Gå til innhold
Arkivverket

[#60850] Rebecca f. 9. juni 1857, hvilke er hennes familie?


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Dette er en fortsettelse av tråd Nr.60603. Kommer tilbake her: LenkeHallo, mine gode hjelpere; Hanne, Anne Lene, og Ulla. Dette tok lenger tid enn beregnet.En liten oppsummering: Hanne har; Gat(t)man, (i innlegg 2127, 2128,2140 på tråd 52189). Anne Lene har; Galtman, (i innlegg 2131, 2137,2139,2141, på tråd 52189), Ulla har; Gat(t)man, (i innlegg 2, 4, 8, på tråd 60603). Forstår jeg dette rett; har dere hentet opplysningene fra forskjelline kilder, og hvor etternavnet skrives henholdsvis Galtman og Gat(t)man. Men er dette er samme familie?Det blir å velge hvilke opplysninger vi skal forholde oss til. - Hvilke av navene Gat(t)man, Galtman, (ser bort fra Gilting) tror vi er det riktige? -- Christina , er skrevet både som Gat(t)man, og Galtman; hvilken av disse navn skal vi tro er det korrekte? I tillegg er ingen av de andre barna skrevet med dette navnet. Inntil videre vil jeg bruke Gattman.Her kan det være passende å referere hva andre har funnet i kirkebøker: Jeg tillater meg å sitere; Are S. Gustavsen på tråd 60811; hvor han refererer en kirkebokføring. Eksempel fra Svenske forhold (1830-tallet):Jeg er kommet over en merknad i forbindelse med føring av såkalte husförhörslängder, hvor presten plutselig etter ca. 10 år, fant det betimlig å anføre om min formoder: 'Säges at heta Pärdotter', hvorpå hun deretter fikk hete dette i steden for Nilsdotter (som presten hadde ment ved barnedåp og gjennom to protkoller med husförhör). Det er dermed ikke sikkert at presten hadde stålkontroll på hvem som var hvem i bygda til en hver tid. (Sitat slutt).ANNE LENE, i innlegg (2137 på tråd52189) har denne opplysningen: Fødelsesføringen for Högsäter viser at Lottas foreldre skal være Johannes Er(ik)sson og Stina Andersdotter. Husforhøret 1856-1860 er hun innført som datter til Anders Johansson og Christina Galtman. Hun står også som deres datter i flere husforhør, og aldri noen kommentarer rundt det som skulle tilsi noe annet.ULLA har en akseptabel forklaring på navneforvirringen: Det tycks som om prästen har blandat ihop Anders med hans far Johannes Eriksson. Och honom med en annan Johannes Eriksson med hustru Stina. Eller så blev Anders o Christina Gattmans dotter aldrig inskriven i födelseboken?? Har letat i födelseböckerna i Brålanda, Färgelanda, Frändefors och Högsäter. Jeg støtter Ulla i denne hypotese.Fortsetter nedenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Dette kan da ikke være samme familie som Fam. 2 ovenfor? Se bilde nedenfor.Anne Lene, på innlegg (2139) har du Anders Larsson og Britta Olsdotter, som Christinas foreldre,, du opplyser også at Britta blir enke i 1824. Ulla, har i innlegg (2) på denne tråden, Cristinas foreldre som Anders Gat(t)man og Märta (Maria) Olsdatter og at Anders Gat(t)man er død i 1827 (des.1826). Videre har vi et avvik på Cristina, hvor Anne Lene har f.3.okt, døpt 4.okt, mens Ulla har f.4.okt, døpt 5.okt.I og med at etternavnet på Christina er Galtman, samt at fødselsdata er litt forskjøvet (behøver ikke å bety noe) så lurer jeg på om dette kan være en sammenblanding av data.Lurer på om vi skal settes dette på samme konto for slurv, av presten, på samme måte som Are viser til ovenfor? Jeg klarere ikke å trekke noen konklusjon på denne familien.Dette er ikke enkelt. Tar i mot forslag med takkMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hej Knut,Då du redan har så många damer som hjälper dig, vill jag inte blanda mig i detta. Och dessutom så har jag lite svårt att hänga med i svängarna på vad som har hittats och inte. Jag kollade i alla fall i födelseboken för Färgelanda Socken, C:9 sida 137 och där läser jag:Rebecka född 9 Juni 1857 på Hälleberga under Hälla Södra, döpt 11 juni 1857. Föräldrar: Torparen Anders Johannesson och hustru Christina Galtman. Faddrar: Torparen Erik Johannesson och dess hustru Cajsa Persdotter från Fagerskog under Ekarebol i Högsäter.Hälsningar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Vidare ser jag i husförhörslängden för Färgelanda år 1876-1885, AI:22 sida 227, att Rebecka, Augusta och Inga Maria lämnar sin mor på Hälleberga och flyttar till Norge.Jag tar en titt i utflyttningslängden och ser då att:I Utflyttningslängden B:4 sida 227 så lämnar Inga Maja och Rebecka Hälleberga den 27 oktober 1876, med flyttbetyg nr 82 för Inga Maja och med flyttbetyg nr 83 på Rebecka. Står att Inga Maja åker till Norge medan det på Rebecka står Fredikshald. Syster Augusta finner jag på sidan 237, hon åker till Fredrikshald den 1 Juni med flyttbetyg nr 4.Jag antar att detta är uppgifter som du redan har fått från de övriga damerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Mina hushörhörslängder för Färgelanda sträcker sig inte längre fram än till 1895 och då ser jag att modern fortfarande bor kvar på Hällan Södra. Ett sök på cd skivan Sveriges Befolkning år 1900 så lever modern och bor även då på Hällan Södra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Välkommen Susann!Vi har tänkt börja om från början med Rebecka och du ser ut att kunna tänkas ha lokalkännedom, så jag hoppas du fortsätter hjälpa till. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hallo Susann!Jeg er takknemmelig for all hjelp jeg kan få.Det som er fakta her er ikke godt å finne ut av. Det tyder på at de som har ført kirkebøkene har blandet navn og personer, slik at det er krevende å finne hva som er rett og hva som er feil. Det som er forvirrende er etternavnet; det har fremkommet både som Gat(t)man og Galtman, dette sammen med annen forveksling av personer, (av presten, klokker eller annen skriver) kompliserer det hele.Her ser jeg at navnet på Christina skrevet Galtman, og dette er som jeg forstår, fra et originaldokument.Som Ulla sier: När det trasslar till sig, brukar jag göra så att jag börjar från början igen.Det er der vi er nå: Börjar från början igen.Din opplysning om hennes søsken som flytter til Norge er nytt for meg. Dette skal jeg følge senere, når Rebecka og hennes aner og søsken er på plass.På ditt innlegg (5) har du tatt med faddere til Rebecka. Faddere er vanligvis i familie så disse kan være nyttige for å fastsette familierelasjoner. Hvis du ser på innlegg (2) så har vi der Torparen Erik Johannesson f.3. mars 1830, vil tro det er samme person, og onkel (farbror) til Rebecka.Skal føre inn de nye data, så kommer jeg tilbake senere. Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Om jag nu har förstått saken rätt så är det.1. Din fundering över efternamnet Galtman, jag läste rätt ur födelseboken för Färgelanda Socken och där står det klart och tydligt Galtman, sen om det har skrivits fel där är ju svårt att veta.2. Du vill veta föräldrar och syskon till Anders och Christina ?3. Följer syskonen till Rebecka gör vi när vi har fått punkt 2 på plats.Hälsningar Hon som inte riktigt är med på noterna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

I Färgelanda A1:22 sid 227 Hälleberga där ser vi också att Christina Galtman blev änka 1872 10/2. Jag kollar db.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hmm, jag hittar honom inte i scb döda - får kolla om Svar har nåt.1871-1875 finns familjen också i Hällan Södre, Hälleberga sid 228, där står det helt klart Inhy.Enk. Kristina Galtman, hon var född 24 4/10 i Brålanda och Torp. Anders Johannesson var född 23 14/9 i Ör.(A1:21, gid 791.5014900)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei Susann!Jeg forsto at du tok avskrift originaldokumentet. (innlegg 5, 10) Det jeg prøvde å si; er at fordi det hender at originalen er feil, så det dukker det opp andre navnevarianter som kompliserer tolkingen.Men er det feilskrift i originalen så må det som faktisk står der, gjengis som det står, det er vi enige om. :-)Et spørsmål om lokalkunskap: Rebecka er født på Hälleberga under Hälla Södra. Ved søk i www.sverigeatlas.se finner jeg Hälleberga i Emmaboda, og dette er vel i Kalmar län, finner óg en plass i Kronobergs län, tror jeg.Er hun født på et av disse stedene, eller finnes det i Färgelanda Socken et sted med annet navn, som kan søkes på i sverigeatlas. Klarer ikke å finne Hälleberga i Färgelanda.Familien som jeg viser til i innlegg (9), er Fam.1 innllegg (2), hvor Anders- og Erik Johannesson er brødre.Jo da, Susanna, du er med på notene.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Knut,Det varierar väldigt mellan Gattman och Galtman, det som är mest förekommande i böckerna innan barnen föds är Gattman som jag kan se det. Och gör man ett sök på Soldatregistret på Gattman så kommer får jag upp:Aktnummer: VD-00-0166-1808Gattman, Anders [Jakobsson] Född: 1784 Död: 1826-12-13 Regemente: Kompani: VALBO Socken: Brålanda Rote: V. GatanDenna akt kan man beställa, men om det står så mycket mer uppgifter än vad som redan finns ovan, vet jag ej.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

HeiHar funnet Augusta, m/ektemann, og moren Kristina i FT 1900 for Idd.Nå har navnet til moren Kristina, blitt Gartman.Knut

bilete5162.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Jag hittar honom 1874 10 febr med inskr. nr 3 Anders Johannesson, torpare, S:a Hällan, 50 år, 4 mån och 26 dagar, civilstånd gift, i scb utdraget (gid 100015.77.64900) Alltså fel år i hfl.Dödboken, som brukar vara utförligare än utdragen, i Svar säger samma sak. Ingen anteckning om dödsorsak. (Färgelanda F:2, Svid A0019573_00070)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Ulla,Det är i princip inte någon som har dödsorsak, så det var antagligen något som man inte skriv in just vid denna tidpunkt i Färgelanda.Knut,Vad bra att du har hittat lite mer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

På www.lantmateriet.se kan man hitta bl.a historiska kartor. Jag är så dålig på att göra skärmdumpar och att länka hit, så du som är bättre på det datatekniska kan väl titta in där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Ulla, takk for tipset.Jeg legger ut kartet over Hällan, bare for å vise hvor det er. Hälleberga er antagelig en gård/torp, så vises ikke, er nok rett i nærheten.Jeg skal ikke legge ut flere kart, unntatt, hvis det skal være ønske om det.Mvh Knut

bilete5164.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Att leta kartor var kul. Jag klickade på Historiska kartor, tog Västra Götalands län i rutan till vänster. Fick då upp en karta där jag kunde få fram Färgelanda. Den gick att zooma och hittade Hällan där efter lite besvär. Men kom inte till Södra Hällan. Valde då avancerad sökning. Återigen Västra Götalands län, Färgelanda, Södra Hällan och fick upp Storskifte 1780, hemmansklyvningar och ägobyten, laga skifte 1850 osv. Någonstans där finns det nog mer info om Hälleberga. Har inte tid att leta mer just nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Här kommer några födelsenotiser på Rebeckas syskon.Augusta född 12 april och döpt 15 april 1852, föräldrar T. Anders Johansson och Christina Andersdr 28 år. Faddrar: Anders Andreasson och h. Carolina Andersdr. fr N:a Hällan (Färgelanda C:9, gid 791.26.101200)Inga Maria född 2 october och döpt 4 october 1854, föräldrar Torparen Anders Johannesson och hustru Christina Galtman, Hälleberga under Södra Hällan, 25 resp 30 år. Faddrar: Backsittaren Petter Persson och dess hustru Kjerstin Olsdotter på Stenkas under Norra Hälla. (C:9, gid 791.26.103600)Johannes född 5 mars 1861, föräldrar Johannesson Anders, Jordtorpare och Galtman Christina, Hällebera under Hälla Södre. moder 36 år. Inga faddrar antecknade eftersom det är ur scb utdraget inskr. nr 17. (gid 100015.129.31600)Jan Jacob född 4 juli 1864 (fel i hfl 4/4) föräldrar Johannesson Andreas, Torpare och Galtman Christina, Hällan Södra, moder 39 år. (scb, gid 100015.53.67400)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Jeg har sett på historiske kart på lantmateriet, der er det mye interessant å finne. Jeg finner; Hällewad (Hälleberga?), Norra Hällan, Walbo Härad i Högsäters Sockn, Härslätt, Härsängen, Södre Hällan og mye mer. Så det får klare seg, Hälleberga er vel en plass i Södre Hällan. Jeg slår meg til ro med det.Jeg bruker Sverigeatlas for å finne koordinaten, så legger de inn i Google Earth, i tillegg kan en bruke Lantmäteriet når de andre ikke strekker til.Susanna; til ditt spørsmål i innlegg (10), nemlig dette:. Du vill veta föräldrar och syskon till Anders och Christina ?Ja, det vil jeg, Ulla holder på å etterkontrollere om det er uklarheter i materialet som er funnet, og det er familiene som jeg viser til på de to linjene nedenfor. Jeg sliter med å plassere familien som vises i innlegg (4).De som er funnet av foreldre og søsken av Torparen Anders Johannesson vises i innlegg (2) som Fam.1.De som er funnet av foreldre og søsken av Christina Andersdotter Galtman vises i innlegg (2) som Fam.2Ulla, dine siste fødselsnoteringer (23) er notert.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Och här kommer en bit till:I Färgelanda A1:17 1851-1855 Södra Hällan, Hälleberga sidan 64 står att familjen infl från Högsäter 1851. (gid 791.32.88200)Inflyttning nr 33 1851 Torp Anders Joh.sson och Hu. Christina Galtman, Lotta född 11/1 50 i Högsäter. Dom kom från Högsäter, Ekarebol till Hälleberga (sidan) 64. Anders har kunskapsbetyg Hjelpl(igt) … och Christina Försvarl(igt). Fräjd utan anm (Färgelanda B:2, gid 791.44.74900) Inflyttning Högsäter nr 20 1849: Hustru Christina Gattman, från Frändefors till Ekarebol, gift med Anders Johansson i Ekarebol 24/12 1848. (Högsäter B:2 sid 121, Gid 738.37.36500). Dom är inskrivna i Frändefors vigselbok. Brålanda var annexförsamling till Frändefors fram till 1962. Vigde 27 december 1848 Drängen Anders Johansson i Ekarebol i Högsäter och Pigan Kristina Gattman i Klöfvan, 24 år. (Frändefors C:5 sid 600, Gid 790.9.51300)Utflyttning nr 39 1851 10/11 Torp. Anders Johannesson, Hustru Christina Gattman och dotter Lotta från Ekarebol till Färgelanda. Det står att Anders är född 14/9 1823 i Ör, Läser hjelpl. i Bok ….. abs. utan anmärkn. gift, vacc. och att Christina är född 4/10 1824 i Brålanda, …… elljest lika med mannen. (alltså omdömen om deras kristendomskunskaper. Lotta född 11/1 1850 i Högsäter, vacc.. (Högsäter B:2 sid 151, Gid 738.37.38000) I hfl A1:19 Högsäter sidan 74, 1846-1850 finns familjen i Ekarebol, Måssekasen och där står att dom gifte sig 27/12 1848, Anders inflyttade från Supra (se nedan) 1849 och Kristina Gattman från Frändefors 1849. Dotter Lotta uppges vara född januari 1850 – ingen dag angiven. (Gid 738.50.62300) Anders finns ovanför på samma sida (74) tillsammans med sina föräldrar och syskon. De bor på Ekarebol, Sandmyren och heter:T(orpare) Johannes Eriksson f 1800 i Örh(ustru) Inga Larsdr f 1798 i Högsäterbarn: Anders Johansson f 14/9 1823 i Ör, flyttat oläsligt 49, uttaget att. till äkt.lysning 30/10 48, o wigs.att 9/5 49.Erik f 3/3 1830 Högsäter, flyttat sidan 228 –48, återflyttat från s 228 -49Lars f 2/5 1833 Högsäter, flyttat sidan 241 –50, ser ej på högra ögatAnna Stina f 15/2 1835 HögsäterCarolina f 23/5 1841 HögsäterNär Anders gift sig skrevs han alltså med sin familj längre ned på samma sida under Ekarebol, Måssekas. I Klöfvan, Fränderfors finns pigan Christina Gatman (överstruket), Galtman f 4/10 24 i Brålanda. Hon infl från Brålanda 47 och utfl till Högsäter 49. Anteckning om lysning och vigsel med Drengen Anders Johansson från Sandmyren under Ekarebol i Högsäter s(ocken). (Fränderfors A1:14 sidan 202, gid 790.32.33300) Hittar henne varken inflyttad i Frändefors 1847 eller utflyttad från Brålanda 1847. Att namnet Gatman är överstruket och Galtman ditskrivet ovanför, tillsammans med att när jag följt den Christina som föds 1824 4/10 med föräldrar Anders Gatman och Märta Olsdr i Brålanda, Gatan Västre, gör att jag vill fortsätta titta på detta innan jag kopierar det hit. Hittar henne ju inte heller i flyttningslängderna 1847. Dessutom skrivs Anders Gatmans dotter Christina i Brålanda bara som Christina Andersdotter i dom hfl jag sett i hittils. Om det är så att det finns en familj Galtman också vet jag inte än.Dotter Lotta född 1850 i januari har jag inget nytt om - antingen är hon inte inskriven i fb eller så har fel föräldrar noterats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.