Gå til innhold
Arkivverket

[#60880] USA: Frå Leknessund (Solund) & Hågøy (Askvoll) til Big Stone, MN, USA - Lagnad?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Hei Hanne Line!Nå begynner det verkeleg å fylles opp med navn, men det må nok kompletteres med kontakt med familiane 'over there'.Men er det mogeleg å finne eksakt dødsdato før Mabel og Johannes, samt datoen for når Thormod dø i Jun 1973?Og hadde Mabel og Thormod etterkommere? MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei! I see that Thormod's wife is age 22 in 1939...so she was born about 1917. At SSDI I found a Johanna F. Thompson b. Aug 1916 and died Feb. 2006 in Alexandria Douglas Co, MN...perhaps this is Thormod's wife...and more info can be found about her or her family? Just a few thoughts for now! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Gisle! OK...I did not see that entry! Anyway, Grant county (where Johanna died) and Douglas county (Ortonville where Thormod and Johanna lived in 1939) are right next to each other on the MN map. So now the challenge is to find if they had a family... An obituary for Johanna would really help. mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Patty!Are there any web sites where we can search obits for all US states? Or do we have to search several places for each state?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ancestry.com har en nation-wide søkefunsjonhttp://www.ancestry.com/search/obit/Ellers er jeg veldig glad for alt arbeidet som er gjort i forbindelse med denne familiens utvandring. Jeg skriver på en liten slektsbok om min svigerfar, Sigurd Bernhard Leknesund, sønnesønn av Henrik Karlson Leknesund og Helene Andersdtr. Færøy (som min kone er oppkalt etter). Hun forteller forøvrig at 'amerikanerne' var flittig på besøk i etterkrigsårene som vist på dette bildet.

bilete5176.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Bare hyggelig Gisle, kan heller ikke dy meg for å vise dette flotte bildet av Leknessund som var i Telefonkatalogen for noen år siden (Alden i bakgrunnen). Huset til Harald Leknesund som vi såg på bildet ovenfor, er det hvite omtrent midt på bildet.

bilete5178.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Sorry, det er vel ikke Harald som står til venstre på bildet ovenfor, men norsk-amerikaneren som er på besøk ? De to andre mannfolka tror jeg er Karl Mathias Henrikson Leknesund og Ragnvald Leknesund (bak), hhv. far og bror til min svigerfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Er det mogeleg å finne eksakt dødsdato før Mabel og Johannes, samt datoen for når Thormod dø i Jun 1973?Og hadde Mabel og Thormod etterkommere?Eg har ikkje funne noko spor etter OBIT for Johanna F. Thompson.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er en Mabel J. Thompson, 25 år, i 1930-tellingen som er født i Minnesota av norske foreldre. Hun er da 'boarder' hos familien George W. Baumann i Kiester, Faribault, Minnesota.Men mellombokstaven stemmer ikke, og alderen er ca. 2 år feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen Gisle! To perhaps find an Obit for Johanna F. Thompson, I would suggest you Google the town name where she died 'public library'. If you can find a nearby library website, you can perhaps email them with your question. They might give you the name of the local newspaper where there could be an obit. Since you have her date of death, a librarian might even search for an obit for you in the newspaper (or microfilm of the newspaper). That is my suggestion! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Thormod Helmer Thompson gifter seg 26. juni 1939:Name: Thormod H Thompson Age: 30 Gender: MaleSpouse: Johanna F Shepersky Marriage Date: 26 Jun 1939 Marriage County: Grant County of Residence: Big Stone Post Office: Ortonville, Minn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her har vi nok Johannas familie i Otrey, Big Stone, Minnesota, i census for 1920, ungene kom 'tett som hagl':Leon L Shefersky 49 og Nettie Shefersky 32Eleanor Shefersky 12Mathilda Shefersky 11Agaton Shefersky 10Addon Shefersky 9Helen Shefersky 8Mary Shefersky 6Felix Shefersky 5Johanna Shefersky 3 5/12Albina Shefersky 2 1/12Elizabeth Shefersky 7/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Census data for 1930, de er nå flyttet til Graceville township, fremdeles i Big Stone. Det står Johanna R. men det er nok en feil:Leon Shepersky 54 og Nettie Shepersky 43Eleanor C Shepersky 23Mathilda G Shepersky 22Agaton H Shepersky 21Helen I Shepersky 18Mary C Shepersky 16Felix Shepersky 15Johanna R Shepersky 13Albena E Shepersky 12Elizabeth A Shepersky 10Cecelia Shepersky 8Jukonda Shepersky 7Aloize H Shepersky 5Leon S Shepersky 3 8/12Wilfred G Shepersky 6/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen! My entry (#39) should have read...Google the town name (plus) public library...the 'plus sign' did not show up in my entry! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk til Kurt og Patty!Då har eg sendt nokre emailer til ulike bibliotek i MN, WI and ND. Så får vi sjå kva dei kjem opp med av OBITS.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.