Gå til innhold
Arkivverket

[#60859] Dragon Lars Jensen Noer f: i Norge og d: i Fredericia 1783.


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Er navnet Noer opstået og brugt i et begrænset område eller er det brugt flere steder i Norge ?Jeg søger efter fødested for denne mand:Lars Jensen Noer var gevorben dragon ved Oberstlt. Timm Banner v. Kaas escadron, som kom til Fredericia i 1760´erne.Han var gift 1.gang med Inger Evensdatter, som døde 26 år gl. i 1767 efter at have født sønnen Jens Christian.Lars Noer døde i 1783 50 år gl.De næste generationer vidste, at Lars Noer kom fra Norge og da Even er et norsk navn, er det sandsynligt, at Inger kom fra samme sted.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Vi søkjer i 'Norske Gaardnavne' frå ca. 1890 http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html og finn Nor i Eid (Sogn og Fjordane) og i Vinger (Hedemark); Nore i Nore (Buskerud), i Moss (Østfold) og i Davik (Sogn og Fj.). (Nore skal kome av fleirtal for Nor - trangt sund/elveløp). Noer kan vere ein variant både av Nor og Noer. og finst altså fleire stadar i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Da er det bare at starte fra den ene ende. : )Mange tak skal du have !Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Berit! For å forkorte ditt søkeområdet har jeg sjekket ut Nor i Vinger (nå Kongsvinger) og Nor i det tidligere Grue. Nor er i Brandval som nå er innlemmet i Kongsvinger). Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Mange tak for det.Jeg er kun stødt på én Lars, søn af Jens Jensen Kudsk i Moss - uden tilnavnet Noer.Jeg ved jo, at det bliver vanskeligt - om ikke umuligt. : )Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Hei, jeg har ikke registrert Lars Jensen Noer i forbindelse med min slektsgransking. I boken/heftet om Noer-slekten står bl.a. følgende om den første som tok navnet Noer i min slekt:'Martin Olsen Nord reiste i 1810 eller 1811 til København for å gå på Den Kongl. Veterinærskolen der. Han tok eksamen med hovedkarakteren 'Første Character'. Martin Olsen Nord begynte i København å skrive sitt navn NOER. Hans hensikt var vel å sikre seg og sin slekt et familienavn som avvek fra gårdsnavnet Nord. Etter den tids skikk ble dette navnet brukt av alle som bodde på disse gårdene. På hans pass, som lenge oppbevartes på Stolsnor, men som nu dessverre er kommet bort (1957), var anført: Martin Olsen Noer fra Gaarden Nord.... I en dagbok som han førte, skiller han nøye mellom navnene 'Nord' og 'Noer'. Navnet Nor kommer av Noret (en liten elv eller å) som forbinder Nuguren (en halv mil lang innsjø) med Glomma. På et kart i biskop Eysteins jordebok av 1394 (Brandval-boka, side 80), var det bare en gård Nore. Stolsnor kalles her Nore synzsta : sønste. 270 år senere, på et kart fra 1665 (Brandval-Boka side 78), kalles gårdene N. Nord, S. Nord og Stoltznord. Hvordan 'synzsta' er blitt til 'Stoltz' er ikke lett å forstå. Antagelig er navnet forvansket av danske embedsmenn. Kanskje skriver det seg fra den tiden da 'Nor' ble delt i nordre og søndre Nor. Man kunne jo ikke godt ha to 'sønste' - gårder. Det er vel danskene som har begynt å skrive Nord istedenfor Nor også. Både jernbanestasjonen og gårdene skrives nå Nor som rett og riktig er. Martin kjøpte Søndre Nor i 1831 med skog, skyld 1 hud 1 1/2 sk for 2353 spd. Navnet NOER har i tidens løp vært brukt med urette. Sannsynligvis av uvitenhet om at det er et familienavn og ikke et gårdsnavn. En ung jente f.eks. som var barnepike på Stolsnor i slutten av 1880-årene, reiste sammen med sin familie til Amerika. Der tok ikke bare hun, men også hennes tallrike søsken, hvorav flere brødre, navnet Noer. Det er vel trolig at det er personer i Amerika som misbruker navnet fremdeles. Det forekommer misbruk herhjemme også. Martin Noer's forsøk på å sikre seg og sin slekt et familienavn var således ikke helt vellykket. Det har vært flere Noer slekter i Danmark, bl. a. i Harboøre ved Jyllands vestkyst.'Til 1) Har Lars Jensen Noer etterkommere i Danmark ?Hilsen Erik Noer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg er ikke kommet så langt med efterkommerne, men der må være en hel del.Lars Jensen Noer giftede sig 2.gang i 1768 med Mette Jensdatter og fik 6 børn: Inger Cathrine, Helene Christentze (død), Helene Christentze, Johannes (død),Johanne Sophie Elisabeth (død) og Offer.Vielsen og de 2 første børns dåb foregik i Michaelis, som var garnisonens kirke. Her kaldes han Lars Jensen Nord.Fra 1774 boede familien i Trinitatis sogn og navnet skrives her Noer.Jeg ved, at Jens Christian, Helene Christentze og Offer fik efterkommere. Helene er en af mine tip3´er. Det er sjældent man støder på navnet Offer i Danmark. Jeg er ikke klar over, om det er mere brugt i Norge.Helene blev gift med handskemager Christian Henrich Them og deres døtre hhv. med en Prip og en Linneballe.Jeg har selvfølgelig forsøgt at finde Lars Jensen Noer i den stambog, hvor jeg mener, han burde være indført - men uden held.Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Det synes ikke som vi har noen felles aner. I nærheten av Kiel i Tyskland er det et sted som heter Noer. Det uttales jo på tysk som nør. Om det har noen sammenheng med slektsnavnet er ukjent.Hilsen Erik Noer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Du skal have tak alligevel !Oplysningen om Lars Jensen Noers baggrund i Norge stammer fra et af hans oldebørn pastor Laurids Prips erindringer om sin bedstemor, som han kendte, og hendes baggrund. De af hans oplysninger, der ellers har været mulige at efterprøve har været korrekte.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Finner kun en Nord i Ovenstad, og siterer: Nord(Noord), Andreas (Anders)Christian. F.ca 1670. Uoff. ved Smål. nasj.inf.regt i 9 år. Var sersj.der, da han 5/11 1709 ble sek.ltn. ved regt.ets Laurvigske komp. Pr.ltn ved samme komp. 23/5 1716. Ved hærens omordn. fra 15/8 1718 blev det opprettet to Smål. regt.er. og Nord ble da Pr.ltn ved 2.Smål. nasj.inf.regt's Ø.laurvigske komp. Avskjed 30/6 1727 med pensj. En udatert erklæring, antagelig fra 1727 sier: Gift og har mange Smaa Børn, og derhos ganske Arm og særdeles fattig. Ellers U-beqvem til Eders Kongl. Mays:ts Tieniste. Anbefales til pens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Andreas (Anders) Nord er min 3xT-oldefar, han døde før 1743. Han var gift med Margrethe Budde (1682-1748). De hadde tre sønner og en datter. Ingen av dem var offiserer. Jeg kjenner ikke navnet på hans foreldre.mvh Erik Noer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak for både forslag og opslag i Ovenstads.Erik Noer: Havde Andreas Chr. Nord tilknytning til den gård, du omtaler i indlæg 6 ?Jeg ser på FS, at navnet Offer nok trods alt er mere brugt i Danmark end i Norge, så det kan næppe bruges til noget.Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Andreas Nord har ikke tilknyning til Noer slekten som omhandles i innlegg 6. Andreas Nord er vel fra Vestfold, Sandefjord og Larvik (Laurvig), mens Noer-slekten er fra Solør og Brandval. Nord-slekten er på min farmors side, mens Noer-slekten er på min farfars side.Hilsen Erik Noer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg takker for lenker og svar på mine spørgsmål. Jeg tror, jeg har checket, hvad der er muligt med de nuværende oplysninger.Der skal nok mere end almindeligt held til at komme videre her. : )Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.