Gå til innhold
Arkivverket

[#60871] Lovisa Larsdatter f. 1833 i Sandeherred, Vestfold – tyding av tekst?


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

Lovisa ble født 25.sep og døpt i Sandar kirke 18.okt 1833. Foreldre: Pigen Anne Maria Hansdatter Hasle og ungkar Lars Børresen Hasle (i Sandar). Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1259&idx_id=1259&uid=ny&idx_side=-14>Lenke ID nr.105 Lovise Larsdatter konfirmert i Tjølling kirke 30.april 1848. Spørsmål 1: Kan noen tyde setningen på de siste 1,5 linjene i rubrikken foreldre? Permanent sidelenke: Lenke ID nr.6Lovisas far, enkemannen Lars Børresen Hasle i Sandar viet 20.nov 1835: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke lett å tyde dette fra kirkebøkene.Legger inn dåpen til Louisa her fra Vestfoldslekt også. LenkeEllers står det en del om Lars Børresen , f. 1806 i L- Bergs bygde-bok s. 406. sønn av Børre Gaaserød i Tjølling.Lars g. 1835 m Anne Maria Simonsdatter Helgerød. Hun døde i 1849 og etterlot 4 barn, Baltser, ble kjrnt norskamerikaner i San Francisko.Anne Pernille , g. til Haakastad,Grete Susanne g.m. skipper Andreas Sørensen fra Brekke.Søverine d. 9 år gml.Ved skiftet stod boet paa 1233 spd.Lars ektet efterpaa Torine Maria Tolvsdatter, Vaggestad ( Av Bjørnumætten)Håper noen greier å tyde kråketærne i kirkebøkene.Du finner sikkert også vielsene på Vestgfoldslekt. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Kolbjørn!Ikke enkle disse to her. Før jeg prøver meg, nevner jeg at disse personene har blitt diskutert (i vinter/vår) på forumet til Vestfold slektshistorielag (VSHL) (http://www.vestfoldslektshistorielag.com). Dessverre ser det ut til å være et problem med denne nettsida for øyeblikket (det har vært slik i ei drøy uke, tror jeg).Spørsmål 2 leser jeg: 'tilstaaelse af 6. Jan 1834 fra Jac. Anders. Wervaag at han har faaet sin arv efter datteren Pernille Jacobsd.'Dette må bety at Lars, som var enkemann, først hadde vært gift med ei Pernille Jacobsdatter, datter av Jacob Andersen på Værvågen i Brunlanes. Siden Jacob hadde rett på arv, kan ikke Pernille ha etterlatt barn. Sannsynligvis har det heller ikke vært avholdt offentlig skifte, men Jacob bekrefter her at han hadde fått det han hadde krav på, og da var alt i orden slik at Lars kunne inngå nytt ekteskap.Spørsmål 1 er verre, men det står noe slikt som: 'Pigen Anne Marie Hansdtr. paa[?] ... og Ungk. (nu givt Mand) Lars Børesen paa[?] Hasle i Sandhrd. Fosterf. Boende'Jeg mener å huske fra VSHL-forumet at Lovisa ble oppfostret hos farens foreldre i Tjølling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Caramba! Det var ei linje til som skulle transkriberes... men Arnstein fullførte i god stil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dyktige karer både Kristian og Arnstein. Da ser det for meg ut til at Lars Børresen var gift hele tre ganger. Siste ekteskap med Torine Tolvsdatter fra Vaggestad. Nevnt s. 219 i L. Berg under Smaabruk under Vaggestad.1828 Fæstet Tor Tolvsøn litt jord til plass og satte opp hus.( far til Torine)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her dør Børre Larsen Gaaserød 1855 i Tjølling. Det var vel hos han at Lovisa Larsdatter vokste opp? LenkeBørre Larsen er nevnt i Tjølling bygdebok II, s. 362, Husmand Varild Ø. f. 1780, d. 1855. Sønnen Lars flyttet til Hasle.Sandar. Her er nevnt bare to ekteskap. 1. Anne Marie Simonsdatter, 2. Torine Maria Tolvsdatter.Da, har vel ikke Jan W.Krohn -Holm fått med seg det 1. ekteskapet?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da lurer jeg på om dette er foreldre til Pernille Jacobsdatter i Brunlanes. Wervaagen ? Lenke Passer med navn som Kristian tydet i innlegg 6.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er 1. ekteskap til Lars Børresen og Pernille Jacobsdatter i Brunlanes: LenkeNederste vielse høyre s. i kirkeboka.Altså feil i både Tjøllingbøkene og Sandarbøker om antall ekteskap for Lars Børresen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er 1. ekteskap til Lars Børresen og Pernille Jacobsdatter i Brunlanes: LenkeNederste vielse høyre s. i kirkeboka.Altså feil i både Tjøllingbøkene og Sandarbøker om antall ekteskap for Lars Børresen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Tusen takk til Gunn, Kristian og Arnstein. Flott å få hjelp til tyding og oppklaring. Tror sikkert at dette gir Lillian de riktige svar på hva som har foregått i hennes slekt for 175 år siden. Tusen takk til dere også på hennes vegne!Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel den samme Lillian som hadde etterlysning om disse personene på VSHLs forum, antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Kristian.Ja, du har rett. Det stemmer også at siden på VSHL har hatt feil noen dager slik at forumet ikke har vært lesbart.MvhKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag ser det ut til at VSHLs sider virker igjen:Prøver med en lenke til spørsmål som har vært drøftet om samme tema. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.