Gå til innhold
Arkivverket

[#60882] Skifte i Nordfjord, protokoll 9, 1744-1747. Oppeim


Gjest Audun Loen
 Del

Recommended Posts

Gjest Audun Loen

Eg ønskjer personopplysningar for dette skiftet. På førehand takk. s.259, 1659 Synneve Guttormsdtr. Oppeim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dato 27. april 1745. Synneve var Enckequinde, og hadde barna Guttorm Jacobsen, gift og hjemme på garden, Rasmus, 26, Elling, 22, Kari, 18, Johanne, 15 og Synneve, 11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Loen

Jeg fant ingen person i Bygdeboka for gården Opheim som jeg knunne knytte Synnøve Guttormsdatter til. På bruk nr 3 på Opheim var det en Guttorm Jacobsen som fikk skjøte bl.a. i 1745, men i følge bygdeboka var han søstersønn til Steine Salvesdatter mens moren til Guttorm i skiftet hettee Guttormsdatter. Noen som kan hjelpe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det ble holdt skifte i 1699 etter en Guttorm Larsen Oppheim, Olden, side 319, prot. 1b. Synnøve Guttormsdatter kan være datteren hans.Ifølge bygdeboken var Guttorm Lauritssen bruker i 1674 og gift med Steine Salvesdatter Sande. De hadde 6 døtre som ikke er navngitt. Kanskje det finnes en datter Steine som var søster til Synnøve Guttormsdatter, slik at Guttorm Jacobsen var søstersønn til denn Steine Guttormsdatter, ikke til enken Steine Salvesdatter som giftet seg etter 1699 med Torgilds Rasmussen Oppheim.Det finnes forresten mange feil i bygdeboka. Opplysninger fra skiftet etter Guttorm Larsen skaffer kanskje klarhet.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Loen

Yngve Nedrebø har ved en tidligere anledning gitt opplysnger fra skiftet etter Guttorm Lauritssen. Der er nevnet en som hette Sindeve og en som hette Sindeved G. men ingen som hette Steine. Jeg har også tenkt at Synneve Guttormsdatter Oppeim ved skfite i 1745 kan være datteren til Guttorm Lauritssen og at det er slektsopplysningen i bygdeboken som er feil. Det trengs imidlertid flere indisier før jeg tør å trekke denne konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Du har rett. Nå finner jeg Guttorms døtre i tema 34946:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 14.12.2005 06:15 (2) Skiftet erdatert 20. september 1699 og nevner enken Steene Salvesdatter, med lagverge Aamund Aamundsen Sande, Sigrj Guttormsdatter, formyndere Jacob Ellingsen Yttre Næsdahl, Sindeve, formynder Knud i Loen, Magdelj G., formynder Knud Tache, Marrithe G., formynder Siuer Afrelid, Sindeved G., formynder Rasmus Tiufven, Giertrud G., formynderArne Opheim.Jeg har Marite Guttormsdatter i databasen min. Derfor er jeg også interessert i denne familien.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei Audun. Har fulgt med i debatten og mener ut ifra skiftet etter Synneve G. i 1745, må hun ha vært gift med en Jacob, som har vært bruker etter Torgils R., for han var brukar i 1701 og sikkert gift med enken Steine S. I BB står det at han var gift 2g. med Synneve Guddal, dette er feil for blant døde i 1759 er Synneve Guttormsdatter Oppheim død 70 år. Da er jo opplysningene om Guttorm J. også feil, da han overtar garden etter moren, og da bør jo Synneve være datter til Guttorm Larsen. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Sindeve og Sindeved Guttormsdøtre - kan man tyde det som Synneve den eldre og Synneve den yngre? Da kunne det være slik at Synneve d.e. døde 1745 og var mor til Guttorm Jacobsen osv. mens Synneve d.y. døde 1759, 70 år gammel.De to eldste sønner i skiftet etter Synneve G. i 1745 heter Guttorm og Rasmus - oppkalled etter morfar og farfar? Jeg bare spekulerer at Synneve Guttormsdatter var gift med en Jacob Rasmussen (eventuell identisk med 'Jachob Rasmusen', 16 år gammel i 1701 og sønn av Rasmus Andersen Oppheim. Lenke Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Loen

Da har jeg gjort følgende oppdatering i min database: Synnøve Guttormsdatter Opheim er lagt inn og knyttet til Guttorm Lauritssen(Larsen) og Steine Salvesdatter som foreldre. Guttorm Jakobsen som allerede var lag inn som bruker uten foreldre er nå knyttet til Synneve Guttormsdatter som mor (men fortsatt uten far). Videre har jeg knyttet Marte Guttormsdatter på bruk nr 10 i Loen til Guttorm Larsen og Steine Salvesdatter som foreldre (altså søster til Synneve) Videre kan nevnes at jeg har søsteren til Steine (Agnete) registrert i basen som gift med bl.a. Jacob Ellingsen i Nesdal Ytre. I følge skifte hadde hun ingen sønn som hette Guttorm. Takk til Rune og Barbara for kommentarer. Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Audun, jeg har registrert det samme som deg, bortsett fra at jeg har oppført Agnete (d. 1744) og Steine Salvesdøtre fra Sande som søsken til Jakob Salvesen Sande, bruker på br. nr. 3 i 1685. Han døde bef 1692, da hans enke Anne Ellingsdatter Ytre Nesdal var allerede gift med Åmund Åmundsen.Dessuten er jeg inne i den tanken at Gjertrud G. fra skifte etter Guttorm Larsen er muligvis identisk med Gjertrud Guttormsdatter Brynestad, som døde 1768 78 år, gift med Daniel Olsen Brynestad.Rune Bergesen, kanskje du kan kommentere dette? Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei Barbara, jeg er enig med deg at Agnete og Steine S. er søstre til Jacob S. Sande. At Gjertrud G. er den datter til Guttorm og Steine Opheim, har jeg ingen andre tanker, enn at du må spørre Yngve om skiftene til Daniel Olsen Brynestad 1734 og Gjertrud G. i 1768, og så se om der noen av barna som er oppkaldt etter besteforeldrene hennes.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ja, takk for tipset. Det skal jeg prøve. I denne sammenhengen var det dessverre ikke mye å hente i skiftet hos Sigri Guttormsdatter Sæten. Hun hadde kun en sønn Ole, oppkaldt etter faren Rasmus Olsen Sæten. Lenke Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg vil ellers nevne at jeg finner en av de andre barna til Synneve G., Johanne J.,gift til Rake, med Morten Larsen Rache, den 5/6-1752. Alderen til Johanne er oppgitt i KB til 66 år i 1781, men dette må være feil. Morten og Johanne får 10 barn og det siste er født i 1773.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Opplysninger fra skifteprotokollen Lenke tyder i hvert fall på at Gjertrud G. på Brynestad og Sigri G. på Sæten er søstre: Blant formyndere for Gjertruds sønner fra 1. ekteskap er 'Anders Sætten'. Anders Jensen på Sæten er Sigris 2. mann.Det er ikke til å undres at Gjertrud har en sønn Guttorm, siden hun er en Guttormsdatter. Interessant er sønnen Jacob fra 1. ekteskap. Muligvis er han oppkaldt etter svogeren, Synneves mann Jacob? Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.