Gå til innhold
Arkivverket

[#60860] Tyding av kirkebok Fjellberg, døbte 1834


Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Øverst på side 84 nr 46.Noen som kan tyde navnet på foreldre til Anna Knutsdotter Erve?Mener at moren heter Gunhild Ellingsdatter, men hva står det om far bortsett fra Knudt?LenkeBjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei, i bb for Sveio III s. 197 står der:Straumen, var husmannplass under Erve. 39. Tor Olson Svendsbø, Ølen, d 87 år gl i 1867. Gm Anna Knutsdtr Børkjeland f 1782. Året ho døydde er ukjent. Born: a. Knut. Han fekk dottera Anna f. 1834 med Gunhild Ellingsdtr Erve. b) Ola f 1808 d 1856, ug. c) Anna f 1810 d 1897. Ho fekk dottera Karen f 1837 med Knut Dagfinnson Haugsgjerd. d) Ragna f ikr 1818 d 1904, ug. e) Ingeborg f og d 1820. f) Ingeborg f 1821 d 1897, ug. g) Tor f og d 1824. h) Ragnhild f 1825 g Nordskog. Tor fekk festesetel på plasset i 1819 og var brukar til 1856. Han fødde 3 storfe, 16 smale. Sådde 1 1/2t. havre, 1 1/2t. poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Takk Unni!Du må lest tankene mine, vurderte å legge ut et spørsmål om Strømme/Straumen var en gård i Sveio!!I notater etter min mor/hennes famile, har jeg en Anna Knutsdotter f ca 1834. Det jeg vet er at hun hun var tante av min oldefar Knut Iversen Tvedt, og gift med en Lars Larsson Svendsbø (har ikke funnet vielsesdato ennå). Er denne Anna ca 1834 samme person som det refereres til i dette temaet?Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Side 191 i samme bok står: Bruk nr 6 Lien, skyld: 0,38 sk.m. utskilt fra bnr 4 i 1899. 40. Lars Larsson Svendsbø, Ølen, f 1847. Uvisst kva år han døydde. Gm Anna Knutsdtr f 1833 d 1920. Ikkje kjende born. Lars budde ei tid på Erve før han kjøpte bruket i 1899 og var brukar til 1833. Han var bøkker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Takk igjen, men la meg spørre på en annen måte.Gunhild Ellingsdotter Erve, er det den samme person som Gunhild/Gundla Ellingsdotter (1806-1884) som var gift med med Jon Jonson Kviteberg på Tvedt?Her er familien i 1865 LenkeEller er det her snakk om to ulike Gunhild Ellingsdotter som begge har en datter som heter Anna Knutsdotter?Nå har jeg bare vært i området en gang, og er ikke sikker på hvor stort område som kalles Erve, eller om Tvedt/Lien ligger på Erve, men det er nå ikke så veldig langt fra hverandre.Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Legger merke til det at forloveren til Anna heter Iver Knutsen Tvedt. Han er min Tipp Oldefar. Her blir det vel litt for mange tilfeldigheter.Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Lien ligger under Tveit indre som er nabogarden til Erve. Ifølge bb s. 189 har hun (Gunhild Ellingsdtr Austvik, f på Hauge i Fjelberg) som er gift med Jon Jonson Kviteberg en datter Kari f 1840 med Jon K. Dommarsnes. Det står ingenting om at hun fikk barn med Knut Erve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Leser man videre på sidene 189-190 står det: Jon bygsla bruket i 1816 og var brukar til ikr 1861 då han tok inn styksonen Ivar Knutson Dommarsnes som brukar. 30. Ivar Knutson Dommarsnes f 1831 d 1884. Han var son til Gunhild Ellingsdtr Tveit, indre. Gm Kari Hermannsdtr Dommarsnes. Så om det er en eller flere Ellingsdøtre kan ikke jeg svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Takker for hjelpen!!Det er farlig å trekke konklusjoner, men som sagt så blir det for mange tilfeldigheter som stemmer over ens med hverandre. Så jeg tror det er snakk om samme personer med mindre jeg klarer å grave frem enda en Anna født 1833-1834 med mor Gunhild Ellingsdotter.Et annet alternativ til at Anna er tante til Knut Iversen Tvedt, kan jo være at Iver og Anna har samme far istedet for samme mor. Far til Iver er Knut Larsson Dommersnes. Det vil jo også stemme med patronymet. Ser ut som om Knut var et poppulært navn i dette området.Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.