Gå til innhold
Arkivverket

[#60879] Kom oldefar til Chicago?


Gjest Johnny Bakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Johnny Bakke

Embret (Ingebreth) Larsen født 23 juni 1842 i Eidskog (innført i kirkeboka for Vinger). Gift 28.august 1872 Trefoldighetskirka i Oslo med Elen Carlsen. Emigrerte til USA i 1873. Det skal være en innførsel i Emigrant protokoll nr. 5 10. sept. 1873 på side 320/2438, avreise 18.sept. 1873 med båten 'Oder'.Kom han noen gang til USA og til Chicago eller forsvant han på vegen? Jeg vet ikke hvordan jeg skal finne 'Emigrantprotokollen' og heller ikke hvordan jeg skal søke på kilder i USA. Så er det noen som kan hjelpe meg? mvh Johnny Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Bakke

Hei Grethe! Takk for hjelp med å finne emigrantprotokollen.Finner han ikke i 1880 tellinga for Illinois. Kanskje han slo seg ned et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Roger Thauland

vell, boys and girls(hehe?), some things have changed and do not read much norsk...so i have zero idea about how to update my address to sunny arizona without getting a new email address...so i need the 'english' stuff to be in...can you believe it (ya, fur sure) in actual american english!! Johnny, i just take a guess here..you are looking for some info about your grandpa in Chicago? It would help if i knew more about elen. so i think her 1st born (with ingebret anyway) is at fs as inga lovise, born trefoldighet on 1 june 1874...this is a 'perfect' match methinks. perhaps some detail about the mother can be found, her age is very important. i could look at the marr cert of mrs ellen lars.. to charles l wang in 1881. but her age must be close..or we could look in the 1900 census for them, i suspose. ..and, of course, there should be a travel record for this pair, after 28 june 1874. ..and i will look at a couple of other places while awaiting a response, regards, Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Skredder Engebert Larsen (31) ankom Quebec, Canada den 29 sept 1873 med ss Polynesian fra Liverpool via Londonderry. Reisefølge fra Eidskogen var Maren Olsen (23). Reisemål for begge var Chicago.

bilete5619.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johnny Bakke

Dear Roger, I have not been on for some days so I discovered just today your input in my quest. I guess your Norwegian has not completely disappeared since you got the main idea. As you have gathered, I am searching my great grandfather who emgrated to USA Sept 10, 1873 but left behind a fetus that eventually became my grandmother. As you might have seen, I've just got the information from Kjell Halvorsen that on Sept 29, Embreth reached Quebec in Canada. He was apparently still on his way to Chicago. He was in the company of a young lady from his homearea, Maren Olsen Bunnaes. She was on her way to Chicago to be married. So far so good, but I am still wondering, what happened to him? Did he marry somebody else since my great grandmother did not join him? Or did he pass away? or.... I'm most happy if you are able to find out anything from your side. Friendly yours Johnny B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Bakke

Hei Kjell, Beklager at jeg ikke har fått takket deg før, men jeg oppdaga ditt innlegg først nå i ettermiddag. Jeg må si jeg er imponert over hva du har klart å finne fram. Dette var et godt steg framover. Takk skal du ha. Mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.