Gå til innhold
Arkivverket

[#60858] Bygdebøker for Vaksdal i Hordaland


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Eg har forstått det slik at det har vore planar om å digitalisera bygdebøkene for Vaksdal og slik gjera dei tilgjengelege på internett. Er det nokon som veit om dette no er gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Norsk lokalhistorisk institutt gjennomførte i 2007 en undersøkelse blant alle landets kommuner der vi blant annet spurte om hvilke planer kommunene hadde for publisering av lokalhistorie.Vi fikk da til svar at Vaksdal var igang med digitaliseringa av bygdebøkene sine. Ansvarlig person var Rolf Erik Veka. Vi har dessverre ikke fanget opp informasjon om hvordan det går med prosjektet, annet enn at det i denne avisreportasjen fra april i år (Lenke) uttrykkes håp om at det hele er klart til Daledagane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tusen takk for orienteringa. Eg hadde nok ein mistanke om at det låg slik an, så eg har alt tinga kopi frå kommunen av dei gardane i Vaksdal som interesserer meg (Toskedal og Moa på Osterøya).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hvilke slekter er det på Toskedal og Moa som interesserer? Spør fordi jeg ætter flerdobbelt fra begge gårdene på tidlig 1700-tall. På Toskedal br. 3 har jeg en sannsynlig identifikasjon, som Vaksdalboka har oversett. Er den riktig, kan slektstavlen føres diverse ledd videre bakover via Lindås til Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Glemte å nevne at jeg har Vaksdalboka III tilgjengelig her hvis 'øyeblikkelig hjelp' er påkrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Odd Roar!Ja, eg tenkte faktisk på deg da eg var ein tur på begge desse gardane for ei veke sidan. Lonevåg ligg jo ikkje langt unna.No er det nok ikkje slekt eg er interessert i i samband med gardane her, men gardshistoria, gjerne slikt som fortel om når dei vart rydda, kven som opphavleg hadde eigedomsretten osv. Dessutan er eg på jakt etter opplysningar om gamle sager, kverner osv. Eg driv nemleg med kartlegging av biologisk mangfald i samband med bygging av kraftverk, inkl. småkraftverk. Eg brukar slike opplysningar for å krydra rapportane mine og gjera dei meir lesevenleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det er jo på andre kanten av øya dette, med veiforbindelse kun fra Vaksdalsiden. Har faktisk aldri vært innom disse gårdene, opphavet til tross, men vet i alle fall at de ligger naturskjønt til. Men akkurat det gjelder jo en god del andre steder på Osterøy også -- for å lage litt reklame.Kan nevne at jeg i 2003 i lokalpressen skrev leserinnlegg med forslag om å kombinere planlagt ny veiforbindelse mellom Vaksdal og ytre del av Osterøy (forbi Toskedal og Kleiveland) med en ny 500 m lang flytebru via Paddøy i Osterfjorden over til Lindåssiden, slik at en i samme slengen kan oppnå en langt raskere veiforbindelse mellom det ganske folkerike Nordhordland og Voss / Østlandet og attpå til bru mellom Osterøy og Lindås! Ellers har en like lang (og dyr?) hengebru lenger inne i fjorden (utenom Osterøy) vært foreslått (der det knapt bor folk), men jeg har mer sansen for å 'slå flere fluer i ett smekk' med store synergieffekter -- fremfor å bygge flere lite trafikkerte veier til hver sine kjempebeløp. (Uansett alternativ vil det jo koste mye, men det gjelder å få mest mulig ut av veibevilgningene.) Veivesenet har selv funnet ut at veien ikke bør gå via Moa som før foretrukket, men langs en litt annen trasé nærmere fjorden. Det betyr at ødemarken rundt Moa kan bevares, noe jeg synes er meget positivt. (En høyspentlinje finnes riktignok allerede der.)Typisk nok ble innlegget ikke en gang kommentert. Det later til at en dårligere (og dyrere?) løsning alltid må velges fremfor en bedre når førstnevnte foreligger fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, det er jo som du seier på den andre sida av øya, men i luftline er det jo ikkje særleg langt. Eg vart forresten orientert av eigaren om dei mange og til dels gamle planane om vegsamband mellom nord og sør på Osterøya. Etter det han sa, så kom dei første planane på bordet alt i 1935. Vegen vart visst også stukke første gongen då. No er det som du seier ingen planar om at vegen skal gå forbi Moa, men lenger i nordvest. Du tek nok feil når det gjeld høgspentline. Den går faktisk berre fram til Toskedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Bra at høyspentlinjen faktisk ikke går gjennom dalen forbi Moa. Mener å ha sett på et eller annet kart at en slik var avmerket der, men desto bedre hvis den ikke finnes. Da er det jo enda viktigere at veien blir lagt et annet sted, så i alle fall et stort, sammenhengende natur- og turområde i lavlandet på øya kan bevares noenlunde uberørt av nymotens anlegg.Gamle veiplaner er ikke uvanlige i dette distriktet. Riksveien frem til meg var påtenkt rundt 100 år før den kom i 1976! (Både jernbane langs nordsiden av Osterfjorden og kanal mellom samme og Austfjorden var foreslått i sin tid, men disse blir nok neppe noensinne anlagt.) Problemet med de eldgamle veiplanene er at når de omsider blir realisert, blir det ofte ikke stilt tilstrekkelig spørsmål om hvor gode de faktisk er, slik at nye og mer tidsmessige varianter evt. kan erstatte dem. Dessuten later det til å være langt viktigere hvem som foreslår enn hva som faktisk blir foreslått -- et velkjent fenomen også fra middelaldergenealogien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Interessant observasjon du viser til i siste setninga i innlegg (9) Odd Roar. Truleg er observasjonen rett, både når det gjeld vegar og middelaldergenealogi.Elles undrast eg på om du har fullstendig referanse til meg når det gjeld B. 3 av bygdeboka for Vaksdal. Eg har fått kopiane frå kommunen, men som vanleg manglar referansen (Forfattar, tittel og årstal for utgjevinga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Refererer fra første side: VAKSDAL BYGDEBOK -- band III Brita og Ivar Skre STAMNES SOKN -- Gards- og ættesoge Vaksdal bygdeboknemnd 1965 Får håpe dette inneholder det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk så mykje!Dette skulle halda. Fann faktisk den same referansen ved hjelp av Google ein gong i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.