
Arkivverket

[#60849] Drøivoldshaug i Haltdalen/Ålen /Singsås( Støren sokn ) Sør trøndelag


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei Jeg trenger hjelp til å finne evt Erik Drøivoldshaug og hans evt aner og også hans ektefelle. Det jeg vet så langt er dette:Hans Sønn Anders Eriksen Drøivoldshaug f ant 1821 gift med Marit Johannesdatter Bakken ( Eidet i Ålen) f ca 1836.))18 okt 1864 ( Haltdalen 1860-1869 side 144 )Anders Eriksen Drøivoldshaug og Marit Johannesdatter Bakken s barn: Johanne Andersdatter f 23.3.1877 dp 29.4. 1877 (Holtålen) (hadde vel navnet Haugen ?) når hun giftet seg 24 nov 1900 med Ole Olsen Kuraas på Røros.Kan noen hjelpe meg med å finne ut av dette ? Har en mistanke om at Erik ikke het Drøivoldshaug til etternavn og at han kanskje kom i fra området rundt Støren. Hadde vært greit å kunne fått hjelp til dette.kirkeboka er ikke så grei å tyde fra dette området. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Det er nettopp den vielsen som jeg også registrerte , det står som du skriver Astrid.Jeg var å tittet på en kirkebok og der var det en Anders Eriksen som var født i 1820.far til denne Anders het Erik men det var ikke Drøivoldshaug det stod som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har vært gjennom klok og mini for Singsås 1832-45 uten å finne ham konfirmert (du bør lete selv også!).(Jeg fant en Anders Gedaas konfirmert i Haltdalen 1836, f 30/7-1820 med foreldre Erik Olsen og Ane Zachariasdatter, for å ha nevnt dette)Har du sett i bygdeboka for Haltdalen under Drøyvoldshaug?Anders Eriksen og kona er vel begge døde før 1900, 1865 mangler for hele prestegjeldet, 1875 er ikke lagt ut på nettet for Haltdalen sogn. Dermed får vi ikke bekreftet om hans alder 43 år ved vielsen er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Jeg må vel sikkert gjøre det.Lenke la inn denneJeg vet ikke om dette er riktig person da men takk skal du ha mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er sikkert den samme som jeg fant konfirmert i Haltdalen sogn nr 12 1836. Foreldre fødselsdato og år stemmer jo: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Vi får tro det.Jeg skal forsøke å se i bygdeboka for Haltdalen.Det er vel den nyeste som er aktuell. Takk skal du ha. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Kan noen tyde det som står etter Ane Zachariasdatter (Etternavnet)? i Kirkeboka Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg går ut fra at du mener din lenke i innlegg 6? Det står Rognes etter farens navn og Røsløken etter moras navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg antar at Røsløkken var en husmannsplass under Røsbjørgen i Støren. Nesten alle faddere kommer fra Røsbjørgen.Den første fadderen er gårdmannskone Kari Bogen. Bogen er i Singsås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser at jeg sannsynligvis tok feil mht. Røsløkken. Røesløchen er en gård i Singsås 1801 (jeg er ikke kjent der).Jeg har nå sett samme dåp i ministerialbok for Singås. Der står foreldrene slik: Faderen Ungkarl Erich Olsen Rognes af Støren og moderen tienestepige Anne Zachariasd. Røsløchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Jeg skriver her i stedet for å lage et helt nytt spm når dette likevel har sammenheng. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut om dette som jeg har funnet ut stemmer. Kan Marits foreldre være ( hun som er gift med Anders Eriksen)Gunhild Jonsdatter Eideplass f 1815 og Johannes Kristiansen Øverhaug.Marit var vel født u ekteskap. (viser til Ålen og Ålbyggen side 431 og 417). Hvis dette stemmer vil jeg at noen forteller meg hvor jeg finner Johannes Kristiansen Øverhaug. Mvh Rolf Magne Kirkbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Beklager, det var visst feil dame. Jeg tok feil på alder ved vielsen. Her er hun formodentlig konfirmert som nr 21 på siden:LenkeFødt 9/3-1836, født i Øverhaugbakken. Foreldrene Johannes Kristiansen Øverhaug og Gunnild Johannesdatter Bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er dåpen hennes nest øverst, døpt 4/4, født 9/3: LenkeForeldre Pigen Gunilde Johnsdatter Eidet og Ungk. Johannes Christiansen Øvre Haug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Kan en finne ut av hvor Johannes (John ) kommer fra.Er han kanskje fra Røros eller er han Ålbygg.Foreldrene hans er vel kanskje å finne i Ålen.Er kanskje brukt et annet etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Vil tro at han er Ålbygg og at han er født/ døpt der.Har litt problem å tyde noen av kirkebøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Han jeg la lenke til i innlegg 18, er den John Kristiansen som er nevnt under Øverhaug i bygdeboka bind 2 side 417. (Familien flyttet Røros i 1881) Jeg kikket i kirkeboka og så at han ble døpt JOHN i januar 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nå fant jeg noe som kanskje gir svaret.Konfirmert nr 12 1827: Johannes Christiansen Overhaug:LenkeForeldrene er Christian Johansen og Lucie Johnsdatter Overhaug.Denne Johannes (ikke nevnt i bygdeboka)må være en bror av John Kristiansen. Under rubikken alder står sexagesima 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Christian Johansen (Dille)skulle være her i 1801:LenkeHans foreldre Johannes Johnsen Dille og Berit Lassesdatter Femund kom jo fra Røros. Men du har vel bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.